Vlinder als teken van God

Ds. A. van Vuuren / 6 reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 41 jaar (HHK) en zit midden in een huwelijksprobleem. We wonen op dit moment niet bij elkaar. Vorige week had ik het zo moeilijk dat ik de Heere gevraagd heb: Heere doe ons een teken ten goede. Mag ik een mooie vlinder zien, zodat ik mag weten dat het weer goed mag komen tussen ons. Dinsdagmorgen kom ik buiten en er zit een mooie vlinder op de vensterbank. Toen ik mijn hand uitstak, ging ze erop zitten. Nu is ze er steeds als ik buiten ben. Mag ik hier geloof aan hechten? Ik ben erg  onder de indruk van wat er gebeurt maar durf er met niemand over te praten.

Antwoord

In je huwelijksnood vroeg  je om een teken van komend herstel, of je een mooie vlinder mocht zien. Je kreeg meer dan je vroeg, de vlinder die je zag ging zelfs op je uitgestoken hand zitten. Mag je daar waarde, geloof aan hechten?

Laat ik beginnen met te zeggen dat voor  de Heere niets te wonderlijk is (Jeremia 32:27). Ik heb meermalen gezien hoe gebroken verhoudingen door Gods genade werden hersteld. Zelfs daar waar een therapeut zei: Dat komt niet meer goed. Overigens is het aanbevelenswaardig om, waar mogelijk samen, bekwame hulpverleners en middelen in te schakelen. Hier geldt: bidt en werk.
De achtergronden en oorzaken van  de verwijdering heb je begrijpelijkerwijs niet genoemd. Ik weet dan ook niet of er een schuldvraag aan de orde is en hoe. Valt er wat te belijden? (Jacobus 5:16a). Die bijzondere vlinderervaring is op zich niet genoeg.

Maar nu het teken zelf. Mag je daar uit af leiden dat het dus wel goed komt met je man? De Heere vraagt dat wij allereerst en allermeest leven bij Zijn geschreven Woord en beloften. Dat is de regel. Maar als uitzondering op die regel kan Hij ons wel eens een bijzonder teken geven. Zie het maar als een “toeknikje” van uit de hemel: Ik de grote Schepper die dit kleine diertje geschapen heb, Ik vergeet je niet.

Ik heb zelf bij hele moeilijke beslissingen en problemen ook wel eens een teken gevraagd en gekregen. Kortom, je mag er zeker waarde aan hechten en er troost uit putten. De toekomst zal leren of de Heere daarmee bedoelde: Het zal goed komen tussen jou en je man. Of dat Hij bedoelde: gij gaat vele vlinders te boven, Ik zorg voor je, je staat niet alleen. Dan is die vlinderervaring een dikke streep onder Gods belofte: “Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u” (1. Petrus 5:7).

Met hartelijke groet,
Ds. A.van Vuuren

Tags in dit artikel:

geloofszekerheid
6 reacties
Catherine
O, wat ontroerend en mooi zeg ! Vraagstelster: ik hoop dat je hier hoop uit kunt putten. Moge je wensen in vervulling gaan !
EVA
Wat een mooie diepe ervaring, God is een God van huwelijk en gezin dus (met eerbied gesproken) God kon niet anders dan die vlinder aan je tonen, want God is een God van trouw, als je wilt mag je me mailen en je er met iemand over wil praten over deze practige ervaring die God je heeft gegeven,evangelie@live.nl
Alphonsus
In job 33 vinden we de volgende tekst:
Want God spreekt op één wijze,
of op twee, maar men let daar niet op.
15 In een droom, in een nachtgezicht,
wanneer diepe slaap op de mensen valt,
in sluimering op de legerstede –
16 dan opent Hij het oor der mensen,
en drukt het zegel op de vermaningen, tot hen gericht,....

Ook door de vlinder kan God spreken.

