Gelijkenis van de talenten

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

In de gelijkenis over de talenten, gaat het daar om talenten zoals bijvoorbeeld musicaliteit of over geld? Zegt de grondtekst hier iets over? In beide gevallen moet het dus iets opleveren, dus lijken mij talenten door God gegeven niet vrijblijvend.

Antwoord

Beste getalenteerde,

Voor de uitleg van de gelijkenis van de talenten is een ding buitengewoon belangrijk, namelijk dat we beseffen dat het hier gaat om het koninkrijk van God. Het is absoluut misplaatst als we deze gelijkenis gebruiken om een appél
te doen om zover mogelijk in de wereld te komen. Woekeren met onze talenten betekent niet zoveel mogelijk geld verdienen, zoveel mogelijk eer krijgen, zoveel mogelijk carriére maken.

Integendeel, omwille van Gods koninkrijk kan het wel eens nodig zijn om aardse successen te laten varen. Woekeren met je talenten kan wel eens betekenen dat je er arm van wordt, dan je moeite en kruis, tegenstand en onbegrip ontmoet. Wie helder en duidelijk voor de Naam van de Heere Jezus uitkomt, moet niet rekenen op de vriendschap van allen. De dienaar is niet meer dan de Meester.

Onderwijl hebben de talenten wel betrekking op alle gaven die de Heere heeft gegeven. De gave van het geld mag je besteden in Zijn dienst. Wat een heerlijke ervaring om te ervaren dat het zaliger is te geven dan te ontvangen, Hand. 20:35. Ons natuurlijk hart denkt: Ik moet er beter van worden. Maar het nieuwe hart zoekt zichzelf niet, maar het goede voor de ander.

Seksualiteit is een gave van God om in Zijn dienst te besteden. Dan verlang je niet naar kinderen omdat jij het zo fijn vindt, maar om de Heere daarin te dienen, Zijn Woord gehoorzaam te zijn en een nageslacht voor Hem te ontvangen. Opdat er zoveel mogelijk kinderen zijn die Zijn Naam belijden.

Muzikaliteit is ook een wonderlijke schone gave. Je zou het bijna een hemelse gave kunnen noemen. Met die gave mag je woekeren om deze zoveel mogelijk in Gods dienst te besteden.

Zo zou je door kunnen gaan. We zijn niet voor onszelf op de aarde, maar voor God. De dienst van de Heere strekt zich uit over het hele leven. In je verkering, in je studie, in je huwelijk, in je beroep, in je ambt. Een liefdedienst, nietwaar. Een verlangen om je hele leven in Zijn dienst te verteren. Dat is het nieuwe leven.

Ik hoop dat dit je verlangen is. Hoe meer je jezelf aan de Heere geeft, Hoe meer je ervaart dat het verliezen van jezelf betekent dat je de Heere overhoudt. Dat geeft diepe vrede. Deze dienst wil ik je van heler harte aanbevelen!

Je W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

gelijkenis