Praise-avonden

Ds. A. Jonker / 41 reacties

Vraag

Wat zijn precies praise-avonden? In onze gezindte wordt er vaak negatief over gesproken. Is dat terecht? Hoe denkt u erover? Ik weet niet goed of ik er heen kan gaan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller/ster,

Praise is het Engelse woord voor prijzen of loven. Het zijn avonden waarin men in het bijzonder de Heere wil loven en prijzen. Het gaat om Zijn werk en wie Hij is. Daar is op zich niets mis mee, integendeel! Helaas worden dergelijke praise-avonden ook georganiseerd omdat men vindt dat er in de gevestigde kerken onvoldoende lofprijzing is. Dan kan zo’n avond ook een soort ‘tegenover’ of  ‘concurrent’ van de kerken worden. Dat is jammer. Want als het element van de lofprijzing in de kerken te weinig aan de orde is, moet men dat in die kerken en gemeenten aan de orde stellen en daar in onderlinge liefde en respect over spreken.

De eerlijkheid gebiedt om te zeggen dat men bij praise-avonden soms zelf ook weer eenzijdig wordt. Dat men zeer veel liederen zingt van lofprijzing en aanbidding, waarbij men nalaat om te zingen dat men als een zondaar vlucht tot de Heere Jezus Christus Die de enige Redder is door Zijn bloed. Dan kan het gevaar zijn, dat men een lofprijzing zingt en zingt om Gods leiding, terwijl  men nog nooit als zondaar oprecht de Heere de zonden en de schuld beleden heeft. Kan dit wel een bijbelse lofprijzing zijn? In de Bijbel is lofprijzing niet los verkrijgbaar van schuldbelijdenis en leven van Gods genade. We moeten daarom b.v. Psalm 150 nooit losmaken van de andere Psalmen, waaronder b.v. Psalm 32.

Kun je naar zo’n avond toe? Dat is moeilijk te beantwoorden, omdat de ene praise-avond niet de andere is. Hoe bijbels is zo’n avond? Dat kan op een afstand moeilijk beoordeeld worden. Misschien kun je het programma van die avond van te voren inzien, zodat je dat kunt toetsen aan het bovenstaande!

Tenslotte wil ik ook eerlijk aangeven dat op praise-avonden allerlei muziekinstrumenten gebruikt worden, waarbij we ons kunnen afvragen of de manier van muziek-maken wel in overeenstemming is met Gods heiligheid. Ook dit zal van situatie tot situatie kunnen verschillen. Daarom: Vraag de Heere in het gebed om de leiding van Zijn Geest. Zonder Hem kun je er zeker niet naar toe gaan.

Ds. A. Jonker

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Putten
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

muziek
41 reacties
Christa
Lees 1 Thessalonicensen 5:21 eens.
Diny
Lees ook Psalm 100, Psalm 150 en Kolossenzen 3:16,17.
tiswat
Welke muziekinstrumenten worden eigenlijk bedoeld door Ds. Jonker.
In Psalm 149 staan de lier en tamboerijn.
In Psalm 150 staat:

Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!

Allerlei muziekinstrumenten.
De statenvertaling is de enige vertaling waar het woordje ORGEL in staat.
Alle andere vertalingen staat het woordje fluit.

Er is geen voorganger die mij bijbels heeft kunnen overtuigen waarom er alleen een orgel gebruikt mag worden.
Catherine
Het gaat niet alleen om de muziekinstrumenten, maar ook om de teksten ! Praise liederen wijken nu eenmaal af van de psalmen en traditionele gezangen.
petrus
@Cateherine:

dus......??????????

Een taal leeft, een volk leeft, een cultuur leeft, en hiermee ook alle uitingen zoals kleding, zang, boeken, liederen, gedichten, en noem maar op.

