Weinig waarschuwen tegen wereldgelijkvormigheid

Ds. C.G. Vreugdenhil / 54 reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. In door u gehouden preken valt mij wat op: dat u weinig waarschuwt tegen wereldgelijkvormigheid (lange broek, tv, etc.). Andere Ger.Gem-dominees doen dat veel meer. En het is toch ook nodig? Doet u dit expres niet?

Antwoord

54 reacties
pannenkoek
Ik denk dat Ds Vreugdenhil niet van de bijzaken hoofdzaken wil maken en niet van de hoofdzaken bijzaken wil maken.

Een broek, kort haar, tv zijn allemaal bijzaken.

De hoofdzaak is onze bekering, en of wij door genade mogen weten dat Jezus bloed ook voor ons gevloeid heeft op Golgotha.

Laten we toch het belangrijkste niet aan de kant schuiven door allerlei wetjes er regeltjes over broeken en tv en zo.

De hoofdsom van de wet is GOD LIEFHEBBEN BOVEN ALLES EN JE NAASTE ALS ONSZELF

Dat kan met lang/kort haar, met of zonder broek, tv ben ik wat huiverig voor, maar het internet haalt ons links in. Maar bij goed gebruik ( let op, goed gebruik!!!) kan ik er niets van zeggen.
pannenkoek
Hij heeft in onze gemeente gestaan, maar hij mag zo weer terugkomen.
Graag zelfs!
Catherine
Dat kun je een ander niet opleggen, het moet van binnenuit komen. DAN heeft het pas waarde.
naam
Pannenkoek; net alsof naast de noodzaak van wedergeboorte er niets gezegd mag worden? Tuurlijk, als je persoonlijk mag weten dat je zonden in Christus bloed gewassen zijn, is de 'hoofdzaak' (zaak van het hart). Maar Jezus waarschuwd toch zelf ook voor heel veel andere dingen. Als je Hem mag kennen wil je toch leven tot eer van Hem? En daar mag toch onderwijs in gegeven worden? 'en gij geheel anders'. Niet wereldgelijkvormig. En in Gods woord staat toch dat kort haar een vrouw tot oneer is? En als er tegen allerlei 'wereldse zaken' niet gewaarschuwd word hoe snel glijden we dan af?
43843
Jammer! Als er één predikant tegen t.v. is en waarschuwt tegen wereldgelijk- vormigheid, dan is hij het. Alleen hij doet dat niet prekerig en bedillerig. Hij wijst de dingen heel scherp aan, zonder zich te verliezen in allerlei futiliteiten.
Ook in het gemeenteblad is hier meermalen over geschreven. Weet dat het niet in elke preek past. En sommige predikanten waarschuwen zo veel dat het geen enkel effect meer heeft. Vragensteller, als het je wekelijk pijn doet, was het beter geweest hem persoonlijk te schrijven of te mailen.
@pannenkoek.
Fijne reactie.
appeltaart
Ik houd mijn hart wel eens vast wat ik allemaal hoor.
Bij genoemde predikant kan ik het absoluut niet vinden.
Dan houd ik het toch bij de ligging van ds.Mouw e.a.
We hebben immers 1 ziel te verliezen. voor een ontzaglijke eeuwigheid.
Daarom is het leven zo ernstvol.
Daar moet en mag nog op gewezen worden.
Zeker in onze tijd met zijn verleidingen.
apestaartje
Wat is er mis met een eerlijke prediking? Deze ds. spreekt tenminste de jongelui ook nog aan ze begrijpen in ieder geval wat hij bedoelt.
Maartje
@appeltaart

'Bij genoemde predikant kan ik het absoluut niet vinden.
Dan houd ik het toch bij de ligging van ds.Mouw e.a.'

De vraag over gergem predikanten van onlangs met de vele tientallen reacties nog eens dunnetjes overdoen?

Ik ben van Paulus. Ik ben van Apollos. Ik ben van ds. Vreugdenhil. Ik ben van ds. Mouw.

Veel belangrijker is het om te weten: Ben ik in Christus?
Bovengenoemde personen zijn allen gezanten van Hem. Of ze ons liggen of niet.
naam
appeltaart; je zegt 'bij genoemde predikant kan ik het absoluut niet vinden'. Wat kun je er niet vinden? Het geloof/ God (daarvoor ga je toch naar de kerk)? Dat kun je ook niet bij ds. mouw vinden hoor, daarvoor moet je toch echt bij Hem zijn!
43843
appeltaart; Beluister de preek van ds. Vr. op zondagmiddag 27 juni jl eens.
Ga naar www.marnixkerk.nl. de rest wijst zichzelf.
Bij de predikant zul je niks vinden maar ik hoop dat de Heilige Geest het Woord zal openen voor je zodat je er Jezus in mag vinden.
appeltaart
Sorry als ik personen heb gekwetst.
Maar we mogen toch onze mening geven?
We willen van nature niet horen dat we op reis zijn naar de rampzaligheid!
Tenzij God genade in onze harten verheerlijkt.
Maar dan wensen we eerlijk behandeld te worden.
shaila
Helemaal mee eens Maartje. Appeltaart doet dat wel meer, namen noemen in reacties. Men gaat voor God Woord naar de kerk en niet voor een predikant!!!

