Praise-avonden

Ds. A. Jonker / 41 reacties

Vraag

Wat zijn precies praise-avonden? In onze gezindte wordt er vaak negatief over gesproken. Is dat terecht? Hoe denkt u erover? Ik weet niet goed of ik er heen kan gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Praise is het Engelse woord voor prijzen of loven. Het zijn avonden waarin men in het bijzonder de Heere wil loven en prijzen. Het gaat om Zijn werk en wie Hij is. Daar is op zich niets mis mee, integendeel! Helaas worden dergelijke praise-avonden ook georganiseerd omdat men vindt dat er in de gevestigde kerken onvoldoende lofprijzing is. Dan kan zo’n avond ook een soort ‘tegenover’ of  ‘concurrent’ van de kerken worden. Dat is jammer. Want als het element van de lofprijzing in de kerken te weinig aan de orde is, moet men dat in die kerken en gemeenten aan de orde stellen en daar in onderlinge liefde en respect over spreken.

De eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat men bij praise-avonden soms zelf ook weer eenzijdig wordt. Dat men zeer veel liederen zingt van lofprijzing en aanbidding, waarbij men nalaat om te zingen dat men als een zondaar vlucht tot de Heere Jezus Christus Die de enige Redder is door Zijn bloed. Dan kan het gevaar zijn, dat men een lofprijzing zingt en zingt om Gods leiding, terwijl  men nog nooit als zondaar oprecht de Heere de zonden en de schuld beleden heeft. Kan dit wel een bijbelse lofprijzing zijn? In de Bijbel is lofprijzing niet los verkrijgbaar van schuldbelijdenis en leven van Gods genade. We moeten daarom b.v. Psalm 150 nooit losmaken van de andere Psalmen, waaronder b.v. Psalm 32.

Kun je naar zo’n avond toe? Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat de ene praise-avond niet de andere is. Hoe bijbels is zo’n avond? Dat kan op een afstand moeilijk beoordeeld worden. Misschien kun je het programma van die avond van te voren inzien, zodat je dat kunt toetsen aan het bovenstaande!

Tenslotte wil ik ook eerlijk aangeven dat op praise-avonden allerlei muziekinstrumenten gebruikt worden, waarbij we ons kunnen afvragen of de manier van muziek-maken wel in overeenstemming is met Gods heiligheid. Ook dit zal van situatie tot situatie kunnen verschillen. Daarom: Vraag de Heere in het gebed om de leiding van Zijn Geest. Zonder Hem kun je er zeker niet naar toe gaan.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

muziek
41 reacties
Catherine
@1a2b3c: noem eens een voorbeeld van iets wat volgens jou niet bijbels is, maar star wordt volgehouden ?
En dan niet de hoed noemen, want dat is uit en te na uitgekauwd.
Maar iets anders ?
1a2b3c
Niet ritmisch zingen, alleen psalmen zingen, heel langzaam zingen, alleen het orgel.
In de kerk waarin ik als kind kwam was er een groep die met het zingen expres zat te 'trekken' omdat ze het te vlug vonden gaan en dat was oneerbiedig. Ze kwamen zo'n twee sec. achter het orgel aan.
Het was altijd langzaam geweest dus moest het zo blijven en ze hebben het gewonnen ook.
Geen nevendiensten, altijd dezelfde liturgie in dezelfde volgorde.
Geld natuurlijk niet voor alle kerken maar er zijn er (vooral de 'zware') waar er over die dingen niet eens gesproken mag worden.
Geen ruimte voor wat voor eigen (geoorloofde uiteraard) inbreng.
Diny
Nog meer voorbeelden waarom de jeugd afhaakt?
Hier komen ze:

Bijbellezen in Statenvertaling uit 1637 met nadruk op des/den, zonder verouderde woorden te vervangen. Kan toch niet anno 2010?!
Veel jongeren gebruiken privé allang een nieuwere vertaling en nog veel meer jongeren lezen helemaal niet meer in de Bijbel omdat ze de taal van de SV zo
moeilijk vinden.

Geen bijbelstudie buiten de kerk zonder ouderling toegestaan. Veel jongeren doen dus helemaal geen bijbelstudie. Gelukkig zijn er ook die zich aansluiten bij interkerkelijke groepjes.

