Leviraatshuwelijk Boaz

Ds. W.G. Hulsman / Geen reacties

Vraag

Als Boaz met Ruth trouwt, maakt hij gebruik van het leviraatshuwelijk. Het kind dat uit hun huwelijk geboren zal worden, zal voor Machlon zijn. In Ruth 4 wordt ook gezegd "Naomi is een zoon geboren." Toch staat in Matth. 1:5 Boaz in de geslachtslijn als vader van Obed en niet Machlon. Hoe kan dit?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

In het boek Ruth komt aan de orde hoe Ruth via een leviraatshuwelijk de vrouw van Boaz wordt. In Mattheüs wordt verteld hoe de geslachtslijn in werkelijkheid loopt. Dat vind je trouwens niet alleen in Mattheüs, maar ook in Ruth 4: “Boaz verwekte Obed, Obed verwekte Isaï, en Isaï verwekte David.” Ruth blijkt via de voorzienigheid van God één van de stammoeders te zijn van de Messias.

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

Ds. W.G. Hulsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Barneveld
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

Tags in dit artikel:

BoazgeslachtsregisterRuth