Verschil tussen gelovig en bekeerd

Ds. W. van Vlastuin / Geen reacties

Vraag

Is er verschil tussen gelovig zijn en bekeerd zijn? Kun je oprecht in God geloven zonder dat er van bekering sprake is? Is bekering bovendien een momentopname of is dat het einde van een lang proces?

Antwoord

Beste anonimus,

Wat is de verhouding tussen geloof en bekering? Kun je geloven zonder bekering en andersom? Laat ik proberen een antwoord op je vraag te geven.
Ik probeer me voor te stellen wat de reden voor deze vraag is. Is het somsomdat het ene woord je 'zwaarder' weegt dan het andere woord? Is het misschien zo dat je sneller van jezelf zegt dat je gelovig bent, maar niet zo snel van je zelf durft te spreken over bekering?

Toch is het niet goed om deze twee dingen uit elkaar te trekken. Er is geen geestelijk leven zonder geloof en er is geen geestelijk leven zonder bekering. In de Schrift worden ze ook nogal eens in een adem genoemd. Jezus preekt: Bekeert u en gelooft het evangelie (Matth. 1:15). Wie deze tweeaspecten van elkaar scheidt, scheidt wat God heeft samengevoegd.

Wat is bekering? Bekering betekent volgens de oorspronkelijke tekst de nieuwe gezindheid. Het is het vlesen hart. Het is een teer en ontvankelijk gemoed voor de geestelijke dingen. Het is het inzicht dat mijn hele leven een grote vergissing is geweest. Het is het breken met zonden. Niet alleen met sommige zonden, maar met alle zonden. Het is liefde tot Gods geboden, ook als het offers gaat kosten. De drie vrienden in het dal Dura konden honderd redenen bedenken om wel te buigen, maar zij hebben het niet gedaan. Dat is de bekering, de nieuwe gehoorzaamheid aan God en Zijn Woord.

Het kan niet anders dan dat dit samenhangt met geloof. Bekering is datgene wat zich voltrekt in ons hart. Geloof woont ook in de diepte van de ziel, maar is helemaal naar buiten gericht. Het geloof ziet wat het verstand niet ziet. Het geloof ziet heerlijkheid in een gekruisigde Christus. Het geloof ziet het volbrachte werk van de Zaligmaker. Het geloof dringt zelfs door de hemel en ziet Jezus met eer en heerlijkheid gekroond. Het geloof gelooft deze werkelijkheid in Christus meer dan dat het gelooft in de eigen zonde of de omstandigheden van het leven.

Het is een wonderlijk iets het geloof. Het overwint de wereld. Het geeft deel aan de hele Christus. Het maakt even rijk als God. Omdat geloof zo radicaal naar buiten is gericht, heeft het iets bevrijdends. Zie je op jezelf, op de bekering in je leven, dan is er nog zoveel onbekeerlijks in je hart. Je ziet zoveel vlees en ongehoorzaamheid en zelfs liefde tot de zonde.Of niet? Maar geloof ziet op het volmaakte Voorwerp van het geloof. Dat geeft rust temidden van alle onrust. De ene druppel geloof is sterker dan een oceaan van ongeloof. Mijn hart kan zo'n kolkende oceaan zijn, maar die ene druppel waar geloof kan mijn hele hart in vuur en vlam zetten en doen ontbranden in hartelijke liefde tot God. Want de ene druppel verbindt geheel met Christus.

Zo is het ook duidelijk dat geloof en bekering niet te scheiden zijn. Immers, als het geloof je doet samengroeien met Christus, is Hij je tot rechtvaardiging en tot heiliging. Wie Hem door het geloof ontvangt als Priester ter verzoening, ontvangt Hem eveneens tot Koning. Als Hij mijn Koning is, ben ik Koning af. Dan regeert Hij mijn leven. Dan doet Hij mij wandelen in Zijn wegen. Dan is niet meer mijn wil van belang, maar Zijn wil. Dan verloochen ik mijn eigen wil en inzicht. Omdat Zijn wil alleen maar heilig is en goed. De vraag is, beste anonimus, hoe staat het met bekering en geloof in jouw hart? Ken je iets van de vreze van de Heere? Heeft het licht van Christus in jouw hart geschenen? Of is alles nog donker? Of is het zo aangevochten? Waar je door het geloof Jezus ziet, is zekerheid en helderheid. Mis je alles? God is machtig om doden levend te maken. Hij doet het licht schijnen in de duisternis. God zendt Zijn Geest op vlees. Of dat nu vroom of goddeloos vlees is, vijandig of werelds vlees, ongelovig of opstandig vlees. Wat een heerlijk geheim. Komen als vlees, opdat Zijn Geest in je hart komt wonen en de Heere Jezus verheerlijkt, zodat je Hem gelijkvormig gaat worden.

Je W. van Vlastuin.

Lees meer artikelen over:

bekering