Voor God is niets onmogelijk. Zelfs de mus die van het dak valt is bij Hem bekend evenals de vlucht van de vlinder die je hebt mogen zien.
Vanuit het geloof moeten we niets voor onmogelijk houden, ook al verrast het ons en verbaast het ons ten zeerste.
Eigenlijk zijn we als mens min of meer ongevoelig geworden voor deze werken van God, waardoor Hij indringend tot ons kan spreken.
"Kale prediking" kan onze gevoeligheid bij deze wijze van spreken van God, dan als iets vreemds voorkomen. Iets waar we ons makkelijk in kunnen bedriegen of verkeerd kunnen interpreteren, dit is vaak de waarschuwing bij dit soort belevenissen, ook al zijn ze onder de werking van Gods almacht en wijsheid gebeurt.
Voorzichtigheid is uiteraard geboden, omdat de tegenstander die tot verderf van een ieder van ons op deze aarde ronddoolt, zich ook makkelijk van deze verschijnselen kan bedienen.
Hoe nu het onderscheid te maken tussen goed en kwaad?
Wanneer God op deze wijze spreekt en verwondering je deel is, dien je in gebed terug te vallen op het teken dat je van God gevraagd hebt. De verwondering maar ook de opkomende onzekerheid (bij God bekend) leg je dan bij God neer. Alles wat er van Gods wege gebeurt, geschiedt ter wille van Zijn eer. Ook een dergelijk teken, indien van God komende is er uiteindelijk voor bedoeld dat, door het goed komen van je huwelijk en de daaruit voortkomend dankbaarheid, God die eer ook daadwerkelijk krijgt.

Deze verwondering en blijdschap roept op tot een intens zelfonderzoek daarbij gesteund door de Heilige Geest om datgene wat niet in orde is, in orde te maken. Op welke wijze dan ook. Hierin dan ook radicaal te zijn en God om kracht te bidden dit te mogen volbrengen.
Het in orde brengen van wat scheef gelopen is, zal nooit de bedoeling van satan zijn. Aldus, wanneer je Zijn kracht ervaart in je leven op b.v. dit punt en daar trouw aan bent, is het van God. God is een herstellen en een heler en wie op God een oprecht beroep doet zal, na strijd (!!) bemerken dat God niet onmachtig is om te verlossen.

Ef 3. 20: Hem nu, die blijkens de kracht, welke in ons werkt, bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen,...
en
Ef1,19 en hoe overweldigend groot zijn kracht is aan ons, die geloven, naar de werking van de sterkte zijner macht,...

Geloof in Zijn kracht, geloof in Zijn macht. geloof in Zijn tekenen en eer Hem door een Godsvruchtige wandel.
jslabbekoorn
Allereerst is het moeilijk om te spreken omdat we uw situatie niet weten. We nemen aan dat u er aan werkt, met hulp van mensen, want het gaat u om herstel, dat het weer goedkomt. En u vraagt de Heere om hulp. We weten uit Gods Woord, dat als we in een weggaan die God wil, we Zijn goedkeuring daarover mogen verwachten. (Ps. 50:23). Maar met tekenen moeten we heel voorzichtig omgaan. We kunnen zo snel een teken vragen, maar hoe?
In geloof, als Gideon? In ongeloof als Zacharias? Ze kregen beide een teken.
Dat kunnen we trouwens met Gods Woord ook doen; snel naar ons toerekenen.
Gods Woord leert ons ook, dat als een zaak geschiedt of niet geschiedt, dat het dan zal blijken of het van Hem was of van onszelf. Dat betekent Hem nodig blijven hebben en niet rusten op een mooi, doch 'onzeker' teken. En om zijn hulp verlegen werken, voor zover mogelijk is, aan uw relatie. En tenslotte: U hebt een teken, nl. de doop als teken van het verbond gekregen: God wil u dus helpen, als u Hem maar nodig hebt. Dit lijkt makkelijk gezegd, maar dit is toch een betere grond, dan de vlinder. Maar ik hoop dat u dat ook mag ervaren in deze moeilijke weg.
shaba1
ik ben de vragenstelster zelf .....
wat fijn dat er zo gereageerd wordt

onze problemen komen gelukkig niet door overspel maar door een samenloop van div zaken.

en we weten alletwee dat er maar ÉÉN is die ons echt kan helpen .
we leggen het dan ook zeker bij Hem neer.
iedere dag ervaren we weer de kracht die we krijgen om dit te doorstaan.
Catherine
@shaba1: wat verdrietig ! Ik hoop dat alles ten goede zal keren en dat het huwelijk van jullie hersteld kan worden. Er is er Een die de gebrokenheid kan helen ! Dat weten jullie ook schrijf je.
Bid en werk toch wel he ?
Ik wens je veel kracht en wijsheid !
Groetjes