Poging tot zelfmoord gedaan

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over zelfmoord of een poging daartoe. Ik heb twee jaar geleden in een heel diep dal gezeten en dat geheel in mijn eentje proberen op te lossen. Nu heb ik de nodige hulp, maar word nog steeds lastig gevallen met gedachten over de dood. Ik heb twee jaar geleden een poging tot zelfmoord gedaan en ben vreselijk ziek geweest. Het houdt me bezig wat voor zonden ik heb gedaan door die daad. Zijn dat zonden tegen de Heilige Geest? Ik worstel erg met die gedachten. De duivel doet dat en ik kan me er bijna niet tegen weren. Ik weet dat ik kwaad gedaan heb en doe, maar ik heb hier niet om gevraagd.

Antwoord

Beste lezer,

Het zijn ingrijpende vragen waar je mee zit. Depressieve gedachten en zelfs gedachten aan zelfmoord behoort tot de ergste dingen die een mens kunnen overkomen. Nu is een poging tot zelfmoord zeker niet goed te praten, ook al kan het vanuit de omstandigheden begrijpelijk zijn. Maar feit blijft dat wij het leven van de Heere gekregen hebben en dat alleen Hij het recht heeft het op Zijn tijd weer te nemen. Daarom is het belangrijk om een poging tot zelfmoord ook daadwerkelijk als schuld voor de Heere te belijden.

Tegelijk mag er het gebed zijn om bewaard te worden en van de boze verlost te worden. Hij kan namelijk gebruik maken van de zwakte van onze geest op een bepaald moment en ons vervolgens influisteren: maak er maar een eind aan. Tegen depressieve gedachten en van de wijze waarop de boze daarvan gebruik maakt kunnen wij in eigen kracht nooit op. Daarom: waak en bid!

Een andere zaak is de zonde tegen de Heilige Geest. De zaken waar het hierboven om ging vallen daar niet onder. De lastering van de Geest (je leest er o.a. over in Matt. 12:22-32) wil zeggen, dat iemand welbewust (tegen beter weten in) het werk van Christus voor duivelswerk verklaart. Zo iemand is totaal verhard en zal ook nooit meer enig verlangen hebben om terug te keren naar de Heere. Hij  heeft ook nooit last van zijn zonde.

Daarom meen ik te mogen zeggen: de zonde tegen de Heilige Geest heb je niet bedreven. En we mogen weten: met uitzondering van deze ene zonde (die je dus niet bedreven hebt!) is er vergeving in het bloed van Jezus Christus, dat zo krachtig is, dat het reinigt van alle zonden!

Hartelijke groet en Gods zegen,

Ds. P. D. J. Buijs

Lees meer artikelen over:

suicidezonde tegen Heilige Geest