Als je nadat je mocht geloven zo aangevochten wordt dat je je vertrouwen in de H...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Als je nadat je mocht geloven zo aangevochten wordt dat je je vertrouwen in de Heere voor je gevoel weer verliest, dat je niet meer weet of de Heere Jezus wel voor jouw zonden is gestorven, dat je moe wordt van je ongeloof en twijfel, wat is dat toch? Wil de Heere hiermee laten merken dat dit geloof toch niet het ware zaligmakende geloof is of probeert de duivel mij dit aan te praten zodat ik niet meer kan/durf te geloven? Ik bid om een eerlijk antwoord, want ik weet het niet meer.

Antwoord

Als je mag zien dat je met God verzoend bent, is dat iets heel bijzonders. Het is “zoeter dan het leven”. Maar de verberging ervan is “bitterder van de dood” (Dordtse Leerregels 5:13). Over dat laatste schrijf je. Het kan heel bitter zijn als het geloof wordt aangevochten. Vooral als je alle gevoel van zekerheid verliest en niet meer weet of de Heere Jezus nog voor jouw zonden gestorven is. Hoe moeilijk het ook is, het is niet vreemd dat het geloof wordt aangevochten. “De Schrift getuigt dat de gelovigen in dit leven tegen onderscheiden twijfelingen van het vlees strijden en in zware aanvechting gesteld zijnde, dit volle vertrouwen van het geloof en deze zekerheid van de volharding niet altijd gevoelen” (DL 5:11).

Aanvechting hoort bij het leven van het geloof. Wie in vrede leeft met de vorst der duisternis, kent geen aanvechting of strijd. Maar wie de Heere zoekt, ontmoet tegenstand. Wie God wil dienen, krijgt te maken met bestrijding. Wat is de betekenis van deze aanvechting? Ik zou kort willen zeggen: zie Gods hand in alles wat je naar de Heere Jezus toedrijft en zie de hand van de duivel in alles wat je bij de Zaligmaker vandaan houdt. God beproeft het geloof om je te leren niet te rusten in je eigen gevoelens, maar in het volbrachte werk van Christus. De duivel zal proberen je te verzoeken om krampachtig bezig te zijn met je eigen gevoelens en je ondertussen weg te houden van Christus.

Houd je daarom vast aan Gods Woord, bid of Zijn Geest je wil leren te geloven en ga met je zonden en twijfels naar de Heere Jezus. Daar alleen ontvang je genade en word je geholpen om uit de aanvechting te komen.

Ds. C. J. Barth