Opwekkingsliederen

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Misschien is het een kinderachtige vraag, maar waarom mogen opwekkingsliederen niet? En wat is er precies verkeerd aan gospel? Ik vind het zelf niet mooi, daarom luister ik het nooit. Maar mijn vriendin vind het mooi en ik weet niet waarom het verkeerd is.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend of vriendin,

Waarom mogen opwekkingsliederen niet? Wie zegt dat ze niet mogen? Wat bedoel je? Bedoel je waarom wij deze liederen in de kerk niet zingen of persoonlijk gebruik daaromheen?

Waarom zingen wij psalmen? Een aantal redenen:

1. God gaf de psalmen via David, zodat ze in de tempel van Salomo gebruikt konden worden. Ze zijn duidelijk gericht op de eredienst. De Heere gaf ze voor de eredienst.

2. Wij zijn volstrekt overtuigd van de eenheid van Oude en Nieuwe Testament. Zoals wij de kinderdoop ontlenen aan het Oude Testament, zou ontlenen we ook de psalmen aan het Oude Testament. Is het niet geweldig dat wij dezelfde dingen onder woorden brengen als David 3000 jaar geleden?! Wat een band door alle tijden heen.

3. Het zingen van de psalmen verbindt ons met de kerk en het volk van Israel.

4. Het zingen van psalmen geeft ons ook verbinding met de katholieke kerk van alle tijden. Augustinus zong psalmen, de kerk in de Middeleeuwen is erbij bewaard en ook de Reformatoren hebben ze weer tot gelding gebracht. Het nieuwe geeft ook een breuk met het verleden.

5. In de psalmen vinden we allerlei soorten liederen, namelijk lofzangen en geestelijke liederen (Ef. 5:19 en kanttekening).

6. Opwekkingsliederen zijn nogal eens wat oppervlakkig. Vaak is door dit soort liederen remonstrantisme in de kerk binnengeslopen. De diepten van het hart worden nergens zo bezongen als in onze psalmen.

7. Ongetwijfeld zijn er vooral in de Angelsaksische wereld gezangen ontstaan van geweldige geestelijke diepte. Gezangen van Toplady, Newton, Cowper, enz. In opwekkingstijden zijn er vaak diepe woorden ontsproten uit de harten. Onze Amerikaanse en Engelse zusterkerken maken hier ook gebruik van. Wij veroordelen dat niet. Maar we achten de psalmen onopgeefbaar.

8. Mijn commentaar op gospel heb ik eerder gegeven. Zie vraag en antwoord 165 (andere vragen en antwoorden over psalmen en gospelmuziek: 57 en 227)

9. Tenslotte; zing vrolijk in de Heere. Verblijd je te allen tijd in Hem alleen. In jouw hart is niets dat goed is. In Gods hart is niets dat verkeerd is. Hij is de Bron van alle goed!

Je W. van Vlastuin

Ds. W. van Vlastuin

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Wezep
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gospelliederenPsalmen