Groot verschil tussen kerkgenootschappen

Ds. M. Pronk / Geen reacties

Vraag

Ik zit met een vraag en wij samen komen er niet uit. Mijn vriendin en ik horen allebei tot een andere kerk. Zij is Gereformeerd Vrijgemaakt en ik behoor tot de Gereformeerde Gemeente in Nederland. Wij willen graag verder met elkaar, maar er is iets dat ons tegenhoudt. Tussen onze kerkgenootschappen zit namelijk een groot verschil. Wat kunnen we het best doen: gewoon niet met elkaar gaan of een middenweg tussen beide kerken opzoeken en daar kijken of we het met die leer eens zijn? Ik zou zelf niet weten hoe ik moet beslissen. We vinden namelijk elkaar's kerken wel erg ver uit elkaar liggen. Samen komen we er niet uit.

Antwoord

Je snijdt in je vraag een groot en wezenlijk probleem aan. Je loopt in je verkering hier tegen aan. Het betreft de kwestie van de kerkelijke verdeeldheid binnen de grote groep van hen die zich gereformeerd noemen. Jij zelf behoort kerkelijk tot de Gereformeerde Gemeenten in Nederland en je vriendin tot de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt.  Een moeilijker combinatie is haast niet denkbaar.

Wanneer je in beide kerkgenootschappen een dienst meemaakt, vallen direct duidelijke verschillen op. Het grootste verschil is wel dat je een ander soort prediking hoort. In de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt wordt in de prediking grote nadruk gelegd op Gods verbond. De gemeente, die in de kerk is samengekomen, wordt aangesproken als de verbondsgemeente die mag delen in het heil. Gods beloften worden ruim verkondigd en het heil wordt door de prediking bemiddeld. Nadruk valt op het leven uit Christus. In de prediking binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland neemt de uitverkiezing een overheersende plaats in. Het heil wordt alleen aan de uitverkorenen aangeboden. De beloften zijn alleen voor hen die verbroken van hart zijn. Een groot accent wordt gelegd op de weg waarlangs een uitverkoren zondaar naar Christus geleid wordt.

Er zijn, wat de eredienst betreft, nog meer verschillen aan te wijzen. Ik denk aan het gebruik van een bepaalde vertaling van de Bijbel en de liederen die gezongen worden. Er is ook sprake van een andere levensstijl. Je kunt denken aan de kwestie van de kleding. Zaken die binnen de Gereformeerde Kerken Vrijgemaakt volledig geaccepteerd zijn, zijn binnen de Gereformeerde Gemeenten in Nederland taboe. Terecht merk je in je vraag opdat er tussen beide kerkgenootschappen een groot verschil zit. Hoe ga je in je verkering hiermee nu om?

We gaan er vanuit dat jullie beiden de verkering serieus menen. Wanneer het wat los-vast is kun je inderdaad beter gewoon niet met elkaar gaan, zoals je zelf schrijft. Maar daarvan ga ik niet uit. Laat ik beginnen met een vraag. Houden jullie van elkaar en weet je voor Gods aangezicht dat jullie beider wegen door de Heere tot elkaar zijn gekomen en jullie voor elkaar bestemd zijn?  Het antwoord op deze vraag is van groot belang. Wanneer je de vraag positief kunt beantwoorden ligt er een goed fundament.

Een tweede vraag die ik er tegelijk aan verbindt, is of je beiden de Heere  vreest. Heeft de Heere Jezus een voorname plaats in je leven en begeer je Hem te kennen? Voor iemand van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland klinkt deze vraag wellicht wat vreemd in de oren, denk ik, maar toch wil ik hem stellen. Ik bedoel of de liefde die je tot elkaar hebt en voelt gefundeerd mag zijn in de liefde tot de Heere Jezus. Juist het geloofsleven kan een belangrijk cement zijn in het huwelijksleven.

O ja wel, het geestelijk leven gaat met strijd gepaard en je mist voor jezelf wellicht vaak de zekerheid en je hebt er niet altijd scherp het zicht op. Ik neem aan dat jullie nog jong zijn. Het geloof kan nog zo zwak en klein zijn. Maar toch. Hoe is je verhouding tot de Heere?

De tijd van verkering is een voorbereiding op het huwelijk, om elkaar beter te leren kennen en meer tot elkaar te komen. Het is het goed om over geestelijke dingen met elkaar van gedachten te wisselen, tijd te nemen om samen de Bijbel te lezen en te bidden en ook in elkaars hart te laten kijken. Praat er met elkaar over.

Binnen dit verband nu zou ik het kerkelijk leven willen zien. Zeer voornaam. Van wezenlijk belang zelfs. Voor een goed huwelijk is het nodig kerkelijk één te zijn. Maar ja, je begint met een kerkelijke gescheidenheid. En dat behoeft helemaal geen ramp te zijn, als je dit maar open en eerlijk bespreekt, je daarbij wetende voor Gods aangezicht in gehoorzaamheid aan de Schrift. Probeer duidelijkheid te krijgen waar je voor jezelf kerkelijk staat en waar je vriendin kerkelijk staat. Wees daarin niet fanatiek. Er zijn wellicht overeenkomsten, ook verschillen. Praat er op een rustige manier met elkaar over. Ook als je uit de kerk komt. Bevraag jezelf en elkaar wat je gehoord hebt. Leg bijvoorbeeld de belijdenisgeschriften open.Neem eens een boekje over het geloofsleven. Forceer de dingen niet, maar probeer voor elkaar open te staan en samen te luisteren naar Gods Woord.

Nu kan het zo zijn dat jij helemaal kerkelijk met je vriendin meegaat of omgekeerd, maar daar ga ik vooralsnog niet vanuit. Misschien is het de beste oplossing een ander kerkgenootschap te zoeken waar binnen jullie beiden het samen kunnen vinden. Ik zie rondom mij dat voor deze oplossing  wel meer gekozen wordt en met een positief resultaat. Bespreek dit steeds met elkaar en kom samen tot een oplossing. Maar, dit wil ik wel duidelijk en met klem op je hart drukken voor je tot een trouwdag komt, ga samen eenzelfde kerkelijk weg. Anders begin je met een splijtzwam. Neem dit niet te luchtig op en denk niet dat dit allemaal later wel komt als je eenmaal getrouwd bent. In de praktijk van mijn ambtelijk leven heb ik vele malen gezien hoe funest kerkelijke gescheidenheid kan zijn voor ene huwelijk. Zoek elkaar in de Heere. Dan gaat het goed.

Ds. M. Pronk

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze