Sekspop

dr. J. van der Wal / 16 reacties

Vraag

Een aantal jongeren van de jeugdclub stelde mij de volgende vraag: Is seksuele gemeenschap met een latex/rubberen sekspop nu overspel of is het een 'veredelde' vorm van zelfbevrediging? Ik stel deze vraag omdat ze vorige week weer wat gezien hadden op RTL4 of SBS6 van iemand die zo'n ding in huis had.

Antwoord

Deze vorm van seksualiteitsbeleving wordt gekenmerkt door een geheel gericht zijn op zichzelf en is volkomen losgemaakt van de liefdesgemeenschap tussen man en vrouw waarvoor die volgens God is bedoeld. In dat opzicht is het een vorm die niet beantwoordt aan Gods bedoeling. Omdat de volwassen communicatie ontbreekt, is er zeker een risico op een scheefgroei in seksueel gedrag.

Het is nodig en goed om dit open met onze jongeren te bespreken in het licht van een gezonde bijbelse visie op seksualiteit.

Dr. J. van der Wal

Lees meer artikelen over:

zelfbevrediging
16 reacties
karlo
Er zijn zaken, refoweb onwaardig!!
dkw
@Karlo:
Je zou maar met zo'n vraag zitten waar je niet uitkomt.
Ik kan me voorstellen dat je zo'n vraag niet zo snel aan een predikant of ouderling/diaken of bekende wilt stellen, dat is het toch fijn dat je zo'n vraag anoniem op Refoweb kunt stellen?
Ik vind het juist positief dat er alles gevraagd kan worden en dat alles bespreekbaar is, we kunnen het wel in een hoekje wegduwen maar daarmee los je geen probleem op, wel door het bespreekbaar te maken.
bootje
@karlo als jij dit vindt, zie je de (refo) wereld n.m.i. niet door een realistische bril. We leven in 2012. Verder helemaal eens met dkw!
maaarten
Tsja, het is misschien een vorm van zelfbevrediging, maar dat is juist wat het ontzettend zondig maakt. Alle zelfbevrediging wordt gekenmerkt, zoals ds. Van Der Wal terecht zegt, door 'een geheel gericht zijn op zichzelf en is volkomen losgemaakt van de liefdesgemeenschap tussen man en vrouw waarvoor die volgens God is bedoeld'.
Catherine
Ik ben toch bang dat er mensen zijn die willen kijken tot hoever ze kunnen gaan met een vraag. Diep respect voor de deskundigen, die op een verstandige en wijze manier hierop antwoorden.
dkw: is dit een vraag waar je zelf niet uitkomt? Breng het in gebed!
Bovendien kun je zelf toch o0k bedenken in hoeverre dit verantwoord is?
Verder bij twijfel: niet doen!
dkw
Ik ben het niet met je eens Catherine.
Zeker moeten we het in gebed brengen, maar er komt geen pas en klaar antwoord terug op een briefje.
Daarnaast kun jij misschien zelf wel bedenken in hoeverre dit verantwoord is, maar ik kan mij goed voorstellen dat dit voor anderen niet zo geld.
Voorbeeld, ik ben zeer behoudend opgevoed, veel wetten en regeltjes van wat wel en niet zou mogen.
Later als je niet meer thuis woont en je zit te denken om iets te gaan doen of iets te kopen kun je denken dat het niet goed is terwijl het echt niet verkeerd hoeft te zijn.
Het kan een van vroeger ingegeven soort indoctrinatie zijn, en dat kun je zelf willen bepalen wat goed en niet goed is, maar in hoeverre speelt opvoeding of gevoeligheid hierin een rol waardoor er onbewust onderbuikgevoelens tegen iets kunnen zijn wat niet verkeerd is en je dus onnodig iets nalaat.

Wat is twijfel, een bijbels gefundeerde mening of een mening die overspoelt is met onderbuikgevoelens van wetjes en regels die je vroeger zijn opgelegd?
Ik kan me best voorstellen dat mensen daar mee zitten, en ook in dit geval, zeker mensen die beschermd zijn opgevoed en gewoon niet weten wat ze hier mee aan moeten.

Dus zeg ik met jouw, diep respect voor de deskundigen, die op een verstandige en wijze manier hierop antwoorden.
Catherine
Beste dkw: wanneer een artikel niet in een gewone winkel vrij verkrijgbaar is, maar alleen in schimmige achterafshopjes of webshops, kun je er van uitgaan dat het niet "normaal" is.
Als je als volwassen man denkt dat een plastic pop een vrouw wel kan vervangen, is dat op zn zachtst gezegd ook heel vreemd.
En nee, als je iets in het gebed brengt, krijg je geen briefje. Maar de Heere leidt wel je weg en je mag met alle vragen bij hem komen. Maar je hebt van die vragen..... waarvan je eigenlijk al zelf weet dat er iets niet klopt, of dat het onzuiver is. Een mens heeft ook verstand gekregen.
dkw
Beste Catherine, zo'n artikel is overal gewoon te verkrijgen, ik zal niet zeggen waar overal want dat gaat te ver, maar echt niet alleen in achteraf shopjes maar gewoon open en bloot in een winkel.
Tevens ga je er vanuit dat het een vrouw kan vervangen maar dat zegt de vragenstelster niet? Bij zelfbevrediging kan de "hand" de partner toch ook niet vervangen?

