Rustdag

Ds. J. Bos / 30 reacties

Vraag

Zondag is de rustdag, maar als je nu bijvoorbeeld de vrijdag als rustdag wilt aanhouden, kan dat ook? En hoe zit het met de nutsbedrijven? Je mag niet naar de finale van het WK op zondag kijken, maar de koelkast, verwarming en douche verbruiken gas, water en stroom. Moeten we die dan ook uitzetten? Er is immers ook op de zondag een klein legertje mensen hard aan het werk om de continuïteit van levering te garanderen. Modern leven kan ik (zeker met het huidige weer) niet als ik mijn vriezer op zondag uitzet, dan bederft mijn voedsel.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vrager,

De vrijdag als rustdag kan niet in de zin zoals u/jij het hier bedoelt. Want wanneer was ook weer de Sabbat in het Oude Israel? Dat was van vrijdagavond zondsondergang tot zaterdagavond zonsondergang. En wat volgt er dan? Dan volgt de "eerste dag der week". En wanneer stond de Heere Jezus op uit de doden? Hij Die dood was en begraven werd kwam uit het graf op de eerste dag der week. Wat betekent dit? Dit betekent: Het oude is voorbij gegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. De opstanding van Jezus Christus uit de doden maakte een nieuw begin voor een nieuw volk, de christelijke gemeente. Deze gemeente gedenkt de opstanding der doden door Jezus Christus wanneer zij samenkomt op de zondag, de eerste dag der week en niet op donderdag of vrijdag of welke andere dag dan ook.

Wat de andere deel van de vraag betreft: Luther heeft eens gezegd: "Geloof in de Heere Jezus Christus en doe wat je wilt". HIj bedoelde: als je echt in Hem gelooft, dan komen dit soort vragen in Zijn Licht te staan; dan zoekt en wil zo iemand graag gaan in het spoor van Gods Woord. Dan worden er geen vragen meer gesteld los van Hem, maar in gemeenschap met Hem. Christen en Christinne leggen al hun vragen voor Hem neer en smeken: "Heere, wat wilt U dat ik doen zal".

De duivel wil graag dat christenen zich vermoeien met vragen over raak niet en smaak niet en roer niet aan. Vragen die te maken hebben met het opklimmen naar de hemel van de aarde uit. Hij weet dat christen daarin hopeloos zal verzanden. Christen zijn is geen streepjes pollitiek, is niet het doen of nalaten van een aantal dingen, maar waar christendom bestaat in de restloze en compromisloze navolging van Christus. Lees onder andere Johannes 8: 12.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Naarden
  • Status:
    Actief
30 reacties
Rianne1357
Sorry maar ik vind het een beetje zoeken wat jij of u doett? geen koelkast aan? geen voetbal kijen op zondag.
Ik ben het van harte met het antwoord van Ds Bos eens.
Als je de Heere wilt vrezen in je leven, wordt dit alles vanzelf geen vraag meer. dus is alles opgelost. dan mag je alles!!!!! maar wil je niet alles meer. daar ligt zoals de ds zegt het verschil. Gr.
tiswat
Ik heb nergens in de bijbel kunnen lezen dat de zondag de rustdag is.
Dat was de Sabbat, en dit was vanaf vrijdag avond tot zaterdagavond.

Je hoort zo vaak dat je op zondag niet mag werken, maar we genieten wel van voorzieningen die op zondag worden getroffen. Electriciteit enz.

Er staat wel in de bijbel dat we onze bijeenkomsten niet mogen verzaken, en deze zijn wel op zondag.

We hebben van de zondag een soort rustdag/Sabbath gemaakt, maar is niet bijbels.

De zondag was dus aanvankelijk geen rustdag, maar wel een dag om te vieren. Op het concilie van Laodicéa is in 372 een besluit genomen waarin verklaard werd dat het gewenst is dat men zich op de zondag zoveel mogelijk van werk zal onthouden ter ere van ‘de dag des Heren’. Een verbod op arbeid kwam er niet en werd zelfs veroordeeld als een terugvallen in het jodendom (Superstitio Judaica = het joodse bijgeloof!).

Pas in de loop van de 4e eeuw is men het verband gaan leggen tussen rustdag en zondag en werd uiteindelijk het karakter van de sabbat als rustdag verlegd naar de zondag. Er kwam een zondagsverbod op slafelijke arbeid.

