Vergeving door nederdaling in de hel

Ds. A.A. Brugge / 9 reacties

Vraag

Wij mogen weten dat onze zonden vergeven kunnen worden door Jezus' sterven aan het kruis. Ik zag Jezus' nederdaling in de hel (drie dagen) als een groot onderdeel waardoor er vergeving van onze zonden mogelijk is. Tot ik me realiseerde dat Jezus zei: "Het is volbracht", vóórdat Hij daadwerkelijk stierf. Daarna daalde Hij pas neder in de hel. Hoe moet ik dat zien? Betekent dit dat alle zonden van alle mensen vergeven kunnen worden, 'enkel en alleen' door de pijn, het verdriet en de eenzaamheid die Jezus in Zijn leven op aarde heeft meegemaakt?

Natuurlijk weet ik dat Jezus zelfs bloed heeft gezweet. Maar alsnog lijkt me dat te weinig om al die zonden van alle mensen te kunnen vergeven. Of wordt Zijn nederdaling ter helle toch nog verbonden met de vergeving van onze zonden?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De volgorde van de nederdaling ter hel is in de twaalf artikelen niet chronologisch bedoeld. Dan zou Jezus na “het is volbracht” in de hel zijn neergedaald. Maar het wordt als laatste genoemd om ermee uit te drukken dat dit het zwaarste was van Zijn lijden. We moeten dan denken aan Gethsemané (wat je ook in de vraag noemt, het alleen-zijn en zweten van bloed) en ook aan Golgotha. Zijn lijden is niet alleen lichamelijk, maar ook naar Jezus’ ziel. Hoewel geheel Christus’ leven op aarde tot aan Zijn sterven, vernedering inhoudt, geldt het in het bijzonder in genoemde twee plaatsen.

De vraag of de nederdaling ter helle verbonden is aan de vergeving der zonden, moet bevestigend luiden. Om volkomen zondaren te verlossen is Hij een volkomen Zaligmaker (vgl. Zondag 16 vraag en antwoord 44 van de Heidelbergse catechismus).

Ds. A. A. Brugge

Ds. A.A. Brugge

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Doetinchem
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

nedergedaald ter hellePasen
9 reacties
dijna61
Is Jezus wel letterlijk neergedaald in de hel?
Volgens mij moeten we het omdraaien en kwam de hel in Hem, met name in de drie urige duisternis.
Toen Hij zei: "Het is volbracht"! was de strijd voorbij en de overwinning behaald.
dominerik
Zit de essentie van de schuldvergeving, van de overwinning op het kwaad, niet veel meer in de opstanding?
Catherine
Tijdens de paasdagen werd het me weer heel duidelijk, hoe zwaar het lijden van de Heere Jezus geweest moet zijn. Van iedereen verlaten, verraden, een vernederende kruisiging. En dat alles voor onze zonden !
dominerik
Catherine, 'tijdens de paasdagen', schrijf je. Maar tijdens de paasdagen gaat het toch over de opstanding van Christus?!
Niek
Maar wanneer is hij dán nedergedaald in de hel? Als het niet chronologisch staat vermeld in de twaalf artikelen.
Dat moet dus zijn vóór dat hij stierf. Klopt het was dijna61 zegt: dat de hel in Hem kwam?
En waarvoor zijn de drie dagen? Hij had immers de strijd overwonnen toen Hij zei: "het is volbracht". Kon Hij niet gewoon de volgende dag opstaan uit de dood?
adriano313
Beste vragensteller,
Ik kwam een aantal dagen het volgende tegen
het is een wonderbaarlijk verhaal over weeskinderen in China
met een duidelijke uitleg over de Hemel en de hel

Ik las het, vol onder de indruk, in 1 stuk uit
het is te vinden op
http://www.biddenhelpt.net/index.php?file=zzj_inleiding.php
(klik gewoon op volgende voor een nieuwe bladzijde)

Als je het helemaal wilt downlowden als pdf klik je op de onderste link
http://files.biddenhelpt.net/Zij_zochten_Jezus.pdf

Hopelijk geeft dit meer duidelijkheid over je vraag in kwestie
dijna61
Ooit het boek "Deadline"gelezen van Randy Alcorn.
Een dikke pil, niet alles is even interessant, maar het geeft wel een beeld van hoe het zou kunnen zijn hemel en hel.
dominerik
De hel is de totale Godverlatenheid. Als Jezus uitroept 'Waarom hebt u mij verlaten', betekent dat, dat hij dan al neergedaald is ter helle.
Catherine
Juist, zo is mij dat ook uitgelegd. Mensen denken dat de hel bestaat uit vuur, dat is het ook wel, maar het is zo erg omdat God daar niet is !