Satan uit de hemel geworpen

Ds. C.G. Vreugdenhil / 4 reacties

Vraag

Aan ds. Vreugdenhil. Ik hoorde uw preek over Psalm 68 (hemelvaartsdag) via Prekenweb. Heel leerzaam. Ik mocht er veel aan hebben. Ik heb er één vraag over. Wat bedoelt u met uw uitspraak dat satan definitief uit de hemel op de aarde is is geworpen? Is dat gebeurd toen de Heere ten hemel voer? En betekent dat dat satan voor die tijd als gevallen engel nog wel in de hemel kon komen? Dan zou het daar toch niet volmaakt zijn? Wilt u het me alstublieft uitleggen? Dank u wel!

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Jonge vriend, inderdaad is satan vanaf de hemelvaartsdag toen Christus de hemel als Middelaar binnen kwam voorgoed uit hemel geworpen. Jezus zegt dat in het evangelie van Lukas hoofdstuk 10 vers 18. Je kunt het ook weten uit Openbaring 12:13. Voor die tijd kwam satan als gevallen engel inderdaad nog in de hemel. Dat lees je in Job 1:6 e.v.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

duivelhemelhemelvaart
4 reacties
appeltaart
Voor die tijd kwam de satan als gevallen engel nog in de hemel?
Vreemd als dat waar is?
De hemel is toch heilig, Want de Heere kan immers met de zonde geen gemeenschap hebben?
Swimmie
@ appeltaart: In Job lezen we toch ook dat satan in de hemel komt?

Het feit dat satan in de hemel kwam maakt dat de hemel is 'verontreinigd'. Daarom schept God straks een nieuwe hemel en aarde. Ook een nieuwe hemel dus.
Dit heb ik eens horen uitleggen zo, maar weet niet of het Bijbels te onderbouwen is. 't Klinkt wel logisch eigenlijk.
joelie
Dacht dat met een nieuwe hemel, een nieuw uitspansel wordt bedoeld. De duivel is nu toch uit de hemel?
Alphonsus
Christus vergadert tot één, niet alleen wat op de aarde is, maar ook wat er in de hemel is. Het is een bekend feit dat er veel te corrigeren en te ordenen is op de aarde , maar het is minder bekend dat er ook dingen in de hemel zijn , die op zijn tijd tot één vergaderd moeten worden.
De dienst van de engelen in de hemel voor ons is afhankelijk van Gods vrije raad, het bloed van Christus en van onze geloofstrouw.

Er is in de diepste zin van het Woord nog geen vrede in de hemel, zolang de wil van God niet op de aarde geschiedt, zoals die wel in de hemel geschiedt.
Men kan de Heilige Geest bedroeven door Hem tegen te staan. Evenzo zal er blijdschap in de hemel zijn over iedere zondaar die zich bekeert. Hieruit blijkt dat de hemel oplettend toeziet en dat de hemel in droefheid en vreugde deelt.

Met het uit de hemel werpen van Satan is er nog geen rust gekomen. Daarom zal alles in Hem één gemaakt worden door de schepping van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde.
Dan zal de onrust die Satan teweegbracht op de aarde en in de hemel volledig uit geroeid zijn. Tot in eeuwigheid zal de rust in Hem dan regeren. Gods heerlijkheid wordt dan groot gemaakt.