Rustdag

Ds. J. Bos / 30 reacties

Vraag

Zondag is de rustdag, maar als je nu bijvoorbeeld de vrijdag als rustdag wilt aanhouden, kan dat ook? En hoe zit het met de nutsbedrijven? Je mag niet naar de finale van het WK op zondag kijken, maar de koelkast, verwarming en douche verbruiken gas, water en stroom. Moeten we die dan ook uitzetten? Er is immers ook op de zondag een klein legertje mensen hard aan het werk om de continuïteit van levering te garanderen. Modern leven kan ik (zeker met het huidige weer) niet als ik mijn vriezer op zondag uitzet, dan bederft mijn voedsel.

Antwoord

Beste vrager,

De vrijdag als rustdag kan niet in de zin zoals u/jij het hier bedoelt. Want wanneer was ook weer de Sabbat in het Oude Israel? Dat was van vrijdagavond zondsondergang tot zaterdagavond zonsondergang. En wat volgt er dan? Dan volgt de "eerste dag der week". En wanneer stond de Heere Jezus op uit de doden? Hij Die dood was en begraven werd kwam uit het graf op de eerste dag der week. Wat betekent dit? Dit betekent: Het oude is voorbij gegaan, ziet, het is alles nieuw geworden. De opstanding van Jezus Christus uit de doden maakte een nieuw begin voor een nieuw volk, de christelijke gemeente. Deze gemeente gedenkt de opstanding der doden door Jezus Christus wanneer zij samenkomt op de zondag, de eerste dag der week en niet op donderdag of vrijdag of welke andere dag dan ook.

Wat de andere deel van de vraag betreft: Luther heeft eens gezegd: "Geloof in de Heere Jezus Christus en doe wat je wilt". HIj bedoelde: als je echt in Hem gelooft, dan komen dit soort vragen in Zijn Licht te staan; dan zoekt en wil zo iemand graag gaan in het spoor van Gods Woord. Dan worden er geen vragen meer gesteld los van Hem, maar in gemeenschap met Hem. Christen en Christinne leggen al hun vragen voor Hem neer en smeken: "Heere, wat wilt U dat ik doen zal".

De duivel wil graag dat christenen zich vermoeien met vragen over raak niet en smaak niet en roer niet aan. Vragen die te maken hebben met het opklimmen naar de hemel van de aarde uit. Hij weet dat christen daarin hopeloos zal verzanden. Christen zijn is geen streepjes pollitiek, is niet het doen of nalaten van een aantal dingen, maar waar christendom bestaat in de restloze en compromisloze navolging van Christus. Lees onder andere Johannes 8: 12.

Hartelijke groet,
Ds. J. Bos

30 reacties
Alphonsus
Typisch dan toch maar, dat niet onnozele mensen als de 7e dags Adventisten, hier een andere kijk ophebben en zich richten naar het 7 dags gebod zoals dat door JAWEH voor eeuwig aan het mensdom gegeven is.
sap
Even voor de mensen die denken dat de zondag de vervanging is voor de sabbat:

Waarom zouden we van alle wetten in de tien geboden erkennen dat ze gehouden dienen te worden behalve die van de sabbat?

Kent Hovind zei daarover: Als we de de zondag houden als sabbat moeten we terug naar de middeleeuwen, zo mag je bijvoorbeeld op de sabbat geen vuur ontsteken, zo concreet moeten we dan ook zijn!! Maar nee, we genieten van alle luxe, slapen wat en gaan naar de kerk en daarmee denken we dat we sabbat houden.

Ik ben van mening dat de zondag gewoon een dag van samenkomst is en verder niets bijzonders. Er staat alleen dat de discipelen op de eerste dag van de week samenkwamen, er staat nergens dat ze rustten, je kunt zelfs aannemen dat ze ook nog een deel van de dag werkten.

Dat houd niet weg dat ik het wel als speciale dag zie, ik ga dus niet zo gauw onnodig met de auto, maar ga liever lopen, vanwege de rust.
sap
Nog even een aanvulling:

Romeinen 14:

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.
Die den dag waarneemt, die neemt hem waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt hem niet waar den Heere. Die daar eet, die eet zulks den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet zulks den Heere niet, en hij dankt God.
Alphonsus
@ allen.

Nog steeds geen onomstootbare duidelijkheid gehoord/gelezen t.a.v. de 7e dag. Alleen maar meningen/opvattingen.
Rianne1357
Ja maar die meningen en opvattingen volgens jou zijn wel deels gegrond op de Bijbel.
Annah
De zondag is een RUSTdag, oké. Maar hij is minstens net zoveel een dag om je te verdiepen in God, in geloof, in leven naar zijn wil, in samen zijn met je gezin rondom Gods Woord, en één dag in de week NIET druk te zijn met al het wereldse. Denk zó maar eens na over de zondag, in plaats je af te vragen of je wel of geen stroom mag verbruiken. Punt.

Annah
sap
@Annah

Daar heb je helemaal gelijk in.

Alleen het 'wettische' van de zondag heeft geen geldige grond in de Bijbel. Het 'wettische' zou alleen van toepassing zijn de op echte sabbath, en die vieren we niet meer.

De zondag is een dag van samenkomst (volgens de bijbel) jij hebt er een rustdag van gemaakt, ook goed dat doe ik zelf ook. En iemand die daar totaal anders over denkt en bijvoorbeeld een dagje uit gaat op zondag omdat hij op zaterdag sabbat viert die doet ook niets fout. Zolang je de ander maar niet ergert en geen dingen doet die tegen Gods woord ingaan, maar dat hoort op de andere 7 dagen van de week ook niet.
Alphonsus
De zaterdag als echte rustdag (geen door de weekse arbeid) vervullen, en ook geen kerkdienst bezoeken (vergt ook arbeid). Zondags naar de dient(en) gaan en verder de dag zo aangenaam mogelijk invullen met van alles en nog wat (wel tot Gods eer).
Catherine
Bij ons thuis ging dat vroeger best ver. Niet handwerken, alleen boeken lezen, geen tijdschriften of krant, wel een spelletje, wel wandelen, niet fietsen. Zodoende wordt de zondag voor een kind dan 1 saaie langgerekte dag waar van alles MOET. Ik heb me er altijd in geschikt, maar soms had ik diep van binnen een hekel aan de zondag. 2 lange kerkdiensten + zondagsschool, die ook ruim een uur duurde.
1a2b3c
Catherine, dat kan ik me goed voorstellen.
Bij ons thuis was het van hetzelfde laken een pak,WETTISCH in één woord.
Ik had zelfs een hekel aan m'n zondagse kleding.
Ik geloof nooit dat het de bedoeling is geweest dat de zondag (eigenlijk sabbat) zo word ingevuld dat je er een hekel aan krijgt, het moet juist een feestdag zijn!!