(...) Mag ik zomaar vanuit een persoonlijke voorkeur zoeken/kiezen voor een geme...

Ds. A.S. van der Lugt / Geen reacties

Vraag

Ik ben als jongvolwassene RK geworden door het doopsel. Mijn ouders zijn NH. Als kind las ik de SV en werd gegrepen door de Heilige Geest. Maar in mijn gemeente (NH) kon ik geen reden ontdekken om gedoopt te worden.In de RKK meende ik orthodoxie te vinden. Nu, zestien jaar later, zie ik dat er voortdurend een roepen van de Heere is (geweest). Vooral (oudere) boeken vanuit de GKV hebben me voedsel gegeven. Ook heb ik met veel sekten te maken gehad tijdens mijn onderzoekingen. Wat er in de RKK gebeurt gaat me steeds meer benauwen. Binnenkort hoop ik met een GKV predikant te spreken. Mag ik zomaar vanuit een persoonlijke voorkeur zoeken/kiezen voor een gemeente? Mijn voorgeslacht was Hervormd.

Antwoord

Het belangrijkste punt om op te letten bij het zoeken van een kerkelijke gemeenschap is de stem van de HEERE. Wie de diensten bezoekt of een voorganger spreekt, zal snel merken of er respect is voor het woord van God. Verder blijkt wel als je langer in een gemeente komt, of het samenleven zich ook op dat woord van genade, vergeving en vernieuwing richt, of er ruimte is om het geloof te vieren of misstanden aan de orde te stellen. Je merkt dan of je geloof gevoed wordt, of dat je geestelijk ‘leeg’ ervandaan komt.

Het is ook van belang of je binnen een kerkelijke gemeenschap geboren bent. De zorg van de HEERE gaat over heel ons leven, vanaf het eerste begin. De doop die je als kind ontvangt (in de naam van de Vader, Zoon en Geest) is een zeker teken van Gods bemoeienis met je leven, hoeveel er verder ook mis kan zijn in de kerk. Wie opgroeit en kritiek krijgt op de gemeente waarvan je lid bent, heeft als eerste opdracht dat in die kring zelf aan de orde te stellen. Wie weet of de HEERE opbouwende kritiek kan gebruiken om een kerk ten goede te laten veranderen?

Als er geen verandering optreedt of te verwachten is, en als je dan voor je geestelijk heil elders gaat kijken, dan spelen vaak je contacten en toevallige gebeurtenissen een grote rol. Zo kan de HEERE je levensweg leiden naar een bepaalde gemeente. Zo speelt, in alle eerlijkheid,  persoonlijke voorkeur dus wel een bepaalde rol, maar beslissend moet zijn de plaats van het woord van de HEERE. Daarom begon ik mijn antwoord daarmee. Wie dat goed in het oog houdt, komt vanzelf in een gemeenschap, waarin je gebouwd kan worden in je christelijk geloof en bovendien jezelf dienstbaar kan maken aan je broeders en zusters.

Ds. A. S. van der Lugt