Nogmaals, voor jouw kan het duidelijk zijn, gelukkig maar, maar voor andere hoeft dit niet zo te zijn.
karlo
@catherine...helemaal eens en @dkw ..helemaal oneens. Lees het nog even.. sexuele gemeenschap met een rubberen pop.... Waar hebben we het over. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat dit niet serieus bedoeld is.
Reageer ook verder niet. Schei er mee uit.
mortlach
@Karlo: Ik heb liever dat ik een vraag serieus neem en dat de vraagsteller in een deuk ligt dan dat ik een serieuze vraag afwimpel en de vraagsteller in de kou laat staan. Dus zelfs als het niet serieus bedoeld is, is het toch belangrijk serieus antwoord te geven.

@Catherine zei: Als je als volwassen man denkt dat een plastic pop een vrouw wel kan vervangen, is dat op zn zachtst gezegd ook heel vreemd.

Ja, dat is ook heet vreemd, maar ik denk dan ook niet dat iemand dat denkt. Misschien de enkeling en dan heeft die stakker onze steun extra hard nodig.

Verder lijkt het me duidelijk: met een voorwerp kun je geen overspel plegen. Het is een erg omslachtige vorm van masturbatie. Allemaal niet zoals God bedoeld heeft, maar geen overspel.
bootje
@karlo waarom niet sirieus? Volgens mij bekijkt u de wereld met nogal "groene" ogen. Als dit het ergste of het gekste is wat in de (refo) wereld speelt, zag het er nog tamelijk rooskleurig uit. Daarmee zeg ik niet dat ik het normaal vindt, maar het is idd. een artikel wat heel makkelijk te verkrijgen is en zeker niet in achteraf shops of afwijkende webshops.

Complimenten voor refoweb dat ze juist wel deze vragen beantwoorden. Volgens mij is hier juist een anoniem vragenrubriek voor geschikt en niet voor vragen als ik heb een jeukende rode teen wat zou het zijn... Vind het ook voor de buitenwerled positief dat er niet alleen geloofsvragen worden beantwoord maar ook vragen als deze, zodat zij kunnen zien dat daar ook een open en eerlijk antwoord op wordt gegeven.

En blijkbaar zijn sommige dan toch wel nieuwschierig ,want je kan de vraag ook niet openen en gelijk de vragen lezen (die er meer toe doen) -Tot God wenden- ed.
mezelf
als ik de vraag goed lees is het volgens mij iemand die leiding geeft op een jeugdclub die deze vraag stelt, en niet zomaar iemand die kijkt hoever hij kan gaan met een vraag, en vooral met jeugd moet je wel goed je antwoord kunnen beargumenteren.
dkw
@karlo:
Complimenten dat de zaak voor jouw zo open en klaar ligt, je mag jezelf een gelukkig mens voelen!
Misschien kun je je ook een milimeter in anderen inleven? Net wat mijn 2 voorgangers zeggen, je kent de situatie niet, je weet niet waarom de vraag gesteld word, misschien is het wel een buitenstaander van de refocultuur.
Voor jouw kan het allemaal makkelijk zijn van dat hoort niet, voor een ander is het een vraagteken, en die ander kan best buiten de refozuil staan.

Voor jouw is het heel logisch dat je benzine in een auto moet doen, een ander staat er met vraagtekens bij, dan kun je zeggen komop man dat weet je toch wel, maar het zal toch geleerd moeten worden, nogmaals complimenten voor refoweb!
karlo
Nog 1 keer dan...@bootje, die groene ogen ben ik al lang kwijt, helaas moet ik misschien wel zeggen. En je mag "jou"zeggen, "u" voelt niet echt goed.
@dkw... je klinkt wat katterig.... millimeter en zo. Maar voor de duidelijkheid, ik ga helemaal nergens boven staan. Dat heb ik door schade en schande en teleurstellingen in mijzelf absoluut af moeten leren, maar het staat ergens: alle dingen zijn me geoorloofd, maar alle dingen stichten niet. Complimenten voor refoweb?... vaak wel, maar nu even niet. Groet.
Johan00297
De jongeren geven de vraagsteller de keuze tussen 2; overspel of veredelde zelfbevrediging.
Het zal de veredelde vorm van zelfbevrediging zijn... met de nodige kantekeningen.
Maar ik denk zomaar dat als ik tegen mijn vriendin zou zeggen hoe ik mijn zelfbevreding "regelde" dat ze denkt dat er een paar draadjes loszitten.... en mij in het huwelijk ook niet met een pop wil betrappen.
dkw
@karlo, ik was gisteren denk ik een beetje gestressed, excuses voor het "katterige".
Ik ga er ook niet boven staan, ook niet boven jouw, zelfs eronder en met jouw tekst ben ik het eens, alle dingen stichten niet.
Toch denk ik nog steeds dat iemand wel met zo'n vraag kan zitten, maar dat komt misschien omdat ik met veel mensen in aanraking ben geweest en je echt versteld staan om de vragen waar de mensen mee zitten waarvan je denkt, dat is toch logisch?