Nog iets anders: de Psalmen komen uit het Oude Testament. Toen moest de Messias nog komen. Wij mogen inmiddels leven onder het Nieuwe Verbond, Golgotha is voltooid verleden tijd, het Bloed is gestort, het werk in volbracht, de Heer is waarlijk opgestaan, Hij zit aan de rechterhand van de Vader in heerlijkheid, de Heilige Geest is uitgestort, enz.
Daar zingen nooit over in de kerk, dat vind ik vreemd en héél jammer.
(een enkele messiaanse psalm daar gelaten)
Catherine
@Petrus: dus niks. Ik ging op bovenstaande reacties in die het alleen over muziekinstrumenten hadden. Ik zette er verder geen oordeel bij over praise. Je houdt er van of niet. Zo simpel is het.
Nen
Ik begrijp deze vraag en het antwoord niet zo goed.
Lofprijzing met alles wat in je is en met alle instrumenten is Bijbels.
Nergens lees ik dat bepaalde instrumenten uitgesloten zijn.
Verder wat betreft het programma in zo'n avond. Er wordt gezegd dat er ook voldoende liederen moeten zijn dat je vanuit zondige toestand naar God vlucht e.d. Maar ben je niet eens voor altijd gereinigd en zing je vervolgens je dank en ontzag uit naar God?
Ik proef uit dit antwoord veel traditie en weinig Bijbel.
Nen
@Petrus: amen! We leven nu in een nieuw verbond, ná de komst van de Here Jezus en Zijn verlossende, voor altijd reinigende bloed.
Dus de Psalm van 'herschep in mij een rein hart' e.d. is vervuld en zingen wij persoonlijk niet meer als zodanig.
dijna61
Mooi gezegd Nen. Inderdaad veel traditie en weinig bijbel. Gezien deze vraag is er kennelijk veel angst om uit die traditie te stappen zo erg zelfs dat men bang is hiermee een grote zonde te begaan.
Ontdek zélf eens wat de bijbel hierover zegt! Zoals de teksten hierboven genoemd o.a.
zonneschijn
De vraag en het antwoord zijn heel duidelijk!!! ik vraag mij affff of tiswat niet steeds weer naar de bekende weg vraagt, en of reacties uitlokt? daarom lokt t mij niet om er op in te gaan.
A3aan
Bij ons in de kerk mag alleen gezongen worden met begeleiding van een orgel.
Als we vragen waarom er geen ander instrument gebruikt mag worden, komt het zelfde antwoord: het is werelds en niet eerbiedig of het hoort niet
En als we met kerst een extra lied zingen, buiten de psalmen en gezangen, dan blijft de dominee beneden tot de dienst begint.

Tijdens de dienst geen andere liederen dan Psalmen en gezangen.
Tiswat heeft precies benoemd waar wij tegen aan lopen.
En onze jeugd, langzaam verdwijnen ze uit de kerk.
Ze gaan naar jongerenavonden, zangavonden enz, want daar worden ook andere liederen gezongen.
dijna61
Exact A3aan, al die kerken die op deze manier willen behouden zullen verliezen. Je ziet dat nu al gebeuren. Zij raken een generatie kwijt. Veel jongeren en gelukkig ook ouderen zien in dat hiervoor geen bijbelse argumenten te vinden zijn.
tiswat
@zonneschijn.

Er worden helaas in onze (ref) wereld regels opgelegd die niet bijbels zijn.
Gewoonten en tradities, en als je de reden vraagt krijg je als antwoord: het is niet eerbiedig of het hoort niet of dat weet je wel.
Een soort van onderbuikgevoelens.

Dansen, mag niet. Het volk Israël deed dit wel. Ook koning David.
Feesten, heel voorzichtig, het volk Israel was VERPLICHT om te feesten.
Muziekinstrumenten, mag niet. In de bijbel wel, zie boven.
Alleen Psalmen en gezangen. In de bijbel ook andere liederen.

