Moe van getuigen

Ds. A. Huijgen / 6 reacties

Vraag

Ik vind het moeilijk om op mijn bijbaantje uit te komen voor mijn christelijke identiteit. Ze weten allemaal dat ik geloof en dat wordt ook geaccepteerd. Ook zeg ik zonder moeite iets als ik gevloek hoor. Ik schaam me er niet voor. Wat ik wel steeds lastiger ga vinden, is dat ik 'anders' ben. Soms lijkt het me heerlijk om niet altijd te moeten 'getuigen'. En niet altijd te moeten zeggen dat ik niet uit ben geweest. Ik word wel geaccepteerd, maar ze vinden het wel hopeloos ouderwets. Soms merk ik dat ik het zo lastig vind dat ik alles een beetje nuanceer. Ook voel ik me lopen in een rok, terwijl iedereen een broek draagt. Het is niet zo dat ik me schaam voor mijn geloof, integendeel, maar ik word er soms wel moe van.

Antwoord

Laat me eens in een paar punten reageren op wat je schrijft.

1. Je bent niet alleen. Ja, daar in je werkomgeving ben je wel alleen, maar er zijn gelukkig meer mensen die zo hun plaats innemen op het werk. Zoek zulke mensen op en vind steun aan elkaar. Dan merk je dat het niet zo vreemd is dat je er wel eens moe van wordt, omdat de ander dat ook heeft - en kun je je hart luchten bij mensen die je begrijpen. Hopelijk ken je zulke mensen van nabij.

2. Concentreren op de inhoud. Als de wereld nog niet zo erg veranderd is sinds ik bijbaantjes had, gaan gesprekken (nou ja, soms niet meer dan opmerkingen) vaak over de uiterlijke dingen, en over wat men ouderwets vindt. Een rok of een broek, uitgaan of niet, lang in de kerk zitten, niks mogen, enzovoorts (nu ik het zo opschrijft, valt me op dat het eigenlijk niet eens zo veel verschilt van de punten die jongeren uit refo-kring zelf vaak aandragen). Misschien kun je van die uiterlijke dingen wel het een en ander uitleggen, maar het blijft toch vreemd. Zou het lukken soms wat meer inhoud er in te brengen. Ik bedoel: wie de Heere Jezus Christus is, waarom het goed is om Hem te kennen en te volgen. Eigenlijk is dat 'getuigen', toch? Nu kan ik me voorstellen dat je vindt dat ik het op deze manier alleen maar moeilijker maak. Toch hoeft dat niet. Als mensen zien dat er achter al die uiterlijke dingen die ze maar ouderwets vinden, iets schuilgaat dat in ieder geval voor jou waardevol is, komt er misschien nog meer respect, of -hopelijk- raken ze zelf geïnteresseerd in het christelijk geloof.

3. Hou vol! De Heere Jezus werd gehaat, en hield aan Zijn discipelen voor dat zij niets beters te verwachten hadden (Joh. 15:18-20). Vergelijk jouw situatie eens met de Zijne - geeft dat geen nieuwe moed? Sterker nog, als je de Heere Jezus Christus kennen mag en zo met tegenstand te maken krijgt, mag het zelfs een eer zijn om zo het kruis achter Hem aan te dragen. Daar word je soms wel moe van, ja. Maar die moeite is het meer dan waard.

Hopelijk helpt dit antwoord je verder. Sterkte!

Vriendelijke groet,
Ds. A. Huijgen

6 reacties
Catherine
Lieve vraagstelster: snap helemaal wat je bedoelt. Wij wonen hier in een omgeving waarin we zo'n beetje de enige lijken te zijn die zondags naar de kerk gaan. Bij mijn man op het werk, niemand. Ga zo maar door. Ik ben wat ouder en trek me er steeds minder van aan. Het zij zo. Maar als je nog jong bent, is dat helemaal niet fijn. Je kunt je zodoende ook best eenzaam voelen. Omdat je er toch op een bepaalde manier buitenvalt. Het is net wat ds Huijgen zegt: Hou vol !
43843
Fijn antwoord ds. Huijgen.
Voor jou, vragenstelster.
Kom er maar gewoon vooruit dat je anders bent.
Niet omdat je niet anders mag maar omdat je niet anders wilt.
Een van onze predikanten zei eens; 'Je moet niet alleen waarschuwen als iemand vloekt, dat stoot meestal af, maar je moet gewoon van je Koning getuigen!'
Wie Hij voor je is, wat Hij allemaal voor jou heeft gedaan. Wat dat Hem heeft gekost. Dat je Hem daarom liefhebt, voor Hem wil leven enz.
Dat je het ook snapt dat mensen het niet begrijpen, dat je het daarom ook graag wil uitleggen.
Getuig maar van Jezus.
Probeer zo mensen maar jaloers te maken.
Voor het Koninkrijk van Jezus te winnen.
Dit volk heb Ik mij geformeerd, zegt God, opdat ze mijn lof verkondigen.
Daar mogen we onze hoogste vreugde in hebben.
meisje20
Toen ik begon met solliciteren (als bijbaantje) heb ik het gelijk verteld dat ik christelijk ben en dat ik wilde bidden voor mij eten. Ik heb een tijdje als vakantie baantje bij de Hema gewerkt, en daar was ik de enige in een rok, de enige die bad voor het eten.
Als bijbaantje werk ik inmiddels al een aantal jaar bij een oppas gezin. Vanaf het begin het ik gezegd dat ik niet wilde oppassen op zondag.
Vanaf het begin ben ik daar heel duidelijk in geweest.
Bij elke baan waar ik voor solliciteerde hoorde het gewoon bij mij vragenlijstje.
Of dat ze er problemen mee hadden. Het is 1 keer voor gekomen dat de baas van de winkel (een bakker) vroeg of dat ik in de kleedkamer wilde bidden en eten, de klanten mochten het namelijk niet zien. (misschien dat ik het daarom maar 2 dagen volgehouden heb ;-p)
Na verloop van tijd word je er makkelijk in.
Ik wil je succes wensen. Wees er vanaf het begin duidelijk in. Dan maak je het jezelf en de andere heel veel makkelijker.
Gods zegen toegwenst.
Catherine
Wij aten onlangs in een restaurant. Muziek en praten, maar toch hebben wij gebeden voor ons eten.
bakvis
ja tuurlijk, bid je in een restaurant gewoon, hehe!!
maar ik heb nog nooit meegamaakt dat er iemand in een restaurant aan me vroeg wat ik deed terwijl ik aan het bidden was. Dat is natuurlijk iets héél anders dan op de werkvloer hé?!
Laten we geen appels met peren vergelijken =)
dijna61
De dominee heeft gelijk. Getuigen doe je van Jezus Christus. Van de hoop die in je is. En wie Hij voor je is, daar gaat het om. Aan de buitenkant kun je immers niet zien of iemand gelooft of niet. Dat is een zaak van het hart!