Over jongeren die naar een andere kerk gaan zeggen dat ze nu "van de kerk af zijn". Daardoor denken veel jongeren dat er maar één ware kerk is en dat is die van hen. Ook al hebben ze er niks mee. Het zou beter zijn om een potentiële kerkverlater eens naar een andere kerk te sturen. Misschien blijft hij daar juist wel!

In de preek alleen maar zeggen dat "een mens bekeerd moet worden" in plaats van de bijbelse oproep: Bekeert u en gelooft het Evangelie. Jongeren denken het zo af te moeten wachten en worden lijdelijk. Dit hangt ook samen met de prediking van de uitverkiezing. Jongeren denken dat God hen dan ook wel in de disco of op het voetbalveld weet te vinden. Genieten dus van wat dit leven biedt!
Catherine
@1a2b3c: ja okay. Maar dan kun je 2 dingen doen volgens mij. Of je blijft zitten en aanvaard de regels, of je gaat een deurtje verder. Als iedereen maar naar zijn/haar wens de regels gaat veranderen, wordt het een chaos. De classis stelt zaken vast, maar ook daarna is er nog persoonlijke vrijheid voor de kerkenraad. Iedere gemeente krijgt de kerkenraad die ze verdienen en uitkiezen ! En zijn er niet overal de gemeenteavonden ? Waar je je zegje kunt doen ? Of zijn er nog steeds kerken waar de leden zwijgend dingen ondergaan ?
dijna61
Je maakt samen die regels zeg jij Catherine. Zo zou het moeten zijn en zo is het in mijn kerk gelukkig wel, maar in heel veel kerken leven mensen nog bij de traditie zoals 123 het hier verwoordt. En is het de kerkenraad die voor je denkt en handelt. De gemeenteleden hoewel ze belijdenis gedaan hebben en daarom mede verantwoordelijk zijn worden zo monddood gemaakt.
Veranderingen?
Dat nooit, het was en het is goed. We zouden op een hellend vlak terechtkomen en waar brengt ons dat?
Dat is de angst die er achterzit veelal. Mensen willen gewoon niet inzien dat anders ook goed kan zijn en soms nog wel beter. Je kunt de verpakking veranderen, maar de inhoud blijft hetzelfde.
En dat is een ware ergernis, inderdaad niet alleen voor de jeugd. Als de liturgie elke zondag hetzelfde is wordt de kerkdienst een sleur. Het spontane en de echtheid ontbreekt geheel en al. Alles is voorspelbaar, niets wordt aan het toeval overgelaten.
Daarbij wordt vergeten dat elk gemeentelid, jong en oud gaven en talenten van God gekregen heeft om in de dienst van de Heer te stellen. Hetzij door muziek of zang of op een andere manier.
Catherine
Wat betreft praise, ik denk dat hier achter zit dat hierbij alles uit de mens komt. Volgens reform beginselen komt er juist NIETS goeds van de mens. Wij lopen bij God vandaan. In de praise liederen kun je altijd God loven en prijzen. Ik denk dat dit bij de meeste mensen, in de dagelijkse praktijk, niet het geval is. De mens moet klein gehouden worden en de HEERE groot.
Ik ellendig mens.
1a2b3c
Catherine,

Natuurlijk kan niet iedereen voor zich zijn wensen doordrukken.
Een kerkeraad wordt gekozen ja, maar hoe...
Dat je namen in kan dienen is alleen maar voor de show want de kerkeraad bepaald welke namen er op dubbeltal komen.
Ik vind tradities fout in dit verband, ook al zijn ze op zich niet verkeerd. Er zit geen leven in.
Ik ben een deurtje verder gegaan maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.
1a2b3c
In de praise liederen kun je altijd God loven en prijzen. Ik denk dat dit bij de meeste mensen, in de dagelijkse praktijk, niet het geval is. De mens moet klein gehouden worden en de HEERE groot.
Ik ellendig mens.

God wil door kleine mensen, die in zichzelf niets zijn, geprezen worden.
Prijs de Heer met blijde galmen
gij mijn ziel hebt rijke stof
k Zal zo lang ik leef mijn psalmen
vrolijk wijden aan Zijn lof!!

