Kostbare tijd niet verslapen

Kand. G.A. van Ginkel / 1 reactie

Vraag

Ik las in een levensbeschrijving van Wulfert Floor dat hij Gods volk de raad geeft om niet langer dan zes, hoogstens zeven uur per nacht te slapen. Want al wat ze meer slapen is zonde en overdaad, aldus Floor. Is het goed om dit in de praktijk te brengen? Puur met de reden om onze kostbare tijd nuttig te gebruiken? Of is dit wettisch gedrag? Dat zal de bedoeling van Floor niet geweest zijn denk ik.

Antwoord

Een wakkere vraag... Floor geeft gelukkig slechts advies. Hij zegt niet dat het een (direct) bijbels voorschrift betreft. De ene mens heeft veel slaap nodig, de andere weinig; de meesten zitten (of liggen...) er tussenin.

Het is mooi als Floor adviseert: Besteed je tijd goed; alle tijd is immers Gods tijd. God toekomende tijd! Weet wat je doet; verkwist Gods tijd niet! Dat advies staat los van wetticisme en is voluit in de geest van de Bijbel. Kortom: je hoeft deze avond of nacht niet met je voeten in een bak water te gaan zitten om jezelf wakker te houden. Maar het is anderzijds een mooi geschenk als je de slaap niet kunt vatten vanwege de goedheid van God. Zoals de dichter van Psalm 119 midden in de nacht opstaat om God te loven voor de rechten van Zijn gerechtigheid!

Kand. G. van Ginkel

1 reactie
sydneylover
Je kunt een dergelijke norm niet zomaar aan een ander opleggen. Maar ik denk dat zo'n uitspraak ook in de context van die tijd geplaatst moet worden en ik denk dat het antwoord meer de strekking van zo'n uitspraak weergeeft.

Tegenwoordig is veel meer bekend over het nut van slapen. Gemiddeld slaapt de Nederlander structureel te weinig, en dat is al aan de gang sinds de uitvinding van elektriciteit. Immers hebben we 's avonds langer de lampen aan, in tegenstelling tot de tijd daarvoor.

Je zou dus evengoed kunnen zeggen dat je verplicht bent je lichaam als tempel van de Heilige Geest goed te onderhouden en dus juist meer moet slapen..