Onzekerheid over baby

drs. A. Diepeveen- van der Marel / 1 reactie

Vraag

Ik heb een baby van 7 maanden. Hij is heel lief en vaak gaat alles wel goed. Ik vind het alleen wel lastig dat hij soms huilt en ik kan niet goed beoordelen of hij slaap nodig heeft of honger heeft, of misschien heeft hij ergens pijn. Als ik gewoon thuis ben, dan laat ik het gewoon maar gebeuren. Maar als ik ergens op visite ben of ik heb visite, maakt dit mij erg onzeker. Ik zou graag willen weten hoe dit bij andere moeders gaat.

Ook geef ik vanaf de geboorte borstvoeding op verzoek. Nu krijgt hij ook wel fruit en een warme hap erbij en soms de fles i.p.v. de borst omdat ik een beetje af wil bouwen. Door het voeden op verzoek heb ik geen structuur aan kunnen brengen. Dit wil ik nu graag veranderen, maar hoe doe ik dat? Mijn vragen zijn dus: hoe beoordeel ik wat mijn kind nodig heeft en vinden anderen dit ook lastig? Hoe krijg ik ritme in het slapen drinken eten en spelen van mijn baby?

Antwoord

Beste ouder(s),

Mijn excuus dat deze vraag is blijven liggen in vakantietijd. Ik hoop dat u ook weer wat verder bent gekomen met uw vragen.

Wat fijn dat vaak alles wel goed gaat met jullie baby. Het is heel begrijpelijk dat het lastig is om te bepalen waarom je kindje huilt. Daarnaast kan het huilen zelf ook de nodige stress geven bij de ouder(s) en eventuele andere gezinsleden. Het onderscheid huilen bij pijn, vermoeidheid, honger is moeilijk per mail over te brengen en per baby verschillend. Het temperament van je baby heeft bijvoorbeeld ook invloed op de kracht van het huilen. Het bieden van ritme en structuur is ook belangrijk. Ook hier gaat het om het volgen van de signalen van je kind, daarbij aansluiten en het ritme toepassen wat passend is bij de ontwikkeling van je baby en de rust in het gezin. Dus veel algemene adviezen zijn vaak teleurstellend. Ik kan uw oproep dan ook goed begrijpen: hoe ga je er mee om als ouder. (Het forum van Refoweb biedt daar mogelijk ruimte voor?) Daarnaast kan het consultatiebureau en/of het Centrum voor Jeugd en Gezin een goede plek zijn om over deze vragen in gesprek te gaan. Naast een inloopgesprek zijn er ook workshops om de babytaal van je kindje te leren herkennen. Dat moet echter wel bij je passen. Het is als ouder vooral ook belangrijk vertrouwen te krijgen in je beoordeling en je aanpak. Bij de ene ouder werkt het om daar heel praktisch mee aan de slag te gaan, de andere ouder helpt adviezen en bij een ander neemt daardoor de onzekerheid juist toe. Kortom: ik roep u ook om goed na te denken wat u als ouder(s) echt helpt.

Ik hoop dat dit antwoord toch niet te teleurstellend is. Ik denk echter dat ik met te specifieke adviezen onvoldoende aansluit bij uw vragen. Mocht dit anders zijn, reageert u dan gerust nog eens.

Met vriendelijke groet en alle goeds bij de opvoeding van uw kindje,

Anja Diepeveen-van der Marel

Lees meer artikelen over:

babyopvoeding
1 reactie
willemina
Ha mede-jonge-moeder,

welkom in de wereld van de onzekerheden :-) Ik herken de emoties die je beschrijft heel goed, maar ik probeer die emoties af en toe ook een beetje te relativeren en op mn moederinstinct te vertrouwen (dat heeft God tenslotte niet voor niks bedacht toch?). Wat betreft huilen hangt het inderdaad erg af van het temperament van je baby, ik merk dat ik in de loop van de tijd de verschillende huiltjes van mn baby wel ben gaan herkennen en ook bepaalde tekens van honger (overal op sabbelen) of vermoeidheid (gapen, kleine oogjes, in de ogen wrijven) ben gaan zien.

Ik heb ook de eerste vier maanden borstvoeding op verzoek gegeven en toen ik weer ging werken ben ik dat gaan aanpassen aan mijn werktijden. Nu geef nu ik sinds twee maanden andere voeding naast de borstvoeding. Daarvoor probeer ik ongeveer dit schema aan te houden: http://www.mamaenzo.nl/baby/voeding/voedingsschema-maand-tot-maand. Het is niet zo dat ik dit precies volg, maar ik vind het wel een mooi handvat om in te schatten hoeveel een baby ongeveer moet eten.

Een andere handige site is http://www.voedingscentrum.nl/nl/mijn-kind-en-ik/eerste-hapjes.aspx

En uiteindelijk geldt ook dat je gewoon wat kunt uitproberen. Elke cultuur heeft zn eigen gewoontes voor het voeden van baby's en ze worden allemaal groot. Het zou misschien wel makkelijker zijn als er één gouden regel was, want dan wist je tenminste hoe het moet, maar voor het (op)voeden van kinderen geldt dat er heel veel goede manieren zijn.

Enne, ik las pas een mooie spreuk in het apocriefe Bijbelboek Jezus Sirach: "Laat velen met jou in vrede leven, maar laat slechts één op duizend je raadsman zijn" --> iedereen heeft ervaringen en goede adviezen, zeker als het gaat over kinderen. Zoek een paar mensen/instanties/websites uit die je vertrouwt en probeer de rest te negeren, als je 101 adviezen krijgt wordt je zelfvertrouwen daar meestal niet beter van :-)

Succes er mee!