Bandje op bruiloft

Ds. H. Peet / 26 reacties

Vraag

Mijn dochter trouwt over een paar weken met onze aanstaande schoonzoon. We zijn heel blij voor hen. Ik zie uit naar de trouwdag, maar tegelijkertijd is er ook een moeilijkheid. Om tien uur 's avonds hebben ze een band uitgenodigd en daar zullen ze dan ook bij dansen. Mijn man en ik hebben hier moeite mee. We vragen ons af hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Kunnen we blijven op het feest, of kunnen we beter weggaan om tien uur?

Antwoord

Beste ouders,

Ik neem aan dat u met uw dochter en uw aanstaande schoonzoon gesproken hebt over uw teleurstelling dat er een band is uitgenodigd en er gedanst gaat worden. Aan het feit als zodanig zal dus weinig meer te doen zijn. Dan blijft de vraag hoe daarmee om te gaan. Er is een spanningsveld tussen enerzijds de goede verstandhouding met je kinderen en anderzijds het bijbelse principe. Als u het ter sprake hebt gebracht en uw probleem hebt duidelijk gemaakt en zij aangeven het niet erg te vinden als u om tien uur vertrekt, is het dilemma voor uzelf opgelost en kunt u gaan in de wetenschap de relatie niet te beschadigen.

Als er over gesproken is en het blijkt gevoelig te liggen, wordt het lastiger. Ook dan zal echter een blijven op het feest niet uitgelegd kunnen worden als een goedkeuren van wat er na tienen gebeurt. Je hebt dat immers vooraf duidelijk aangegeven. Persoonlijk zou ik er voor kiezen om te blijven (je hoeft immers zelf niet mee te doen). Er is naar mijn overtuiging wel een grens: als er een sfeer ontstaat die dusdanig op gespannen voet staat met christelijke levensprincipes dat je niets anders kan dan er afstand nemen en door te blijven mede schuldig wordt. Het is wellicht goed dat van te voren ook aangeeft dat u dan zal weggaan. Mogelijk kan daar dan toch nog enigszins een remmende werking vanuit gaan.

Ondanks de schaduw die over de dag valt door deze problematiek, wens ik u een goede dag toe.

Ds. H. Peet

Lees meer artikelen over:

relaties
26 reacties
shaila
Ik vind trouwens het antwoord van Ds. Peet heel goed, ik hoop dat de ouders daar wat aan hebben, maar bovenal neem het mee in het gebed!

Goede en gezegende bruiloft toegewenst!
Alphonsus
Er zijn gelukkig ook nog bandjes die beschaafde muziek ten gehore brengen; zeker als daar ook nog eens speciaal om gevraagd wordt door het bruidspaar.
wpluimers
Op onze bruiloft hadden we ook geen muziek maar toch vond ik dat eerlijk gezegd best kaal.
Maar een band die doorgaans keiharde muziek ten gehore brengt waardoor normale conversaties op een bruiloft niet mogelijk zijn, is qua sfeer wel erg ver verwijderd van de huwelijkszegen die 's middags in de kerk is gevraagd.
Ik heb een keer een bruiloft gehad waarbij een instrumentele band/groep hele gezellige muziek maakte, dat vond ik wel erg mooi! Niet omdat ik tegen zang ben, maar vooral omdat het niet zo nadrukkelijk op de voorgrond kwam.

Overigens heeft dit voor een deel ook met onze conservatieve traditie te maken: ik heb in Israël een keer een besnijdenis en ook een bar mitzwah meegemaakt. Ik verwachte een ingetogen plechtigheid, maar tot mijn stomme verbazing werd het beide keren een groots feest! In zekere zin zijn wij refo-hollanders het uitbundig feestvieren op de daarvoor aangewezen momenten verleerd denk ik...
hendrika
Dat is wel een verdrietige zaak principieel gezien dan . Blijven is erg moeilijk ,en weggaan ook . Het is wel HUN dag ,maar wel verdrietig dat er met deze dingen geen rekening is gehouden voor degene die ze omringen bv de ouders . Kon daar nu echt geen rekening mee gehouden worden .Is het nu echt de muziek en dan s die het plaatje compleet moeten maken ? Wat moet je kiezen ...muziek en dans ,en dan verdrietige ouders of geen muziek ,dan is het toch ook gezellig? Waarom wordt er geen rekening met andermans principiele gevoelens van een ander,en dan zeker van mensen uit de 1e graad en zeker ouders .Bandjes die nette muziek brengen ....op bruiloften ken ik niet .Ik wil niet zeggen dat de melodie niet mooi kan klinken,maar........ het is wel werelds.Het is voor jullie wel een moeilijke keuze ,en ik hoop dat jullie (biddend) eruit komen.
Catherine
Zo'n vraag heeft 2 kanten. Eerstens vind ik dat er zo weinig rekening gehouden wordt met de principes van de ouders. Ik weet niet hoe de verstandhouding is tov de kinderen, maar soms moet je op eieren lopen !
Anderzijds kun je zeggen, ze moeten het toch zelf weten ?
Blijkbaar zijn de ouders "zwaarder" dan de kinderen. ik zou het zelf mijn ouders nooit aandoen.
Nu van de kant van de ouders: tegen het ene kind zou ik het wel kunnen zeggen, maar de andere niet.
Cloudsadmirer
Hendrika, begrijp me goed, ik zou er zelf ook niet voor kiezen maar waar ligt dan de grens als je naar andermans pijpen gaat dansen. Een bruiloft is de dag van het bruidspaar. Je mag een ander niet tot aanstoot zijn maar als je binnen de Bijbelse kaders blijft (en dat is niet altijd binnen menselijke refo-kaders) dan mag je aannemen dat het goed is.

