Bang voor zwangerschap

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Beste helper, ik zit met een groot probleem. Ik ben bijna 18 jaar en ik heb nu ongeveer een half jaar verkering met een heel lieve vriend. We zijn heel gelukkig samen en we kunnen alles altijd heel open bespreken. Ik heb dit dus ook al heel veel besproken met mijn vriend, maar mijn angst blijft. We zijn namelijk zo'n drie weken geleden met elkaar naar bed geweest. We hebben er heel erg veel spijt van gehad, maar toch lukte het ons niet om het daarna niet meer te doen. We hebben nu opnieuw afgesproken om het echt niet meer te doen, omdat we voelen dat het slecht is en we afgesproken hadden om te wachten. Nu is het zo dat ik vandaag of morgen ongesteld moet worden en op de een of andere manier ben ik heel erg bang dat ik zwanger ben geraakt. We hebben het niet veilig gedaan, omdat het totaal niet gepland was en het momenten van zwakte waren. Maar mijn vriend is niet in mij klaargekomen. Ik heb al heel veel gelezen op sites dat het ook in het voorvocht kan zitten, dus de kans op zwanger zijn is niet uitgesloten, aangezien we het dus ook twee weken terug hebben gedaan in de vruchtbare periode van een meisje. Toen ik vandaag naar het toilet ging, kwam er een soort slijm uit en een lichtroze afscheiding. Het kan duiden op een menstruatie, maar toch ben ik heel erg bang dat het bijvoorbeeld innestelingsbloed is. En ergens hoop ik er stiekem op dat het -wanneer ik echt zwanger ben nu- een miskraam was. Ik voel ook de hele tijd een vage, lichte buikpijn onderin mijn buik en ook mijn borsten zijn gevoeliger. Ik ben verschrikkelijk bang voor de toekomst als ik echt zwanger ben. Ik zit nu in mijn examenjaar van het vwo en ik ben heel bang hoe mijn ouders zullen reageren. Aan de andere kant ben ik niet bang dat mijn vriend me zal verlaten, of zoiets. Ook heb ik het voordeel dat mijn vriend al wel een huis en een baan heeft, dus die onzekerheid heb ik gelukkig niet. Kunt u zeggen wat uw eerste indruk is naar aanleiding van de verschijnselen en zou u mij een advies kunnen geven?

Antwoord

Advies: Tenzij je al normaal ongesteld bent geweest, adviseer ik je om een zwangerschapstest (te koop bij elke drogist) te halen en te kijken of je zwanger bent. Alleen dan weet je waar je aan toe bent. Ik ben blij te horen dat je niet bang bent voor een negatieve reactie van je vriend. Ik zou ook graag zien dat je je VWO afmaakt (zwanger of niet).

Uitleg: In het voorvocht van een man kan inderdaad ook zaadcellen zitten. Je kan hier dus ook zwanger van worden. Lichtroze afscheiding duidt niet persé op een innestelingsbloeding. Een innestelingsbloeding is een weinig bloedverlies rond de tijd van de verwachte menstruatie. Dit kan 1-2 dagen een weinig rood bloed zijn. Lichtroze afscheiding betekent ook nog geen miskraam. Bij beginnende zwangerschapsverschijnselen horen onder andere gevoelige borsten en een wat opgezette buik. Maar deze zijn soms ook aanwezig vlak voor de verwachte menstruatie.

Mocht je zwanger zijn… Natuurlijk schrikken je ouders – ouders hebben altijd een droom voor hun kinderen en daar past een baby op deze leeftijd waarschijnlijk niet bij. Ook hebben ze de hoop en de verwachting dat je maagd wil blijven tot aan het trouwen. De meeste ouders weten (ze zijn ook jong geweest) dat het moeilijk is om maagd te blijven. Paulus schrijft toch ook: de geest is gewillig, maar het vlees is zwak.

Mocht je niet zwanger zijn en mochten jullie besluiten om verder niet meer met elkaar naar bed te gaan, dan adviseer ik jullie om onder gebed afspraken met elkaar te maken hoe verder om te gaan met ‘vrijen’. Denk dan aan: 1. Kleding aanhouden; bijvoorbeeld  alle kleding onder de taille blijft aan. 2. Knuffeltijd: maximaal x-aantal minuten. 3. Elkaars geslachtsdelen aanraken (afspraak om het niet meer te doen?). 4. Tijd voor gebed samen.

Sterkte,

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

seksualiteit voor het huwelijk
1 reactie
sis
Ik schrik hiervan. Nog maar zo kort verkering en dan al zo ver?
Of ben ik nou zo preuts?