Fysieke beperkingen bij geslachtsgemeenschap

C. den Hamer / 2 reacties

Vraag

Er is in de reformatorische hoek al veel literatuur verschenen over huwelijk en seksualiteit. Ik ben al een tijdje op zoek naar literatuur/informatie die heel concreet gaat over het stukje techniek achter seksualiteit/geslachtsgemeenschap. Dan denk ik aan vragen als: welke houdingen kun je aannemen, welke alternatieven zijn er in het geval van lichamelijke klachten waarbij het voor de vrouw lastig is om voor langere tijd op de rug te liggen, etc. Op internet zijn vulgaire beschrijvingen van de meest opwindende standjes zo gevonden, maar dat beschouw ik nu niet bepaald als opbouwende literatuur. Hebben jullie misschien tips voor literatuur of websites waarop dergelijke onderwerpen op een fatsoenlijke manier aan de orde komen?

Antwoord

Beste heer/mevrouw,

Uw vraag lezend begrijp ik dat u op zoek bent naar mogelijkheden om seksueel contact te kunnen hebben bij fysieke beperkingen. Ondanks het gegeven dat de vraag helder gesteld is kan ik geen algemeen antwoord geven. Uiteraard is er literatuur waarbij beperkingen aan de orde komen. Maar om u recht te doen zijn aanpassingen en mogelijkheden toch altijd in iedere situatie persoonlijk. Van belang is dat er voor een aanpak wordt gekozen waar u zich beiden in kunt vinden en dat het prettig en veilig blijft voelen. Wat voor de één een goed advies is kan voor de ander helemaal niet wenselijk zijn. Daarom is het van belang bij het onderzoeken naar mogelijkheden steeds attent te blijven op commitment van het echtpaar ten aanzien van de aanpak.

Durft u het aan als het uzelf betreft en uw partner over de beperkingen die er nu zijn met een (geregistreerde) seksuoloog in gesprek te gaan? Met hem of haar kan dan besproken worden wat er in uw specifieke situatie aan mogelijkheden benut kan worden. Ik vind het heel goed dat ondanks fysieke beperkingen u toch wilt streven naar een zo haalbaar mogelijk seksueel contact.

Met vriendelijke groet,
Kees den Hamer,
Psychotherapeut-BIG/ Seksuoloog NVVS

Tags in dit artikel:

seksualiteit in het huwelijk
2 reacties
STR2017
Voor het geval de vraagsteller hier nog niet aan gedacht heeft, misschien is Wikipedia raadplegen een goed idee. Ik heb alvorens deze reactie te plaatsen zelf even door de pagina's 'Sekspositie' en 'Sex position' gescrold en ik denk dat dat wellicht vragen kan beantwoorden.
Autumn
Ik raad dit boek aan: 'Liefde voor twee' https://www.gideonboeken.nl/liefde-voor-twee. In dat boek komen ook uitgebreid de seksuele technieken aan de orde.