Dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

In Matheus 28:19 lezen we dat Jezus zegt ": ...denzelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb". Als we vervolgens het boek Handelingen en de brieven van Paulus naspeuren zien we volgens mij bij alle doopgebeurtenissen deze woorden niet eenmaal terug. Bij Paulus zien we de eerste gemeentes "in actie" en we zien hoe daar gedoopt wordt: In de naam van de Heere Jezus. Kunnen we als gevolg hiervan concluderen dat de doop in onze kerken niet met de juiste woorden geschied? En waarom doopten de discipelen niet op de wijze zoals Jezus hen dat geboden had?

Antwoord

Beste gedoopte,

Wat is nu de beste doopformule? Zijn de christenen in Handelingen wel in de juiste Naam gedoopt? Of zouden wij onze doopformule moeten herzien? Is er geen schijnbare tegenstrijdigheid tussen het getuigenis van Mattheus en het getuigenis van bijvoorbeeld Hand. 10:48 waar we lezen over de doop in de Naam van Jezus Christus?

Een paar opmerkingen:

1. De weergave van de evangelisten moeten we niet altijd als een wiskundig letterlijke weergave zien. Wel als een onfeilbare weergave! Er kunnen verschillen in formulering zijn die elkaar niet uitsluiten, maar insluiten.

2. Het boek Mattheus is later geschreven dan het boek Handelingen. Het is niet onmogelijk dat er sprake is van een ontwikkeling van de doopformule. Het kan best zo zijn dat aanvankelijk alleen de Naam van de Heere Jezus Christus werd genoemd en later de formule van Vader, Zoon en Heilige Geest in gebruik kwam. En dat Mattheus door de onfeilbare inspiratie van de Heilige Geest de doopopdracht van de Zaligmaker zo heeft weergegeven.

3. In ieder geval is er geen enkele tegenstrijdigheid tussen de doop in de Naam van Jezus Christus en de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Je ziet ook dat onze vaderen in het doopformulier deze volstrekte eenheid benadrukken. Het tweede deel van het formulier begint ermee dat wij de doop ons de afwassing der zonden betuigt en verzegelt door het bloed van Christus. Daarom worden wij gedoopt in de Naam van Jezus Christus...? Neen, zo staat het er niet. Omdat de doop ons spreekt van de afwassing der zonden in Christus' bloed, daarom worden wij gedoopt in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

4. Hoe zit dat dan? Kan men de uitdrukking "in Naam van Jezus Christus" zonder meer vereenzelvigen met de formule "In de Naam des Vaders, des Zoons en des Heiligen Geestes"? Wie de Naam "Christus" gebruikt, noemt de Vader. Door Wie is Christus gezonden en gegeven? Immers door de Vader! Met Wie is Christus gezalfd? Immers, door en met de Heilige Geest! De Zoon zou geen "Christus" zijn zonder de Heilige Geest.

5. Dit alles laat ons zien dat de verzoening in Christus gedragen wordt door de drieënige God. Het wonder wordt er des te groter en des te dieper door. In Christus hebben we gemeenschap met de Vader, en met de Zoon en met de Heilige Geest.

6. Gedoopt zijn "in de Naam van" betekent dat Gods Naam over ons is uitgeroepen. Dat Hij heerschappij over ons heeft. Dat Hij recht op ons heeft. Dat Hij onze wettige Koning is. Dan brengen we dat heel concreet en praktisch naar onszelf toe: Leef jij als Zijn onderdaan? Heeft de duivel en de wereld geen zeggenschap in je leven? Je bent een verbondsbreker wanneer je als wettig onderdaan van Koning Jezus Christus de duivel gehoorzaam bent en de verleiding van de wereld volgt. Een deserteur in het leger van Christus. Ligt hier geen reden om ons geweldig te verwonderen dat de doop waar blijft, ook als wij ontrouw zijn...!

Laat ons de God van onze doop zoeken, Hem eren, Hem alleen vertrouwen, Hem liefhebben met ons hele hart. Hij is al onze hulde waard!

Ds. W. van Vlastuin

Lees meer artikelen over:

kinderdoop