Cranberry tabletten

drs. A. Meijer / 30 reacties

Vraag

Klopt het dat het niet verstandig (of zelfs schadelijk) is om cranberry tabletten te gebruiken tijdens een blaasontsteking? Waarom? Wij gebruiken het altijd preventief, maar schreven het eerst ook voor bij een ontsteking. Het helpt wel, samen met hoge doseringen vitamine C. Het voorkomt vaak dat er steeds overgegaan moet worden op antibiotica, met alle bijwerkingen en resistentie als gevolg. Bedankt voor het antwoord.

Antwoord

Beste vragensteller,

De effectiviteit van het gebruik van cranberryproducten voor de behandeling van urineweginfecties is nooit aangetoond. Maar het is, voor zover dat te overzien is, ook niet schadelijk. Er bestaat enige wetenschappelijke onderbouwing voor het gebruik van cranberryproducten ter voorkoming van urineweginfecties bij vrouwen. Optimale dosering en toedieningsvorm staan nog niet vast. Bij een gecompliceerde urineweginfectie raad ik antibiotica aan.

Vriendelijke groet,

A. Meijer

Tags in dit artikel:

medisch
30 reacties
dijna61
Ik ken meerdere mensen in mijn omgeving die door fytotherapie inderdaad genezen zijn van kanker of waarbij de ziekte tot stilstand is gekomen. En mensen die stopten met de medicatie, waarbij toen de ziekte terug kwam. Niet iedereen geneest hierdoor laat ik dat er wel bij vermelden. Omdat het mensen uit onze directe omgeving zijn weet ik dit.
Hanna
@ Catherine, dat van die reuma wist ik niet!

Maar wat je schrijft over wormen e.d dat zijn huis-tuin-en keuken middeltjes, en is absoluut niet onder homeopatisch te scharen!!

@ dijna61: er zullen mensen zijn die baat hebben bij chemo's en mensen die baat hebben bij natuurlijke middelen, maar als de ziekte door moet gaan, dan kan je het idd met allebei niet tegenhouden...
dijna61
Het één sluit het ander niet uit. Fytotherapie gebruik je in deze ernstige gevallen altijd naast de reguliere geneeskunde.
1a2b3c
Rinske, Dat 'slaat nergens op' van mij bedoel ik jouw kijk op de natuurlijke geneesmiddelen niet mee maar je gezegde dat je slimmer wilt zijn dan God ivm chemische geneesmiddelen.
Als je dat te fel uitgedrukt vindt, excuus dan hoor, was niet zo bedoelt.
Ik moet het zelf elke dag gebruiken en ik heb echt niet de bedoeling slimmer te willen zijn dan God. Het middel wat ik gebruik daar is ook een 'natuurlijk' product voor alleen werkt het nul komma niks.

Voor het: chemische middelen komen uiteindelijk ook uit de natuur daar bedoel ik natuurlijk niet mee dat chemisch spul een 'natuurlijk' geneesmiddel is maar alleen maar dat Gods schepping ook op die manier gebruikt kan worden met het uiteindelijke resultaat: chemische geneesmiddelen.

Je zal maar afhankelijk zijn van de pillen van de dokter: Ik had het even niet over een levensbedreigende situatie, daar was je duidelijk genoeg over.
Maar je kan evengoed wel elke dag pillen nodig hebben voor normaal functioneren.

Je lichaam is een tempel van de H.G. Helemaal waar en ben het er 100% mee eens dat je daar goed voor moet zorgen.
Maar je doet net alsof je niet goed voor je lichaam zorgt als je de pillen van de dokter neemt.
Je kan je lichaam beschadigen door zowel chemische middelen als door natuurlijke middelen.
Maar je kan ze ook allebei goed gebruiken en natuurlijke middelen hoeft heus niet per definitie beter te zijn.
Soms misschien wel en soms weer niet en soms maakt het niet veel uit.
Als iets allebei goed werkt vind ik in tegenstelling tot jou, dat je niet persé tégen chemisch hoeft te kiezen als het verder geen kwaad kan.
Dan vind ik een pilletje makkelijker dan die vieze kruidenthee bijv.
Jij hebt duidelijk goede ervaringen met natuurlijke middelen, ik weer niet.
Als bij jou kruiden en planten goed of zelfs beter werken dan is daarmee niet gezegd dat dat bij een ander ook zo is.
Maar we worden het vast niet eens op dit punt.
Cloudsadmirer
Nee, en dat hoeft ook niet.
We zijn er allebei over eens dat ons lichaam de tempel is van de Heilige Geest en dat we die goed moeten onderhouden. En dat is toch waar het uiteindelijk om gaat denk ik.
Jij bent van mening dat je vrij bent te kiezen tussen natuurlijke en chemische middelen.
Ik ben van mening dat je als Christen natuurlijke middelen boven chemische middelen behoort te kiezen.
Eigenlijk is een grote discussie hierover niet nodig m.i. wel interessant soms. Ik leer er vaak wel van. Voor deze geldt zeker: een ieder zij in zijn of haar eigen gemoed ten volle verzekerd!
Johannes3vers16
Laat ik even voorop stellen, ik heb alle reacties niet uitvoerig gelezen.........!

Homeopathie wat is dat eigenlijk? Ga maar eens naar http://www.stichting-promise.nl/ tik rechts in homeopathie en onderzoek het biddend!

Ik zag ergens een reactie van, hoe kan het dat het dan werkt? Ik weet wel......de duivel ook erg machtig, maar wat een liefde Hij is Almachtig!!
Cloudsadmirer
Johannes3vers16, je reactie vind ik interessant, dat voorop.
Ik weet dat er veel hocus pocus is. Maar ik heb persoonlijk en (een paar keer) in mijn werk zoveel goede ervaringen met homeopathie, daar kon geen doktersmiddel tegenop!
Je mag die middelen ook biddend gebruiken.
Catherine
@Rinske: ik gebruik div natuurgeneesmiddelen, zoals echinaforce in de winter bijv. Een nichtje en ik tobden beiden met eczeemklachten. Zij ging naar een klassiek homeopaat. Ze kreeg korreltjes, in de zoveelste graad verdund. C 1000 of zoiets ? Enfin, ik was bij haar. Ze moest ze die dag innemen, klopt 7 x op de bodem van het potje en moest met een benen lepeltje de korreltjes in haar mond laten vallen. Haar vader plaagde haar echter en leidde haar af, zodoende wist ze niet of ze nu bij 7 was. Ze moest het flesje neerzetten, poos laten staan en pas dan weer het hele ritueel.
Nu mijn vraag: kun je dit biddend doen ?
De grap is, bij mij ging eczeem ook over, gewoon koelzalf.
1a2b3c
Mijn man heeft voor een homeopaat gewerkt, die niet alleen een eigen praktijk had maar ook een bedrijf waar die middelen gemaakt werden.
Het was geen kleine meneer en die geneesmiddelen zijn in het hele land te koop bij de drogisterijen.
Maar die homeopaat was echt zo'n zweverig type.
Zo van: Dag mevrouw, ik weet al waar u voor komt, u heeft last van hoofdpijn.
Ik heb de oplossing voor u, eerst de ruzie met de buren bijleggen en dan zorgen dat de schoenen van uw man goed gepoetst zijn.
En om het verhaal af te maken krijgt u ook nog een paar korreltjes mee (flink geprijst natuurlijk).
Nou, mevrouw helemaal gelukkig en ze was in een week van de hoodpijn af anders had het wel zeven dagen kunnen duren!!!

Oké, ik zeg het een tikkie overdreven maar hij wist dingen die hij helemaal niet kon weten en hij zei de meest wonderlijke dingen wat mi niets met de kwaal te maken had.
En hij deed zo'n tien cm. boven je lichaam een soort magische massage, wat ook 'reuze goed hielp'.
Ik ben er huiverig voor maar ik denk dat er ook wel goede bij zijn.'

Verder, mijn schoonzusje had vroeger veel last van oorontsteking maar dat is meestal ook op 'natuurlijke' wijze overgegaan maar ze had voor haar 20ste al een gehoorapperaatje omdat die ontstekingen zoveel schade aan het gehoorbeenje hadden aangericht.
Ik vind zelf dokteren niet aan te raden (heb zelf in een dokterspraktijk gewerkt)
Je hebt mensen die voor elke snottebel een pil willen maar ook mensen die zo lang zelf proberen dat als de schade (bijna) niet meer te herstellen is de dokter het op de valreep toch nog maar even op moet lossen.
Het zijn allebei uitersten die je moet vermijden.
Dus als je moet kiezen tussen de dokter of de homeopaat of zelf dokteren dan denk ik dat de dokter de veiligste keuze is.
Catherine
Dat denk ik ook !
Een zusje van mij loopt trouwens bij de chiropractor, ik dacht, niks zweverigs zo'n man, maar die blijkt ook rare dingen te doen. Ze moest iets vasthouden en hij voelde dan waar haar pijn zat. mmmm