Leeg gezegde

ds. D.M. Elsman / 11 reacties

Vraag

Waarom zeggen christenen altijd: "Ik bid voor je"? Hoeveel mensen dat al niet tegen mij gezegd hebben! Het zal nodig zijn, zult u zeggen, en dat klopt ook. Maar het is een dooddoener en een goedmaker. Want van al die mensen, stuk voor stuk, heb ik nooit meer iets vernomen. Ik denk dat ik en veel mensen met contact meer gebaat zijn, dan met een gebed dat een week wordt volgehouden en daarna wordt vergeten. Met uitzondering van mijn naaste familie. Ik weet dat bidden goed is, maar het betekent niet dat die persoon geen aandacht meer nodig heeft, of iets dergelijks. Het wordt een beetje gebruikt met de bedoeling: als ik zeg voor je te bidden, hoef ik je tenminste niet meer te zien. Begrijp me goed, ik waardeer het wel, maar het wordt zo'n leeg gezegde. Of herkent u dat niet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Bedankt voor je eerlijke vraag. Wat kan het voor je gevoel soms bij lege woorden blijven, hoe goed bedoeld ook door de ander, terwijl je zo graag een arm om je heen zou hebben. Bedenk: ook kinderen van God hebben nog elke dag hun zonde van nalatigheid voor God te belijden. Wat is het een wonder, dat de Heere nog feilbare mensen gebruiken wil tot heil van elkaar! In Jakobus 5 is sprake van het gebed des gelóófs, dat veel vermag! Het is daarbij veelzeggend dat de opdracht om voor elkaar te bidden rechtstreeks volgt op “belijdt elkander de misdaden.” Ook zelf weten wij zo van genade te moeten leven, en dat maakt ons mild in ons oordeel over de ander.

Ook in ons verlangen naar meer contact en begrip van mensen, wil de Heere ons leren om niet op prinsen te betrouwen, maar op Hem alleen. De apostel Paulus zegt in Romeinen 8 heel eerlijk: “wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort.” Als wij dan verder lezen plaatst Gods woord een groot MAAR: “Maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen!” De Heilige Geest Zelf bidt voor ons. En als je dan nog even doorleest, dan wordt het nog heerlijker: “Christus is het, Die gestorven is; ja wat meer is, Die ook opgewekt is, Die ook ter rechterhand Gods is, Die ook voor ons bidt!”

Wij hebben een Voorspraak bij de Vader: Jezus Christus, de Rechtvaardige (1 Joh. 2:1). Laten we trouw zijn in de opdracht van de Heere om voor elkaar te bidden, zorgvuldig en oprecht in het beloven om dat voor elkaar te doen, en tegelijk het alleen van Hem te verwachten. Hij is getrouw en heeft gezegd: “Ik zal u niet begeven, en Ik zal u niet verlaten” (Hebr. 13:5).

