Zelfmoord in de bijbel

Ds. J.L. Schreuders / Geen reacties

Vraag

Ik ben op zoek naar stukken in de bijbel die slaan op zelfmoord. Ik dacht dat er in de wetten iets over zou staan, maar ik kan niets vinden.

Antwoord

Gedeelten die rechtstreeks over zelfmoord gaan zijn er niet. Ook niet in de wetten van Mozes. Dat klopt dus. Wel zijn er naast het ene geval van zelfdoding in het Nieuwe Testament (Judas) zeker vier gevallen in het Oude Testament te vinden, die alle genoeg zeggen: Abimelech (Richteren 9), Saul en zijn wapendrager (1 Samuel 31), Achitofel (2 Samuel 17) en Zimri (1 Koningen 16).

Sommigen voegen daar Simson als vijfde geval aan toe. Mijns inziens ten onrechte, want Simson is zeker een geval apart. Zijn sterven was geen zelfmoord, maar een richtersdaad. De andere genoemde gevallen zijn stuk voor stuk tekenen aan de wand. Ze zijn een bezegeling van een leven buiten God.

Verder zijn er tal van afgeleide motieven uit Gods Woord (zoals het zesde gebod) die duidelijk maken dat God de Gever en Heere van het leven is, ook dat van onszelf en dat wij daar geen beschikking over hebben. Paulus en Silas weten dan ook (gelukkig) de gevangenbewaarder te Filippi (Handelingen 16) een betere weg te wijzen dan zich zelf om te brengen.

Ik hoop dat je nu genoeg plaatsen hebt om iets over dit onderwerp te vinden.

Ds. J. L. Schreuders

Tags in dit artikel:

Simsonsuicide