Enorme behoefte aan lichamelijk contact

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Ik ben 27 jaar en woon alleen. Doordat ik een enorme behoefte heb aan lichamelijk contact raak ik verslaafd aan seksfilms, sekssites, porno en masturbatie. Ik heb af en toe zelfs gedachten richting prostitutie. Ik ben in behandeling van een psychotherapeut i.v.m. emotionele verwaarlozing en seksueel misbruik, maar ik durf deze dingen (uit schaamte) daar niet op tafel te leggen. Wat moet ik doen? Het lijkt ontzettend dubbel gezien mijn eigen verleden, maar ik ben soms ook bang dat ik me t.o.v. kleine kinderen niet in de hand kan houden. Hebt u een advies hoe ik uit deze spiraal kom en hoe ik mijn (natuurlijke?) behoeften wél kan bevredigen? Er is n.l. niemand die mij ooit aanraakt en juist daaraan heb ik zo'n intense behoefte. Ik zie er steeds meer tegenop altijd alleen te moeten blijven, met name hierom.

Antwoord

Je vraag heb ik enige weken in beraad gehad. Ik vond het namelijk verschrikkelijk moeilijk hierop een passend antwoord te geven. En dat vind ik nog steeds.

1. Ik hoef je niet te vertellen dat er grenzen zijn waar je niet over heen kunt gaan. Films, porno en masturbatie zijn geen oplossing voor het probleem waar je mee zit. Integendeel. Het ondergraaft je gevoel van zelfrespect en brengt je steeds dieper in de negatieve spiraal van een gevoel van minderwaardigheid en zelf-walging.

2. Als ik je schrijf dat je je hart mag uitstorten voor de levende God, is dat geen goedkoop doekje voor het bloeden. Zou jouw Schepper niet weten hoe jij je voelt en wat je verlangens zijn en hoe je eraan lijdt? De Heere Jezus Christus werd in alle dingen verzocht evenals wij, doch zonder zonde. Zo kan Hij als waar Mens jou invoelen en je uitnemend te hulp komen.

De Heere verandert niet altijd de omstandigheden, maar Hij kan wel kracht in de omstandigheden geven. Hij kan ook ons onder de omstandigheden veranderen. Dat is de grootste verandering. Verlangen naar God. Hij alleen vervult de diepste behoeften van onze ziel en van ons mens-zijn.

Zou Hij Die bezetenen heeft gered van de verschrikkelijke boeien waar ze in gebonden zaten, niet in staat zijn om jou van je verslaving af te helpen, althans je kracht daartegen te geven. Laat het op Hem aankomen. Beproef Zijn kracht. Hij geeft moed en krachten, die hopend op Hem wachten. Die hoe het ook moog' tegenlopen, gestadig op Zijn goedheid hopen. Dat hopen op de Heere is wel eens tegen alle gevoel en ervaring in. Nochtans kun je niet anders dan je blijven vastklampen aan Hem. Je mag op Hem hopen als er niets meer te hopen valt. Je mag het van Hem verwachten als er niets meer te verwachten is.

3. Wees je er ook van bewust dat de duivel een realiteit is. Onderschat zijn kracht niet. Hij werkt door middel van verleidingen. Als je weet en je ervan bewust bent, dat hij in het spel is, wordt de strijd al anders. In vraag 1 van de Catechismus lezen we dat de Heere Jezus verlost uit alle heerschappij van de duivel. Blijkbaar zitten we daarin en blijkbaar is Hij de grote Overwinnaar in deze geestelijke strijd. Laat de voorbeelden uit de Schrift eens op je inwerken. Hoe vaak heeft de Heere Jezus de duivel overwonnen! Zou voor Hem iets te wonderlijk zijn?

4. Verder zou ik je aanraden om toch proberen bij je therapeut de dingen neer te leggen. Het is natuurlijk uitermate gevoelig om hiermee te komen. Zou je niet een omweggetje kunnen bedenken om het toch aan de orde te stellen? Je moet je eigen therapeut met list vangen. Op zo'n manier dat je therapeut vanzelf vragen gaat stellen? Ik proef aan je dat je het toch eigenlijk het liefste wel wilt bespreken, maar je ervaart een drempel. Het probleem is dan eigenlijk: Hoe kom ik de drempel over? Je zou aan je therapeut de vraag kunnen stellen: Hoeveel behoefte heeft een
mens aan lichamelijke contacten? Of: Ik heb de indruk dat ik in mijn jeugd te weinig lichamelijk contact heb gehad. Enzovoorts.

5. Misschien doe je het al, maar ten overvloede zou ik erop willen wijzen dat het heel goed en nuttig is om afleiding te zoeken. Lees goede boeken. Maak eens een wandeling. Beoefen een sport. Probeer wat sociale contacten te onderhouden en gezelligheid te vinden.

6. Ik hoop van heler harte dat deze eenvoudige opmerkingen je enige richting kunnen geven. Ik voel dat het een enorme macht is waartegen je moet strijden. Je bent zwak. Je bent ieder uur in nood. Hoop in al je klachten, op Zijn onfeilbaar woord.

Je ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

pornoseksueel misbruik