Ds. D. M. Elsman

ds. D.M. Elsman

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Rijssen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relaties
11 reacties
Catherine
Vraagstelster: ik herken dat ook ! We moeten maar veel bidden. Ook zo'n zelfde antwoord. Ik word er een beetje "kil" van. Ik heb behoorlijk wat tegenspoed gehad, dus mensen zeggen vaak eerlijk dat ze niet zo goed meer weten wat ze tegen mij moeten zeggen. Van mijn kant voel ik steeds beter aan, dat mensen vaak niet eens oprecht geinteresseerd zijn, inkl familie ! Dus zeg tegenwoordig maar: o goed hoor, als iemand iets vraagt. Alleen als het ECHT en WARM MEELEVEND gevraagd en bedoeld is, krijgt men een eerlijk antwoord. En DAN is het antwoord wel hartverwarmend, als iemand zegt dat hij voor mij zal bidden. Want dan komt er nl wel vervolg.
1a2b3c
Ik zou het géén dooddoener willen noemen als iemand zegt 'ik zal voor je bidden'. Het gebed van een rechtvaardige vermag veel Jac. 5.
Eén keer in mijn leven heb ik eens iemand, een kind van God, gevraagd om voor me te bidden en kort daarop werd dat gebed verhoord. (en ik kan je verzekeren, dat ging niet om iets kleins)
God is een Hoorder der gebeden!!
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je verder niet naar iemand om hoeft te kijken, en dat alleen bidden genoeg is.
Dat is denk ik heel persoonlijk, de één heeft het liefst mensen om zich heen en de ander is weer veel liever alleen.
De één wil graag praten en de ander vindt alleen het gezelschap al genoeg.
Kan je niet aangeven wat jij graag zou willen, het is voor de mensen om je heen ook vaak moeilijk hoe ze moeten reageren, juist omdat we allemaal verschillend zijn.
bakvis
tja, maar er zit nook een andere kant aan het verhaal denk ik! zondags in de kerk worden bij ons in de kerk de zieken etc. genoemd in de voorbede maar worden we er ook toe opgeroepen ze thuis te gedenken in het gebed.
Mensen voelen zich vaak ook gesterkt door de gebeden van anderen. Het is ook goed om te weten dat er mensen zijn die voor je bidden! En dan gaat het er toch niet om of ik die mensen 1x, 2x...2 weken of hoe lang dan ook opdraag in het gebed? beste vraagsteller, ik vind het redelijk hard dat je zegt dat het 'een dooddoener en goedmaker' is als mensen zeggen dat ze voor je bidden!! Lees eens je bijbel, wat daar allemaal staat over het gebed!! Daar wordt je stil van! Ik vind het zelf altijd heel bijzonder als er mensen zijn die voor me/ons bidden! En dan ga ik me er niet druk om maken of ze dat 'slechts' een week of maandenlang doen! Het gebed van een rechtvaardige vermag veel!! Daar staat geen gebedEN!!!
Het is jammer dat je van mensen nooit meer iets verneemt, maar hoe trouw zijn we zelf in het onderhouden van contacten? Zoeken we alleen contact met mensen als we het zelf nodig hebben, of........
En geef je zelf ook! Zeg niet dat het goed gaat als het niet goed gaat, geef aan waar je behoefte aan hebt en je zult er versteld van staan hoe juist uit onverwachte hoek hulp kan komen!
Johan00297
Als ik je de tip mag geven vraag dan aan diegene om op dat moment samen te bidden, in het begin een beetje moeilijk en onwennig.
Leg de zorgen en problemen openlijk voor de HEERE neer... en laat ze daar, neem ze niet iedere keer weer mee terug.
En als er weer zorgen of problemen opkomen, breng ze iedere keer weer tot God.
God wil dat wij in Zijn vertrouwen leven, niet dat er nooit problemen komen maar wel dat we het overgeven aan Hem.
bakvis
mooie tip Johan!
Catherine
Vraagstelster zegt niet dat gebed niet zou helpen, maar ze wil ook daadwerkelijk aandacht en meeleven. Het is bid EN werk !
EVA
onderschat het gebed niet van christenen, als mensen voor je bidden of dat zeggen en ook doen dat zet wat in de geestelijke wereld, net wat idd in Jac staat het gebed van een rechtvaardige vemag veel!
Ik bid ook regelmatig voor mensen die ik soms helemaal niet ken maar voor God maakt dat niet uit en je voelt dat er kracht van uit gaat, laten we als christenen meer voor elkaar bidden maar ook met elkaar bidden,
Als iemand zijn zorgen met je deelt vraag zal ik voor je bidden, daar gaat kracht van uit!
shaila
Ik vind het nog al heftig en hard gezegd: een dooddoener en goedmaker. Ik hoop dat je ook rekening wilt houden met degene die zeggen voor je te bidden. Die kunnen het heel moeilijk vinden om ``iets`` te zeggen in moeilijke situaties. En dan is het gebed toch het beste? Je moet OOk zoiets van twee kanten bekijken. Was je duidelijk in je verhaal over je moeilijkheden, en misschien kun je gewoon ook om hulp vragen die je nodig hebt of wilt hebben.
bootje
Vragensteller: Mij verbaast je eigenlijk met je vraag.
Ik ben zelf ("zwaar") refomatorisch op gevoedt, en moet eerlijk zeggen het is volgens mij nog nooit tegen mij gezegd. Ik miste dat juist, leek/lijkt wel of er een taboe op heerst(e). Mensen stopte je eerder bijv. een kado'tj toe met de woorden, omdat je het zo moeilijk hebt. Ik weet zeker aan gebed heeft een mens meer. Al waardeer ik de andere gebaren van mee leven ook.

Durf het zelf dan ook niet snel tegen iemand te zeggen of op een kaart te schrijven, omdat het zo onwennig is. En wat geeft het als het gebed "maar" een week wordt volgehouden. Bid zelf ook echt voor mensen maar echt niet altijd weken, naar mijn inziens hoeft dat ook niet. Het is net wat je op dat moment bezig houdt, problemen of vreugdevolle dingen van een ander.
adriano313
Beste vragensteller/ster,

Ik zit me nu af te vragen waarom mensen tegen je zeggen, ik bid voor je?
Ik krijg hierdoor de indruk dat het een reden heeft?
Want mensen kunnen je ook de Zegen van God toe wensen…

Mag ik je aanbevelen om het volgende wat van elkaar los te koppelen,
1. Je behoefte aan vriendelijke en warmhartige mensen waar je lief en leed mee kan delen
2. Je relatie die je hebt met God door Jezus

Want door je vraag geef je een indruk dat alle gebed,
geen antwoord is op de gewenste vriendelijkheid en warmhartigheid.
En dat zou niet kloppen, want Jezus geeft warmte en vriendelijkheid
Door Hemzelf en doordat hij mensen op je pad laat verschijnen

God weet voor dat iedereen al bidt, wat je nodig hebt
Wees dan niet ontevreden want alle gebed heeft een lange weg af moeten leggen.
Hoe zou jij het vinden dat engelen misschien onnodig moeten vechten
Ten gunste van jou...

Warmte en hartelijk is voor een ieder wenselijk en aangenaam
Maar zorgt dat je jezelf niet blokkeert of dat je ‘pratendeweg’ vervelende dingen over jezelf afroept
Want dan ervaar je alleen maar het tegendeel van wat je wens is

Als je relatie met God door Jezus goed is
Voel en ervaar je die blokkade niet meer
En krijg je warmte en hartelijkheid,
Zoveel dat je hele lichaam gaat gloeien
Dan wil je alleen nog maar dat mensen nog meer voor je bidden
Omdat je nooit meer zonder wil
Het is de sleutel en de kracht van de liefde

Ik wens je dan ook Gods warme zegen toe!
Florianne
Er zijn ook veel mensen die het zeggen en de eerstkomende tijd je steeds in het gebed meenemen en opdragen aan God.
Bovendien: als iemand dat níét doet, is dat ZIJN verantwoording.
Voor jou is het dan de bedoeling dat je die 'fout' van die ander 'accepteert' en wilt 'vergeven' en dat jij deze mensen opdraagt in het gebed, want zij zeggen iets en komen hun belofte niet na. (vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren)