Drie Bijbelteksten

Ds. M.W. Muilwijk / Geen reacties

Vraag

Bij drie Bijbelteksten begrijp ik de betekenis niet. Ten eerste uit Hebreeën 12:1: “Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende...” Marcus 8:24: “En hij, opziende, zeide: Ik zie de mensen, want ik zie hen, als bomen, wandelen.” M’n laatste vraag gaat over een stukje uit Romeinen 6:17: “...aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgeven zijt.”

Antwoord

Beste vragensteller,

In volgorde van je vraag wil ik proberen de teksten uit te leggen.

In de Hebreeënbrief schrijft de auteur aan Jodenchristenen die dreigen af te glijden van de genade die alleen in de Heere Jezus te vinden is. Ze dreigen terug te keren naar de gebruiken van het Oude Testament, zoals de offer- en de reinigingswetten. De auteur gaat uitleggen hoe de Heere Jezus in alle opzichten de wetten t.a.v. de tempeldienst overtreft. Kern daarvan is dat we moeten leven uit geloof en niet uit wat uitwendig zichtbaar is. Dit zegt hij in Hebreeën 10:38. Dit leven uit het geloof gaat hij uitwerken in hoofdstuk 11 met heel veel mensen uit het Oude Testament die door het geloof hebben geleefd. In de door jou genoemde tekst van Hebreeën 12:1 zegt de auteur met mijn eigen woorden: “Omdat wij uit het Oude Testament zoveel voorbeelden hebben van mensen die door het geloof geleefd hebben, laten wij dat dan ook doen.” Met de grote wolk van getuigen worden dus alle in Hebreeën 11 genoemde mensen uit het Oude Testament bedoeld.

Markus 8:24 geeft aan dat de blinde de dingen wel ziet, maar vaag. Bomen hebben duidelijke contouren, waarvoor je niet scherp hoeft te zien om deze te herkennen. Maar de blinde mist dus het scherpe zicht, iets dat ik ook heb wanneer ik mijn bril afzet.

Ik vermoed dat de lastigheid van Rom. 6:17 zit in het woord “voorbeeld”: eigenlijk staat er “merk” of “afdruk”. Het beeld is dat van een slaaf die van de dienst van de ene heer naar de dienst van een andere heer overgaat. Zo’n slaaf ontving een brandmerk. Dit beeld past Paulus toe op de overgang van de dienst der zonde naar de dienst van de gerechtigheid om God te dienen.

Ik hoop dat deze uitleg voldoende is.

Hartelijke groet,
Ds. M. W. Muilwijk

Tags in dit artikel:

bijbeltekst