En er worden nog veel meer regels opgelegd.
En als ik vraag waar het in de bijbel staat krijg ik geen antwoord,
en daar baal ik behoorlijk van, niet alleen ik, maar ook onze jeugd die ook geen antwoord krijgt.

Ik wil juist heel graag de Here Jezus volgen, wil de bijbel volgen.
En je mag juist zoveel genieten, maar het wordt je zo vaak onmogelijk gemaakt.

En ik zie onze jeugd verdwijnen, en daar wordt ik ontzettend verdrietig van, ik kan soms wel janken als ik dit weer zie gebeuren.

En dat is niet altijd nodig.
Catherine
Ik denk niet dat de jeugd verdwijnt omdat er geen praise-liederen in een refokerk worden gezongen ! Daar zijn andere oorzaken voor aan te wijzen denk ik.
bakvis
@catherine, dit is vaak wel één van de redenen! dat er zoveel regeltjes opgelegd worden die door mensen bedacht zijn. De Farizeën hadden ook héé'l veel geboden en verboden....Ik denk wel eens dat we met z'n allen nog erger zijn dan de farizeën destijds! En wat zei Jezus tegen ze??
Laten we oppassen met al die regels en enkel en alleen de Bijbel als leidraad nemen!
pannenkoek
Als we massaal in de Bovenkerk in Kampen psalmen zingen hebben we toch ook een 'prijs' avond? Alleen maken we er geen engelse titel van ( praise)
Dan zingen we toch ook tot eer van God? Of kan een praise avond niet bestaan uit enkel psalmen?? Volgens mij wel hoor.

En dat over de jongeren. Ze haken echt niet alleen af of dat we nu wel vlot of gezangen zingen in de kerk. De verenigingen, en kerkenraad moet ook de jongelui er bij betrekken, en dat doe je echt niet alleen met zoiets.
Er wordt van alle kanten aan onze jongeren getrokken, maar er staan nog wel altijd Iemand boven.
Catherine
Nee precies Pannenkoek. En regeltjes en regels ? Daar ben je zelf bij !
Je kunt allemaal wel een reformatorische kerk vinden, die ECHT bij je past. Dat verschilt nl nog wel eens van plaats tot plaats.
In de jaren 50/60 begon de gereformeerde kerk al om de inhoud van de kerkdiensten te veranderen, om de jeugd te behouden. Is het gelukt ? Nee ! Ook die kerken stroomden en stromen langzaam leeg.
Ik ging eind jaren 60 met een vriendinnetje mee, jeugddienst, op het podium zat een langharige jongen met een gitaar. Het was een grote ger. kerk, er waren slechts 30 jongeren ! En dat werden er niet meer. Dus het experiment werd stopgezet.
dijna61
Daar ben je zelf bij?
Zolang kerkenraden gemeenteleden niet serieus nemen en denken overal grip op te moeten hebben zal er niks veranderen.
Als er geen vertrouwen is kan een gemeente zich nooit verder ontwikkelen.
En hoe zien wij de gemeente?
Als onze kerk of ons kerkverband of als gemeente van onze Heer Jezus Christus.
Vanuit die visie krijg je een heel andere kijk op het gemeente zijn in alle aspecten.
Catherine
@Dijna61: de kerk bestaat toch uit leden ? De kerkenraad ook ! Dus je maakt samen die regels. Binnen een bepaald kerkverband is er ruimte genoeg voor eigen invulling. Dat zie je als je in A naar de kerk gaat en een uitstapje maakt naar B. Dan kun je verbaasd, zo je wilt verrast zijn, door het verschil.
1a2b3c
Van mij mogen alle niet Bijbelse tradities overboord of iig bespreekbaar worden.
Het is een grote ergenis voor de jeugd om alles bij het oude te laten, en niet alleen voor de jeugd.
Ik denk dan heus niet gelijk dat je ze daardoor bij de kerk kan houden maar je houd ze er zeker niet bij door star aan de tradities vast te houden.