Lastig huwelijk

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik weet het echt niet meer. Ik ben zo ongelukkig de laatste tijd. Daarbij zit ik in een lastig huwelijk. Steeds voel ik me gespannen en moe. Ik merk dat ik me alleen maar erger en irriteer aan mijn man. Heel soms voel ik wat liefde. Als ik wat van de dingen zeg wuift mijn man het weg of wordt hij woedend. Voor hem is het dan daarna klaar, maar voor mij niet. Ook onze kinderen lijden hier erg onder.

Mijn man vindt ons huwelijk goed, ik niet. Ik mis de steun, het samen zorgen voor de kinderen. Mijn man werkt veel, ik probeer hem na zijn werk de rust te geven die hij nodig heeft. Aan mij vraagt hij nooit hoe mijn dag was of wat ik voel. Seks is er heel weinig. Kortom ik weet het niet meer. Hoe kan mijn man dit huwelijk goed vinden? Als ik erover praat wordt hij boos... en therapie wilt hij ook niet. Het lijkt uitzichtloos...

Antwoord

Beste vraagsteller,

U ervaart uw huwelijksleven anders dan uw man, is de korte samenvatting van uw briefje. Daar is op zichzelf niets mis mee, mits u leert zien dat u beiden heel verschillend denkt en voelt. Ú verwacht dingen, die uw echtgenoot anders ervaart. Én u vergeet daarbij uw grenzen aan te geven, totdat de emmer overloopt. Als ik uw zin lees “Mijn man werkt veel, ik probeer hem na zijn werk de rust te geven die hij nodig heeft” denk ìk: oh, oh! en: wáárom?

Ik zal het uitleggen: uw man werkt hard... u toch ook? Binnen het gezin werken is minstens zo inspannend als bezig zijn op de arbeidsmarkt. U heeft dus óók uw rust nodig. Bedenk eens wat u zou willen en hoe u dat voor elkaar kunt krijgen (oppas vragen, een cursus gaan doen, dagje uit plannen, huishoudelijke hulp inschakelen, enzovoort). Dat is één, en niet onbelangrijk!

Uw echtgenoot vindt uw huwelijk goed, dus zal hij geen behoefte hebben aan therapie. Als u dat wél hebt, zoekt u toch voor uzelf een luisterend oor? En dan niet via een schriftelijke vraag, maar een vertrouwd persoon in uw omgeving. Of desnoods een professioneel hulpverlener. Om mee te práten! Dat was twee.

En als derde advies: lees over de verschillen tussen mannen en vrouwen. Gary Chapman heeft mooie boeken geschreven over relaties en wat daarmee samenhangt. En dat is maar één voorbeeld van lezenswaardige schrijvers.

Bij dat alles: blijf met elkaar aan de praat! Toon, onderwerp, moment van de dag...  alles is bepalend voor het verloop van een gesprek. Misschien is het wel een aanrader om uw brief en mijn reactie hierop eerst maar eens te laten lezen! Zodat u uiteindelijk komt tot een schema van afspraken, waaraan u zich beiden dient te houden en niet over die gestelde afspraakgrenzen heen gaat (ter verduidelijking: als hij belooft om een keer te stofzuigen gaat ú het niet doen, als hij de vuilnisbak buiten moet zetten laat u hem staan, als hij geen afspraken wil maken laat u zaken liggen waar u niet aan toe komt!).

Heb ik hiermee enigszins op weg geholpen om anders naar uzelf en naar uw huwelijk te leren kijken? Laat nog maar eens van u horen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatieproblemen