The Lord of the Rings

Ds. A.K. Wallet / Geen reacties

Vraag

Is het verantwoord om naar de bioscoop te gaan om de film The Lord of the Rings te bekijken? De boeken ervan worden toch ook gelezen en de thema's van het verhaal zijn toch ook wel verantwoord. Is een bioscoop zowiezo verkeerd? En wat is er dan verkeerd aan?

Antwoord

Beste vrager,

Je vraagt of het goed is om naar de bioscoop te gaan om de film "The Lord of the Rings" te bekijken. Het boek met dezelfde titel, zit in de sprookjessfeer, en wil het onderwerp van goed en kwaad te beschrijven. De hoofdpersoon Frodo Baggins is een soort Christusfiguur. Persoonlijk heb ik moeite met een weergave van de grote strijd die Christus gestreden te actualiseren, te dramatiseren  in een sprookjesverhaal.

De verfilming van een dergelijk gegeven ligt voor het bioscoopwezen in de commerciële sfeer. Men wil er flink aan verdienen. Tal van artiesten en filmsterren moeten daaraan meewerken. Ik denk dat in de verfilming minder de bedoeling van de schrijver van het boek zal uitkomen, omdat het spannende element opgevoerd wordt. In de bioscoop heeft men zeker niet de bedoeling om aan Evangelisatie te doen. Ik las dat deze film in één weekend in Nederland 2,1 miljoen euro opgebracht had.

Een dergelijk boek moet men al met het nodige onderscheid lezen omdat de zaak die aan de orde is wel het bijbelse thema maar niet de bijbelse feiten van kruis en opstanding weergeeft. Veel meer is dat het geval met de verfilming.Ik denk dat de verfilming nog veel verder van Johannes 3:16 afstaat.

Dan blijft nog de vraag: kun je een "verantwoorde film' in de bioscoop gaan bekijken? Ik denk dat de bioscoop op de brede weg staat. Het tekent een uitgaansleven dat niet strookt met de opdracht van de Bijbel om de wereld niet lief te hebben.

Wanneer Christus ons leven is geworden zouden we dan nog behoefte hebben aan dergelijke uitgaansgelegenheden? Wanneer we al zoveel strijd hebben met ons eigen hart zouden we ons dan op dit gebied moeten begeven? Als je in een bioscoop komt en een film gaat bezien word je ook geconfronteerd met een stukje van de film die de volgende week draait. Die kan  van een heel ander kaliber zijn, vol met seks. en geweld.

Door het medium van de televisie is de film ook in de christelijke gezinnen een vanzelfsprekende zaak geworden.De scheidslijnen zijn vloeiender geworden . Heel vaak horen we in Gods Woord de oproep: Waakt! We bidden toch: Leid ons niet in verzoeking? Zou je echt eens "The Lord of the Rings" willen zien dan is er gelegenheid een videoband te huren of te kopen en op het scherm thuis af te draaien. Dan kun je er ook kritischer over oordelen. Kan ik er voor bidden en danken, dient altijd ons criterium te zijn.

Ik hoop dat je het antwoord bevredigt, anders hoor ik het wel.

Van harte Gods zegen toegewenst.

Hart. groeten. Ds. A. K. Wallet

Lees meer artikelen over:

filmsLOTR