(...) Sinds ongeveer twee jaar geleden heeft mijn vriend het geloof weggedaan ui...

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Ik weet niet hoe ik verder moet. Ik heb op dit moment enkele jaren verkering. Mijn vriend was in het begin van onze verkeringstijd erg gelovig en ik twijfel er niet aan of hij bekeerd was, dat was/is hij. Het loopt erg goed tussen ons maar er is een ding wat niet gaat en dat is het volgende. Sinds ongeveer twee jaar geleden heeft mijn vriend het geloof weggedaan uit zijn leven. Hij wil er niets meer van weten. Het begon met vragen van waarom moet alles zo gaan? Daarna mocht hij God niet meer en op een gegeven moment werd het haten en zelfs tot de duivel bidden. Vloeken doet hij ook veel. Toen dit net zo was bleef ik hem op zijn fouten wijzen, maar nu niet meer dit omdat hij superboos wordt als ik hem er op wijs. Hij zegt dan dat hij dat al lang weet! Het doet mij zoveel pijn. Ik zie geen uitkomst meer. Wat nu? Weggaan bij hem? Hoe moet ik op hem reageren? Wat is fout om te zeggen, wat is goed in deze situatie?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat ben je in een moeilijke situatie terechtgekomen. Ik kan me voorstellen dat je je soms machteloos, hulpeloos en teleurgesteld voelt. Tegelijkertijd houd je van je vriend. Hoe moet je verder? Kun je nog met hem verder nu je vriend God vloekt en de duivel aanbidt?

Als eerste: zoek je steun in het gebed bij God, en laat je leiden door de Bijbel.

Als tweede: heeft je vriend al eens met een goede ouderling of predikant gesproken, of iemand anders die kennis heeft van het geestelijke leven. Het lijkt me dat je vriend zelf in diepe geestelijke nood zit. Vraag eens samen een gesprek aan met iemand die God vreest en luisteren kan. En vertel alles eerlijk.

Als derde: je zult het aan je vriend duidelijk moeten maken dat hij het jou onmogelijk maakt. Hij zorgt ervoor dat jij geen uitkomst meer ziet. Zeg eerlijk dat jullie verkering onder grote spanning staat. En dat dit niet is omdat jij niet van hem houdt. En dat het ook niet ligt aan God. Maar dat het ligt aan hemzelf. Hij dwingt jou een keuze te gaan maken tussen hem of God. Maar jij wilt het liefst hem én God houden. Toch? Laat het wel duidelijk zijn dat jij niet beter bent dan hij. In ons hart leeft van nature bij iedereen de haat en opstand tegen God.

Als vierde: besef goed wat jullie doen. Jullie kunnen op deze manier niet een huwelijk ingaan. Hoe kun je zo samen “ja” zeggen in de kerk? En hoe zal het daarna gaan? Een huis dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan. Zulke grote problemen moeten jullie in de verkeringstijd goed oplossen, anders is de kans groot dat jullie een moeilijk huwelijksleven krijgen of het zelfs eindigt in een echtscheiding. Alleen op een goed fundament kun je een goed huis bouwen.

Ds. C. J. Barth