Praise-avonden

Ds. A. Jonker / 41 reacties

Vraag

Wat zijn precies praise-avonden? In onze gezindte wordt er vaak negatief over gesproken. Is dat terecht? Hoe denkt u erover? Ik weet niet goed of ik er heen kan gaan.

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Praise is het Engelse woord voor prijzen of loven. Het zijn avonden waarin men in het bijzonder de Heere wil loven en prijzen. Het gaat om Zijn werk en wie Hij is. Daar is op zich niets mis mee, integendeel! Helaas worden dergelijke praise-avonden ook georganiseerd omdat men vindt dat er in de gevestigde kerken onvoldoende lofprijzing is. Dan kan zo’n avond ook een soort ‘tegenover’ of  ‘concurrent’ van de kerken worden. Dat is jammer. Want als het element van de lofprijzing in de kerken te weinig aan de orde is, moet men dat in die kerken en gemeenten aan de orde stellen en daar in onderlinge liefde en respect over spreken.

De eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat men bij praise-avonden soms zelf ook weer eenzijdig wordt. Dat men zeer veel liederen zingt van lofprijzing en aanbidding, waarbij men nalaat om te zingen dat men als een zondaar vlucht tot de Heere Jezus Christus Die de enige Redder is door Zijn bloed. Dan kan het gevaar zijn, dat men een lofprijzing zingt en zingt om Gods leiding, terwijl  men nog nooit als zondaar oprecht de Heere de zonden en de schuld beleden heeft. Kan dit wel een bijbelse lofprijzing zijn? In de Bijbel is lofprijzing niet los verkrijgbaar van schuldbelijdenis en leven van Gods genade. We moeten daarom b.v. Psalm 150 nooit losmaken van de andere Psalmen, waaronder b.v. Psalm 32.

Kun je naar zo’n avond toe? Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat de ene praise-avond niet de andere is. Hoe bijbels is zo’n avond? Dat kan op een afstand moeilijk beoordeeld worden. Misschien kun je het programma van die avond van te voren inzien, zodat je dat kunt toetsen aan het bovenstaande!

Tenslotte wil ik ook eerlijk aangeven dat op praise-avonden allerlei muziekinstrumenten gebruikt worden, waarbij we ons kunnen afvragen of de manier van muziek-maken wel in overeenstemming is met Gods heiligheid. Ook dit zal van situatie tot situatie kunnen verschillen. Daarom: Vraag de Heere in het gebed om de leiding van Zijn Geest. Zonder Hem kun je er zeker niet naar toe gaan.

Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

muziek
41 reacties
1a2b3c
Jawel, zingen ze daar ritmisch en gaat het langzaam en moeten de dames bij jullie een hoed op en.......................................................................
(sorry hoor, maar ik ben nou eenmaal een beetje simpel)