En lees ook eens Rom.8.
Rom.7 ik ellendig mens gaat over ik, ik, ik en nog eens ik...
Catherine
Daar heb je wel gelijk in, wat betreft de kandidaten voor de k.r. Bij ons moet je al aan allerlei voorwaarden voldoen, dus je komt er al niet op als je daar niet aan voldoet. En dat kunnen soms rare redenen zijn hoor !
Vrouw te kort haar, (niet bij ons dan, maar bij 1 van mijn broers in de kerk) een snor of baard, niet deelnemen aan het avondmaal.
Dus niet helemaal vrijheid van meningsuiting op deze manier.
dijna61
Gemeenteavond waar iedereen zijn zegje kan doen?
Ja en daar blijft het dan bij.
"Ze dronken een glas en deden een plas en alles bleef zoals het was."
Er zijn kerken bij waar je 40 of 50 jaar teruggaat in de tijd.
Je snapt toch ook wel dat de mens van vandaag daar geen boodschap meer aan heeft. De tijd staat niet stil, voor niemand en dat accepteert men, behalve in de kerk.

"Ik ellendig mens", gelukkig mogen wij door Gods genade ook zeggen: "Ik ben verzekerd....."(Rom.8) Het is hierboven ook al min of meer gezegd: Het gaat niet om ons!!!! In de kerk niet en in ons hele leven niet!!!
Alles gaat om God en hoe Hij de eer krijgt dat is de kern van heel ons bestaan, daarvoor zijn wij geschapen. en dat beseffen wij véél te weinig.
Catherine
@Dijna61: je praat steeds over DE kerk. Maar volgens mij zijn veel mensen, ook jongeren, heel gelukkig in HUN kerkverband. Zo niet, kun je toch opstappen naar een andere variant ? Waarom zou iedereen zijn mening maar willen doordrukken, c.q. op zijn manier willen moderniseren ?
Bij ons wordt er wel naar je geluisterd op een gemeenteavond. Of je in alles je zin krijgt, is een 2e. Dat hoeft ook niet.
petrus
Ik lees dat we dicht bij de vraag Rom. 7 en 8 komen.
Gaat daar nog iemand op reageren?

Ik ellendig mens, is dat dan de oude mens, of de nieuwe mens.
Of ehhh......... de oude mens is dood, toch?
Die in Christus is is een nieuwe schepping? toch?
Het oude is voorbijgegaan, zie het is alles nieuw geworden. toch?

Ps 103
Loof de HEERE, mijn ziel, en AL wat in mij is Zijn heilige Naam.
Loof de HEERE, mijn ziel, en vergeet niet één van Zijn weldaden, enz.

Lieve mensen, als wij door genade gered zijn van het verderf, zoals ps 103:4 vermeldt, dan hebben zij nog maar 1 ding te doen, en dat is Zijn Naam groot maken (prijzen, praisen, loven)
appeltaart
In Staphorst daar kunnen ze mooi zingen.
En de statenvertaling is niks mis mee.
Kenden we maar iets van het leven der genade.
Dan waren deze discussies niet nodig!!
dijna61
Dat heeft in wezen niets met smaak te maken, hangt er van af hoe muzikaal je bent.
Achter dat zich moeizaam voortslepend gezang zit een andere gedachte.
Als je de bijbel wilt laten spreken in welke taal of vertaling dan ook dan kom je tot heel andere inzichten.
Gjkh51
Zoveel verschillende kerken, zoveel verschillende meningen.

Waarom gereformeerde kerken kleiner worden en evangelische kerken groter lijkt mij nogal duidelijk.

Ik zit in de Christelijk Gereformeerde kerk. Als wij jongeren met themadiensten opwekking willen zingen moet onze kerk eerst toestemming vragen aan de classis of het nummer dat we willen gebruiken wel GEOORLOOFD is. een beetje overdreven. Opwekking/praise nummers zijn ontzettend mooi en aan de boodschap mankeert niks. Jongeren hebben behoeft aan begrijpbare muziek waarmee ze met heel hun hart de Heer kunnen prijzen! Bovendien vind ik het merkwaardig dat er mensen zijn die zeggen dat het gebruik van meerdere instrumenten dan het orgel niet vinden kunnen. Merkwaardig omdat in de Bijbel veel verteld word over meerder instrumenten. Met als bekendste voorbeeld psalm 150. Jongeren zijn het ook zat dat er door de kerk regeltjes en wetjes worden opgelegd die in de Bijbel nergens te vinden zijn (je mag het voorbeeld misschien niet gebruiken maar de farizeeërs deden dit ook). denk maar aan de kwestie: vrouwen moeten hoed op en rok aan, er mag niet ritmisch gezongen worden, alleen Statenvertaling etc. etc. etc.

