Bultjes

drs. N. Wolswinkel / 4 reacties

Vraag

Ik heb regelmatig last van bultjes in mijn vagina (een soort puistjes). Het doet pijn. Na een paar dagen komt er een soort pus uit. Kan dit te maken hebben met de GBS-bacterie? Daar ben ik namelijk draagster van. Wat kun je er aan doen? Het komt iedere keer terug. Ik heb een poosje Betadine Scrub gebruikt op advies van de huisarts, maar dit had geen resultaat.

Antwoord

De GBS-bacterie is, voor zover ik weet, eigenlijk alleen vervelend en potentieel gevaarlijk rondom de zwangerschap, en dan met name voor de pasgeborene. Of deze klachten hiermee samenhangen kan ik met deze weinige gegevens niet beoordelen. In ieder geval horen die bultjes niet en moet je er dus verder naar laten kijken.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medischvagina
4 reacties
Cloudsadmirer
Ik heb mijn scriptie over GBS infectie gedaan. Er zijn vrouwen die vaginale klachten kunnen hebben, veroorzaakt door GBS zonder zwanger te zijn. Tegen GBS is maar één medicijn: antibiotica. Vraag dus aan je huisarts een kuur.
noeska
Wat zijn de klachten dan daarvan?
zandkasteel
Ik heb ook GBS (en bijna mijn kind verloren), maar weet uit ervaring dat antibiotica maar eventjes werkt en alleen kort voor de bevalling mag worden gebruikt, omdat je anders resistent kunt worden en je dan nog een groter probleem hebt.
Cloudsadmirer
@zandkasteel, ik weet niet hoe oud je kind nu is maar tegenwoordig krijgt een vrouw MINIMAAL 4 tot 6 uur antibiotica tijdens de bevalling, Als zij dan in tussentijd bevalt, word het kind sowiezo ook behandeld met ab tot blijkt dat het niet geinfecteerd is met GBS (en dat duurt meestal twee dagen)
Dat zal wel een heftige tijd zijn geweest, zandkasteel, toen je kindje GBS had? Heeft hij/zij er wat aan overgehouden?

noeska, ik weet niet de precieze klachten van GBS vóór de zwangerschap. Volgens mij vage vaginale klachten (zoals de vraagstelster) en regelmatig een blaasontsteking kan ook duiden op GBS. Ik heb me vooral verdiept in GBS bij het kind zelf.