Bidden om bekering wel bijbels?

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Is bidden om bekering wel bijbels? Nergens lees je dat in Gods Woord. Toch wordt dat regelmatig van de kansels gepreekt: “Bidt er maar veel om.” Wel staat er in de Bijbel dat we ons moeten bekeren: “Bekeert u ...”, enz. Niet bidden om bekering, maar het doen. God eist dat van ons. “Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar [Zijn] welbehagen.” We hebben geen enkel recht om onbekeerd te blijven.

Antwoord

Ik denk dat je je bijbel nog niet helemaal hebt doorgelezen. Niet alleen spreekt Gods Woord over de eis tot bekering, maar ook over het gebed om bekering. Lees maar eens Jeremia 31:18. Bekering is gave en opgave.

Wat de aangehaalde tekst uit Filippensen betreft, deze woorden schrijft Paulus aan gelovigen, die in hun dagelijkse handel en wandel hun bekering moeten uitwerken, d.w.z. het laten zien in de praktijk van hun leven.

Zo kan het antwoord erg kort blijven. Je zou mijn boekje “Bekering ook voor jou?" er nog op na kunnen slaan. Veel sterkte met je bekering!

Ds. C. G. Vreugdenhil

Tags in dit artikel:

bekering