Bij volle maan meer baby's

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

Een vriend van mij beweert dat zijn moeder uitspraken kan doen aan de hand van de maan. Toevalligerwijs is zij kraamverpleegster en meent zij te kunnen zeggen dat bij volle maan meer baby's geboren zullen worden. Gekscherend noemde ik dit hekserij, waar boze reacties op volgden. Nu zit ik met de vraag of het doen van uitspraken aan de hand van de zon, maan dan wel sterren inderdaad een heidense praktijk is of dat dit als christen best gedaan mag worden.

Antwoord

Beste vragenstell(st)er,

De Bijbel is vrij duidelijk over deze dingen. Daarom kan een antwoord op jouw vraag ook kort zijn. Het doen van uitspraken aan de hand van de stand van de maan of de sterren is namelijk inderdaad, zoals je zelf in jouw vraag al zegt, een heidense praktijk.  En daarom dus afgoderij. In Lev. 19:31 kunnen wij daarover bijv. lezen; “Gij zult u niet keren tot de waarzeggers, en tot de duivelskunstenaars; zoekt hen niet, u met hen verontreinigende; Ik ben de HEERE, uw God!”

Maar ook in het Nieuwe Testament staat daarover bijv. in 1 Kor. 10:7 / 1 Kor. 10:14; “En wordt geen afgodendienaars, gelijkerwijs als sommigen van hen... Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst.”

In Zondag 34 van onze Heidelbergse Catechismus, bij de vragen en antwoorden 94 en 95, kunnen wij ook vrij duidelijk vernemen, hoe Gods Woord tegenover zulke praktijken staat. Het Goddelijke oordeel over zulke heidense en afgodische praktijken is bepaald scherp!

Vraag en antwoord 94: “Wat gebiedt God in het eerste gebod? Dat ik, zo lief als mij mijner ziele zaligheid is, alle afgoderij, toverij, superstitie (bijgeloof), of bijgeloof, aanroeping van de heiligen of van andere schepselen, mijde en vliede (ontwijk en ontvlucht). En den enigen waren God recht (juist) lere kennen, Hem alleen vertrouwe, in alle ootmoedigheid en lijdzaamheid mij Hem alleen onderwerpe, van Hem alles goeds verwachte, Hem van ganser harte liefhebbe, vreze, en ere, alzo, dat ik, eer van alle schepselen afga, en varen late, dan dat ik in het allerminste tegen Zijn wil doe (beter van alles afstand kan doen dan dat ik zelfs in het kleinste tegen Zijn wil handel).”

Vraag en antwoord 95: “Wat is afgoderij? Afgoderij is, in den plaats des enigen waren Gods, Die Zich in Zijn Woord geopenbaard heeft, of benevens Hem, iets anders verzinnen of hebben, waarop den mens zijn vertrouwen stelt.”

Je kunt je als christen dus beter ver van zulke dingen houden.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

occult