Herdelijke brieven en Leuenberger Concordia

Dr. C. A. van der Sluijs / 5 reacties

Vraag

Dag, ik zit enorm met een vraag en hoop dat deze ook serieus beantwoord wordt. Wat is namelijk het principiële verschil tussen de herdelijke brieven t.a.v. het belijden (art. X-3 H.K.O. 51) en de Leuenberger Concordia (art. 1.5 P.K.O.)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Ik weet hier niet zo goed raad mee, omdat het niet zozeer een kerkordelijke vraag betreft, maar (vermoed ik) veel meer om een vraag naar de legitimiteit van de PKN. Om echt op zo'n vraag in te kunnen gaan zou ik willen weten: wat willen ze daarmee precies, wat zit er achter die vraag? Vooral omdat het voor de vragensteller om een principieel verschil gaat.

Met het uitbenen van het eventuele principiële verschil in kerkordelijke status van de (hervormde) herderlijke brieven en de Konkordie van Leuenberg voeren we een loopgraven-oorlog die ook in 1914-1918 alleen maar verliezers heeft opgeleverd.

Hartelijke groet,
Dr. P. van den Heuvel via ds. C. A. van der Sluijs

Naschrift redactie: Voor enkele visies op de Leuenberger Concordia zie het archief van onze vragenrubriek. Steekwoord in het zoekprogramma is: Leuenberger

Dr. C. A. van der Sluijs

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

5 reacties
Daniel
Jemig de pemig, wat een moelijke vragen.
God en de Heere Jezus zullen niet wakker liggen van deze vragen.
Wel een goed antwoord van Ds. C.A. van der Sluijs.
Dank dominee.
janvanverweg
beste vraagsteller,
waarom zit je enorm met die vraag? waarom is het een probleem in je leven?
hendrika
Jan ,ik ben met iemand in discussie ,die beweert dat de herdelijke brieven (die tegen de gereformeerde leer in de NHK waren een wettige plaats hadden)
gjkorpershoek
Bij deze vragen komen bij mij de woorden 'kerkelijke spitsvondigheden', 'voer voor theologen', 'misleidingen van de boze', 'tijd- en energieverspilling' boven.
Advies: koppel je geloof los van een kerkgenootschap, zoek gelovige vrienden die je dichter bij Christus brengen, lees vooral veel in de Bijbel, getuig van de hoop die in je is, zoek de dingen die boven zijn, schijn als 'kind van het licht' in deze wereld, wees onberispelijk en oprecht, Filippenzen 2:15.
henkie
Kijk, de dominee voelde het al aan zijn water! Wat sneu als je hier 7 jaar na dato nog discussie over hebt zeg. Wat zal dat vruchtbaar zijn...