Het was beter geweest dat de vragensteller dit persoonlijk aan Ds. Vreugdenhil had gevraagd. Ik verwacht hier weer veel reacties op!!!
Catherine
Misschien loopt de discussie beter als je geen namen noemt. Dus gewoon in het algemeen houden dat je liever een predikant beluistert die het scherp stelt, of bevindelijk preekt, of de zonden bij namen noemt. Zoiets, maar zeker niet zeggen: ik zit liever onder het gehoor van ds............
@Appeltaart: niks mis met jouw mening, maar zie hierboven. Heb wat opgestoken van een paar maanden reacties in deze rubriek ;-)
shaila
Inderdaad Catherine, met namen noemen schieten we niets op. Daar komen zinloze reacties van.
Roos18
@ Appeltaart

Ben het helemaal met je eens wat betreft dominees.

Iedereen heeft hierin ook zijn 'eigen' smaak. Probeer wel uit alle preken stof tot overdenking te halen.

Ik heb ook wel is naar Vreugdenhil geluisterd naar een preek waarin hij kettingen met kruisje goedkeurde. Over lange broek heb ik hem nog nooit gehoord. Zal hij daar echt moeite mee hebben?
pannenkoek
nee, dat is maar een bijzaak.
TheKeimpe
@Appeltaart: in plaats van namen te noemen zou je ook kunnen noemen wat volgens jou zo belangrijk is in de prediking. Concreet: wat mis je bij ds. V. wat je bij ds. M. wel hoort? En wat hoor je bij ds. V. waar je het niet mee eens bent?
Florianne
@Appeltaart
Je schreef: Dan houd ik het toch bij de ligging van ds.Mouw e.a.
We hebben immers 1 ziel te verliezen. voor een ontzaglijke eeuwigheid.
Daarom is het leven zo ernstvol.

Suggereer je daarmee dat hij (en soortegelijken) alleen het ernstig genoeg preken? Denk je dat je ziel verloren gaat als je onder de prediking van een wat ruimere dominee zit?

We moeten en mogen het evangelie verkondigen (ipv disccussieren over bijzaken). Dat is de taak voor een christen: 'Gij zult mijn getuigen zijn' en niet: 'Ga maar proberen te discussieren over bijzaken en onenigheden', maar 'Jaag de vrede na'.

Hand 2: En het zal zijn dat een iegelijk die de Naam des Heeren zal aanroepen, zalig zal worden! Geloof jij het ook? DAAR gaat het om!
Wordt dit bij jullie gepredikt? Gaat het om alleen om Christus? Wordt er verteld over de weg tot Hem, hoe Hij mensen roept? Roept jouw 'favoriete' dominee ook op om tot Christus te gaan? Laat hij niet teveel aandacht vallen op bijzaken, maar richt hij vooral aandacht op het Middel/ de Weg tot bekering?

Wat een wonder dat God zo een weg voor ons wilde banen, opdat een ieder die in Hem gelooft niet verderve maar het eeuwige leven heeft. Vind je ook niet?
Cloudsadmirer
Roos18,

-Een kettingetje met kruisje is NIET wereldgelijkvormig (in amsterdam is het al van de mijter van sinterklaas afgehaald want alles moet 'neutraal' zijn in Ned.)

-En het is WEL heel Bijbels want je mag met alles naar het Kruis! Jezus stierf aan het Kruis! Zou je dat symbool van zijn Liefde en Genade dan niet willen dragen?

-Dat veel roomsen het dragen.... daar kunnen wij niks aan doen, als je in het Kruis gelooft wil dat nog niet zeggen dat je rooms bent.

-Toets alles eens aan de Bijbel!
Annet76
Ik vind het noemen van namen zeer ongepast. Voor je het weet ga je iemand woorden in de mond leggen en binnen refoweb is dit voor de betreffende mensen niet verdedigbaar.

Daar mogen we best wat voorzichtiger mee omspringen.
Je kunt er beter voor kiezen niets op te schrijven, dan een mening die de betreffende dominee onwaardig is.

Dit kán echt niet hoor!