De ontwikkeling loopt uiteindelijk daarop uit dat het voor christenen verboden wordt om de sabbat te houden. En daarmee is de zondag zonder meer in de plaats van de sabbat getreden, waarbij niet alleen de viering in de kerk, maar ook het karakter van de dag als zodanig volledig werd ingevuld vanuit het sabbatsgebod. Zondag, sabbat, rustdag, ze worden in de literatuur in één adem genoemd, alsof er geen verschil is. De zondag is sabbat geworden.
Bergen
Wat een domme vragen worden er soms gesteld,,allemaal naar de bekende weg,,,waar zijn we mee bezig,,we weten het zo goed,,maak meer zorgen om je eeuwig heil,,dan komt de zondagsheiliging vanzelf,,dan wordt het geen wet en regel,,dan gaat het vanzelf,,Lees de HC er over
Catherine
Ik weet niet hoe oud vraagsteller is ? Maar vroeger werd er idd op zondag voorgekookt, geen gas gebruikt, niet getelefoneerd, niet afgewassen e.d. Misschien dat in achtergebleven gebied nog zo geleefd wordt, maar verreweg alle mensen gebruiken de normale middelen op de zondag. Sommige vragen zijn een beetje onnozel vragen naar de bekende weg.
1a2b3c
Bergen, als je iets wilt bewijzen moet je de Bijbel hebben en het niet doen op grond van wat de HC zegt, dat is nl mensenwerk.
Ik kan uit de Bijbel niet opmaken dat de zondag ipv de sabbat is gekomen.
En elke uitleg die ik heb gehoord is een heel verhaal maar geen antwoord.
appelflap
Als je vind dat de rustdag op de laatste dag van de week gehouden moet worden, koop dan gewoon een kalender die op maandag begint, dan is alles opgelost.
43843
Het recept van een appelflap is heel eenvoudig.
petrus
Ja, het recept van appelflap is wel heel eenvoudig, maar ook wel heel erg flauw.
Beetje respectloos ook tegenover de vraagsteller, die het, naar ik aanneem, serieus bedoelt, en de mensen die reageren en het, naar ik aanneem, ook serieus bedoelen.

Misschien moeilijk, maar als je niets toe te voegen hebt, reageer dan gewoon eens een keertje niet. Dat is helemaal niet erg hoor.
1a2b3c
appelflap, de sabbat was van vrijdagavond zonsondergang tot zaterdagavond zonsondergang.
Hoe los je dit op, gewoon de klok even terugzetten om twaalf uur?
Rianne1357
Catharina, weer met je eens haha. ja beetje onnozele vragen die wachten ook op een onnozel antwoord of niet? of helemaal geen antwoord? t is vragen naar de bekende weg he?! De OpstandingsdAG VD HEERE JEZUS CHRISTUS was op zondag. dus nieuwtestamentisch vieren wij dus al zo lang de sabbath op zondag.
Dat is de rustdag vd Christen. wie het anders wil of doetttt okay. maar vraag niet naar de bekende weg.
1a2b3c
Rianne1357,

Vragen naar de bekende weg doe ik niet maar ik vraag waar dat in de Bijbel staat, daar heb ik nog nooit antwoord op gehad om de eenvoudige reden dat het er niet staat. Het is gewoon een beetje bij elkaar geconcludeert.
De opstandingsdag was op zondag, dat klopt maar de sabbat op zaterdag.
De sabbat is iets anders dan de opstandingsdag.
Dat ze op de opstandingsdag bijeen kwamen houd mi niet in dat wij dat ook moeten doen en dat zo moet blijven. (anders had God ons dat wel laten weten)
Er staan zoveel dingen in de Bijbel die toen gebeurden en daar maken we toch ook geen wet van voor ons?
Er staat niet 'gedenk de opstandingsdag dat gij die heiligt'.
En ook niet dat daardoor de sabbat verschoven werd.
Het is helemaal niet onnozel als je een serieuze vraag hebt om die te stellen.
Het is eerder onnozel om iets na te praten zonder dat je het Bijbels kan onderbouwen en geen andere reden kan noemen dan dat het al zo lang zo is.
Catherine
@1a2b3c: jawel, maar onze economie is nu eenmaal zo ingericht. Wees blij dat we nog 1 dag apart hebben, zolang als dat nog duurt. De 7edagsadventisten houden hun zondag op zaterdag, maar dan zijn de winkels open, het is druk, dus dat lijkt mij nog moeilijker.
Pompelmoen
@Tiswat,

