Moeite met liefhebben

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik zou later graag een relatie willen, maar ik heb in mijn vorige relatie gemerkt dat het moeilijk voor mij is om echt lief te hebben. Ik ben vaak zo op mezelf gericht en vind het moeilijk om rekening te houden met de ander en diens fouten te accepteren omdat ik het zo perfect wil hebben. Kan iemand mij vertellen hoe ik hier mee om moet gaan en hoe ik dit patroon kan veranderen en dat ik echt leer liefhebben? Anders kan ik echt geen relatie aan.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lieve vraagsteller,

Liefhebben gaat niet vanzelf. Als je verliefd  wordt is dat áltijd op iemand ánders. Iemand met een ander karakter, uit een ander gezin, met andere interesses, enzovoort. Liefde is vooral géven, níét op jezelf gericht zijn.

Het is goed, dat je van jezelf weet dat het moeilijk voor je is om rekening te houden met een ander en diens eventuele fouten. Bedenk echter, dat die ander ook heel veel goeds zal hebben... anders  word je er niet verliefd op, toch?!

Natuurlijk wil je graag een perfecte relatie met alleen maar mooie dingen. Helaas zit het leven zo niet in elkaar. Wanneer je een nieuwe relatie krijgt is het goed om veel met elkaar te praten, juist ook over “hoe je het graag wilt hebben.” Je merkt dan vanzelf of het gaat om de juiste persoon, die bij jóú past!

Gevolg van het niet-aan-kunnen van een relatie is dat je alleen blijft: als je dat wilt, prima. Toch is het ook goed om te bedenken dat sámen ríjkdom kan betekenen. De waarheid van spreekwoorden als “gedeelde vreugde is dubbele vreugde” en “gedeelde smart is halve smart” hebben zich wel bewezen!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

psychologie