Vriend heeft tijdje als homo geleefd

dr. J. Hoek / 4 reacties

Vraag

Sinds een paar maanden heb ik verkering met een ontzettend lieve man. Hij heeft echter een tijdje als homo geleefd. Dit mede als gevolg van misbruik in zijn jeugd. Een aantal jaren geleden heeft hij met dit leven gebroken door middel van hulp van Different. Nu wij echter voor elkaar willen gaan, merken we dat we ontzettend veel geestelijke strijd hierover krijgen. Het is net alsof de duivel er als de kippen bij is wanneer we een nieuwe stap in onze relatie zetten. Daarom bidden we veel, ook samen. Dan moet satan wel wijken. We denken dit zo zelf aan te kunnen, mede door gebed van de mensen om ons heen. Is dit realistisch? Een tweede vraag: ik merk dat mijn vriend zich echt veilig moet voelen, wil hij zijn gevoel laten spreken. Door de geestelijke strijd 'voelt' hij als het ware niets. Doordat ik zelf jarenlang alle mannen op afstand heb gehouden omdat ze niet de ware voor mij waren, weet ik niet goed hoe ik dit moet doorbreken. Uiteraard gebed, maar daarnaast? Wat kan en mag? Wat is goed? Zijn er vrouwen die hier ook mee te maken hebben en tips kunnen geven?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het probleem dat in deze vraag aan de orde komt, is van dien aard dat het niet voldoende is daarop een theoretisch antwoord te formuleren. Het is te begrijpen dat er in deze situatie enorm veel opspeelt uit het verleden. Uiteraard is het van grote betekenis dat jullie veel samen bidden en wil de Heere op het gebed kracht en leiding geven. Toch sluit dat niet uit dat het ook goed en nodig kan zijn specialistische psychologische hulpverlening te zoeken. Ik zou dat zeker aanbevelen. Het is voor jullie relatie van groot belang dat emotioneel een en ander goed op orde komt, anders kan dit in het huwelijk tot grote problemen leiden. Denk niet dat het vanzelf wel goed komt als je maar eenmaal getrouwd bent. Nu is het de aangewezen tijd om deze extra investering in jullie relatie te doen- op hoop van zegen!

Ds. J. Hoek

dr. J. Hoek

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Chr. Hogeschool Ede

Tags in dit artikel:

geaardheid
4 reacties
meboy
Geen theorethisch antwoord, dat is fijn. Van harte mee eens. Mag ik een praktisch antwoord geven? Google en youtube eens op ex-gays en ex-ex-gays. Lees je in, bereid je voor. Dat zal je in ieder geval een realistisch beeld opleveren zonder rozengeur en manenschijn. Als vragensteller moet je er ook bewust van zijn wat de lange tenen zijn die een beantwoordende expert moet ontwijken. Wat zou de consequentie zijn als de beste man zegt: niet aan beginnen? Dan zou Refo en evangelicaal nederland over hem heen vallen omdat hij schijnbaar geen geloof hecht aan de genezende kracht van de Heer. Als hij zegt: give it a shot! Dan zou homonederland hem in de hoek zetten die mensen een (statistisch gezien) ongelukkig huwelijk in drijft. Vandaar deze praktische tip.
Geep
Zelf ben ik ook een jonge man met een homofiele geaardheid en heb ook eens overwogen om een meisje te nemen. En toch, het ging niet. Ik denk dat het ook een vorm van egoïsme of bangheid voor het alleen blijven is als je toch willens en wetens een vrouw trouwt terwijl je een andere geaardheid hebt. Dat kan nooit goed gaan en zal ook op een fiasco uitlopen. Ik geloof ook niet in Different waar men je af kan helpen van je geaardheid. Wel, laten we eerst de vraag stellen: waarom ligt dat kruis op me en wat heeft God er mee voor? Wel, pas hoorde ik een preek over psalm 119. Het is goed voor mij verdrukt te zijn geweest. Ja, dan moet je zelf je eigen kruis nog kussen en omhelzen. Daarom, het zal vroeg of laat foutlopen. Ook als je als meisje misschien wist van de homofiele geaardheid van je vriend: toch niet aan beginnen. Het kan niet. Het is willens en wetens onder het kruis uitwillen terwijl je de juiste gevoelens mist. Ik weet het uit ervaring.
Catherine
Ik heb ook zo mn twijfels. Ik kan niet op een vrouw verliefd worden. dus waarom zou iemand met homofiele gevoelens ineens wel die switch kunnen maken ?
evangelist
@meboy, dankjewel!
Ik had niet over die lange tenen nagedacht. Hoopte hier een eerlijk en bijbels advies te krijgen.
@geep: ik geloof niet in Different, wel in een Almachtig God! Door Zijn kracht kun je vrijkomen uit het leugenweb van satan. Homofilie is een leugen. God heeft je zo niet gemaakt. En wil al helemaal niet dat je daarmee leeft of worstelt. Als je God leert kennen zoals Hij is en je in vrijheid wordt gesteld zul je ervaren dat God je helemaal nieuw maakt. Ook je gevoelens.
Over je kruis; ik geloof niet dat je je kruis zou hoeven omhelzen en kussen.