maar om bij het topic te blijven: Praise muziek is in mijn ogen echt geoorloofd!
dijna61
Gjkh51.Toestemming vragen aan de classis?
Dit is toch vrijgelaten aan de plaatselijke kerken, waarvoor de kerkenraad de verantwoordelijkheid draagt?
In veel chr. geref. kerken willen ze dit helemaal niet. De meeste van deze gemeenten (in onze omgeving tenminste) zijn de laatste 10 jaar gehalveerd. Er is een generatie verdwenen.
Gjkh51
@dijna61

Er is een soort bundel binnen de chr. geref. kerk waar bepaalde opwekkingsliederen in staan die door de classis geoorloofd zijn bevonden. Elke CGK mag gebruik maken van deze bundel. Wil je opwekkings/praise muziek buiten deze bundel zingen word het op prijs gesteld (een nette benaming voor moeten) dat je dit eerst overlegd met de classis. (zo is het mij uitgelegd in ieder geval)

Je kunt het negatief zien dat de CGK zo breed is geworden, maar ik zie het meer als iets positiefs. Want er is vast wel ergens een CGK kerk waarbij je je thuis voelt.
dijna61
Welke bundel je bedoelt weet ik niet. Misschien: "Uit aller mond?", maar er zijn veel chr.geref. kerken waar jammer genoeg alleen psalmen mogen worden gezongen tijdens de diensten. Andere liederen mogen alleen voor of na de zegen. Maar er zijn inderdaad ook andere chr. geref. kerken die vaak ook samenwerken met de gkv en nederlandsgereformeerden.
Gjkh51
Ik weet niet precies hoe deze bundel heet. Maar ik vind het juist mooi dat sommige CGK samenwerken met GKV en de NGK, want daarmee kom je al een stapje dichter bij de eenheid in plaats van de verdeeldheid.
haximo360
Wat zijn de meeste hier toch simplistisch. Wat moet een kerk volgens jullie zijn? Leuk, gezellig, lekker op het gevoel? Waar draait het nou echt om? Gevoel? Geloof? Er zijn zat opwekking nummers te plaatsen waar het enkel draait om gevoel en waar geen geloof in naar voren komt. Wat is Bijbelser? Is opwekking ook niet volgepropt met het (semi)-pelagianisme? Over de fluit valt echter te twisten, misschien had die wel orgel klanken en vandaar de vertaling orgel? Misschien zouden jullie eens moeten onderzoeken waarom het zou vertaald is, of nog nooit gehoord van een christelijke encyclopedie of iets dergelijks? Iedereen vertelt maar zijn mening en iedereen zoekt maar een kerk waar zijn mening het beste bij past. Ik wil een kerk met lekkere muziek en ga dus lekker 'kerkshoppen'. Noem je dat Bijbels? God heeft je in een kerk geplaatst, die God van het verbond! Kerkshoppen is een van de factoren die de kerken dood. Lees recente onderzoeken eens. Waar eindigen zij uiteindelijk? Inderdaad, buiten de kerk! Omdat ze die 'kick' niet meer vonden. Daarbij is er niemand ingegaan op het feit dat evangelische kerken de Wet en de zonde vaak achterwege houden. Wordt een mens daar pessimistisch van? Ach, evangelisch worden vaak gekenmerkt als makkelijke mensen die het vaak niet zo nauw nemen. Dat komt mede door hun theologie. Ik kan nog veel meer zeggen, maar dat laat ik erbuiten. Waar het mij omgaat is dat jullie wat meer nadenken en niet zeggen ik vind opwekking goed, omdat ik het mooi vind. Ow ja, ik kom uit Putten en zit bij Ds. A. Jonker in de kerk en o ja, die kerk zit bijna altijd vol, er zijn 6 predikanten en 3 kerken. O ja, het is de grootste kerk van Putten met de meeste jeugd. Verder nog iets?