Als ik helemaal rekening met anderen had gehouden was ik vast niet in het wit getrouwd.... vandaar dat ik mij afvraag waar dan de grens ligt.

wpluimers, op wat voor muziek was dat? weet je dat? Mijn ouders hebben dat ook gezien, alle ortodoxe joden in het zwart gescheiden van de vrouwen op de dansvloer! Geweldig!
hendrika
Rinske ,misschien zie ik het verkeerd,maar een bruilof met een bandje en dansen is wel werelds en kan naar mijn inzicht Gods goedkeuring NIET wegdragen
Ideetje
een jaar of 20 geleden zijn wij getrouwd. ook de directeur van onze vader was aanwezig. een ras echte brabander die wel van een feestje houdt.
maar....wij hadden geen muziek! hum...
de volgdende dag hoorde we via vader dat de direkteur nog nooit zo'n gezellig feestje had meegemaakt! dus zonder muziek misschien wel gezelliger?
Pitty88
Het is de dag van het bruidspaar. Hoezo moet men zich dan schikken naar keuze en mening van de ouders?
Kinderen kunnen een andere visie hebben, als ze gaan trouwen en uit huis gaan, zal echt niet alles zo gaan als de ouders het graag zouden willen. En dat hoeft m.i. ook zeker niet.

Ik vind het een goed en gewogen antwoord van ds. Peet.
pannenkoek
Wij hadden ook muziek. een goede kennis van mijn man speelde piano. Hij zorgde voor de achtergrond muziek.
onze trouwdag is vandaag precies 16 jr geleden :-)
shaila
Pannenkoek: Gefeliciteerd!!!
Catherine
@pannenkoek: was het toen ook zo heet ???
@Pitty88, bah, wat klinkt dat negatief, schikken naar de ouders. Mogen die als de hoofdgasten zich niet op hun gemak voelen ??
Ik vind het getuigen van respect naar je ouders, als je je trouwdag zo probeert in te richten, dat de ouders het ook fijn vinden. Het is niet niks als je kind voorgoed het huis uitgaat. Het is de loop van het leven, maar helaas gaat het hier en daar nogal eens mis. Mijn schoonouders zijn helemaal niet kerkelijk, (geloven in niks) mijn ouders waren refo, maar onze trouwdag was zo dat alle ouders het prima naar hun zin hadden. Zonder muziek !
henkie
Mooi praktisch antwoord van de dominee.

Van andersdenkenden verwachten wij altijd dat ze meegaan naar kerkelijke plechtigheden zoals doop en huwelijk maar, o wee, als het een keer andersom is. Je kunt prima aanwezig zijn (binnen bepaalde grenzen natuurlijk) zonder dat je instemt met de gang van zaken. Volgens mij kun je veel kapot maken als je bij de eerste noot demonstratief opstapt. En wat gaat daar eigenlijk vanuit?
pannenkoek
Ja Catherine, ook een graad of 30, snik heet, maar een schitterende dag om op terug te kijken.
floddertje
De ouders van mijn vriendin bleven wel, zij het met pijn en verdriet in hun hart. Buiten de feestzaal in de koele gangen hebben zij goede gesprekken gehad met menige andere feestganger die zich ook niet op zijn/haar gemak voelden. Af en toe waren ze ook weer in de feestzaal, je zag dat ze verdriet er om hadden, maar ze spraken er niet lelijk of negatief over. Ze bleven om hun kind en andere kinderen. Nooit hebben ze hier enig verwijt over uitgesproken richting hun dochter. Er ging veel van hen uit. Ik heb zeer veel respect voor deze mensen!
hendrika
Er is meer respect voor de kinderen, dan kinderen van de ouders . Het bandje en de muziek is toch veel belangrijker !!!! Is het de muziek wel waard om het VERDRIET van de (schoon) ouders te zien??
Catherine
Juist ! Meestal zegt men tegen ouders: joh, doe het nu maar voor je kinderen, andersom hoor ik dat zelden. Moet toch zelluf weten ? Net als vroeger.
henkie
Wie trouwen er nu eigenlijk, dames? We gaan de zaken toch niet omkeren he? ;-)
dijna61
Voor wie hou je eigenlijk een bruiloft?
Voor jezelf of voor de gasten? Natuurlijk hoort daar muziek bij, maar je hoort rekening te houden met de gasten. Als de muziek te hard is kan er niet met elkaar gepraat worden en dat vinden veel mensen en vooral ouderen niet leuk.
Dan slaat bij sommigen de verveling toe en vertrekken ze misschien al vroeg. Dus daar hoor je zeker rekening mee te houden.
Catherine
henkie: tuurlijk, maar is het zo erg rekening te houden met je ouders, en wellicht opa en oma ? Het lijkt DE trend tegenwoordig, vooral doen waar jij zin in hebt.