De pil bij vervroegde overgang

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 43 en in de overgang, dat heeft lab-onderzoek uitgewezen. De gynaecoloog heeft gezegd i.v.m. mijn nog vrije jonge leeftijd om zeker tot mijn 50ste de microgynon-30 pil te slikken voor m’n botten, hart- en vaatziekten, juist omdat ze me ook erg dun vond, maar dat is mijn bouw nu eenmaal. Ik heb in al mijn vruchtbare jaren een enkele keer de pil geslikt, (voor anticonceptie) maar ik voel me niet prettig bij dat hormonen slikken. Nu ook weer een dubbel gevoel erover, vandaar mijn vraag of het echt nodig is om nu de de pil te gaan slikken (heb trouwens ook weinig overgangsklachten verder) of kan ik ook door bepaalde voeding, dieet of supplementen de pil vervangen? Heb weinig zin om nog jaren de pil te slikken, wat ook niet zonder gezondheidsrisico’s is toch? Contact opnemen met mijn gynaecoloog opnieuw dat gaat twee maanden duren, vandaar hier mijn vraag aan een deskundig iemand.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Mijns inziens is een vervroegde overgang niet perse een reden om de pil te gaan slikken. Het slikken van de pil brengt ook risico's met zich mee.

Vroege overgang en ondergewicht zijn inderdaad risicofactoren voor botontkalking. Je kunt dit (deels) ondervangen door voldoende in- en opname van calcium en vitamine D. Daarnaast is voldoende beweging belangrijk, dat is nodig voor sterke botten.

Je kunt dit gedetailleerder lezen op thuisarts.nl.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

de pilovergang