Dank voor de goed onderlegde informatie! Dit wist ik niet, en is altijd leuk om te weten! Dit soort achtergrondinformatie is voor leken (want ik vermoed dat jij theologie hebt gestudeerd) altijd de moeite van het weten waard.
Pompelmoen
(dat 'want' staat verkeerd! Wat ik bedoel: jij bent ongetwijfeld theoloog, en ik ben een leek die graag dit soort krenten uit de pap tot zich neemt)
Cloudsadmirer
@1a2b3c en alle anderen die de zondag niet als Bijbelse rustdag zien:
Ik kan me wel vinden in jullie reacties, maar, hoe doen jullie dat dan? Helemaal geen rustdag? Of nog sabbat vieren? Hoe vullen jullie de zondag in?
1a2b3c
Rinske, ik ben er zelf ook nog niet uit hoe ik dit in de praktijk moet invullen.
Het word eigenlijk onmogelijk gemaakt doordat de kerkdiensten op zondag zijn en je mag de onderlinge bijeenkomsten niet nalaten staat er in de Bijbel.
Ik ga dus gewoon op zondag naar de kerk en hou dan ook de zondag als rustdag.
Ik heb er wel eens aan gedacht om de sabbat (vrijdag zonsondergang tot zaterdag zonsondergang) als rustdag te houden, zoals het in de Bijbel staat en dan gewoon op zondag naar de kerk te gaan maar die dag verder niet als rustdag te houden.
Voor mezelf zou ik me hier het best bij voelen maar het is in mijn gezin niet te realiseren. Ik kan in mijn eentje niet de hele boel omgooien.
Dus eigenlijk word ik geleefd tot nog toe. (zal ws ook wel zo blijven)
Het voelt een beetje aan als kiezen tussen niet goed en nog minder goed want een Bijbelse sabbat hebben we hier niet. (voor zover ik weet)

De 7e dagsadventisten is de hele zaterdag, van twaalf tot twaalf?
Cloudsadmirer
1a2b3c, bedankt voor je eerlijke reactie.
Ik vind het ook een punt om goed over na te denken, maar ja, in de hele wereld word de zondag toch wel als Christelijke rustdag gezien. Ik denk dat we dan ook mogen meegaan in die traditie. Het is misschien niet persé Bijbels maar het is tegelijkertijd ook niet tégen de Bijbel. De sabbat is nooit afgeschaft en in de Bijbel zijn na de opstanding van Jezus Christus wel voorbeelden dat juist de discipelen op zondag bijeen kwamen. Op zondag worden de kerkdiensten gehouden (dat is voor ons beslist, ik weet niet wanneer en wie dat was) en op de sabbatdag gingen/gaan de Joden naar de synagoge. Gods Huis bezoeken en rusten gaan dus samen op één dag. Zo had God het ingesteld, ik denk dus dat we op zondag omdat dan de kerkdiensten zijn ook mogen rusten. Zou je op een andere dag kerken dan de rustdag dan word het denk ik wel heel erg losgekoppeld allemaal.
1a2b3c
Rinske, Ik ben het met je eens dat de kerkdiensten en de rustdag bij elkaar horen.
Ik ken de voorbeelden dat de dicipelen op de eerste dag van de week bij elkaar kwamen maar dat is toch geen nieuwe wet geworden voor ons?
God vond de tien geboden zo belangrijk dat Hij ze met Zelf op de twee stenen tafelen geschreven heeft, dus zou Hij het ons niet hebben laten weten als er een gebod veranderd is?
In Math5 gaat het over de diepte van de tien geboden vers18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben....

Dat de hele wereld de zondag als chr. rustdag ziet dat zegt me niet zoveel, (of misschien juist wel!!) al hebben we er wel mee te maken omdat alles eraan aangepast is.
Mensen zitten er zo vaak naast en tradities zegt me nog veel minder.
Er worden hele boeken geschreven om uit te leggen dat de zondag ipv de sabbat gekomen is.
Ik heb er een aantal gelezen, er staan een heleboel ware dingen in (zoals dat de dicipelen op de opstandingsdag bijeen kwamen) maar het is altijd hetzelfde:een heel verhaal maar geen antwoord.
Hoe meer woorden iemand nodig heeft iets uit te leggen des te waarschijnlijker is het dat hij zijn eigen theorie (theologie) aan het maken/verdedigen is.
Als ik gewoon lees wat God erover zegt in Zijn Woord is alles duidelijk.
Het word pas moeilijk als de mensen er zich mee gaan bemoeien.
Cloudsadmirer
Als de zondag ipv de sabbat gezien word is dat volgens mij niet tegen de tien geboden. Je kan dan alsnog de sabbat (de zondag dan) gedenken en heiligen.

Ik heb normaal ook niet zoveel met tradities maar dit is voor ons beslist (zo voelt dat tenminste voor mij).
En als ik dat wil veranderen is dat of heel onpraktisch of ik moet 7de dagsadventist worden en dat vind ik ook geen optie. Dus ga ik maar mee in de traditie.

Ik ben het verder helemaal met je eens hoor en heb er ook geen antwoord op.

In ieder geval toch een gezegende zondag morgen! ;)
1a2b3c
Bedankt, jij ook (en verder iedereen die dit leest).