Verticale streep in buik

drs. N. Wolswinkel / 9 reacties

Vraag

Wanneer het ontstaan is, weet ik niet. Ik heb me er lange tijd voor geschaamd, maar vraag me nu af of er nog iets aan te doen is. Ik heb een verticale streep/inkeping in mijn buik. Kan strak elastiek in mijn rok de oorzaak zijn? Afvallen of aankomen helpen beide niet, de streep blijft. Wat moet ik hiermee?

Antwoord

Vermoedelijk is er sprake van striae. Dat zijn een soort strepen in de huid, die ontstaan doordat in het onderhuidse weefsels elastische vezeltjes worden uitgerekt. Je ziet het ontstaan wanneer de huid in betrekkelijk korte tijd wordt uitgerekt, bij zwaarder worden of zwangerschap. Na verloop van tijd verbleken ze en vallen ze minder op. Het is onschuldig en je kunt er niets aan doen. Wanneer je twijfel houdt, moet je het aan een arts laten zien.

Drs. N. Wolswinkel

Tags in dit artikel:

medisch
9 reacties
Catherine
Mijn zoon heeft een aantal jaren strepen op zijn rug gehad, alsof hij met een zweep was geslagen. Waarschijnlijk kon zijn lever de hormonen niet afbreken, was de diagnose. Nu hij volwassen is, zijn de streep opgelicht en vrijwel verdwenen.
Alphonsus
Moet verticaal hier niet horizontaal zijn?
Orchidee
neem aan dat de vragenstelster toch wel het verschil weet?
Orchidee
hihi en dat het elastiek van haar rok niet van haar navel naar beneden loopt ;-)
dijna61
Een streep van de broekrits zeker?
Webster
Ah, de dokter begrijpt de vraag niet!
Ik heb dat namelijk ook! Je kunt zeggen dat het een inkeping is tussen 2 vetrollen, ware het niet dat ik niet zulke vetrollen heb. Maar die streep zorgt er wel voor dat het lijkt dat ik twee vetrollen heb! Of een buikje... En dat echt al wel sinds mijn pré-puberteit. Ik zou heel graag willen dat de vetcellen in die 'inkeping' eens werden opgevuld, dan had ik een mooi egaal plat buikje! Ik heb zelf ook altijd gedacht dat het komt door een te strakke aansnoering. Lach niet, maar ik heb vroeger dus strakke klederdracht gedragen en ik geloof echt dat het daar van komt! Net zoals vrouwen die vaak strakke broeken hebben gedragen toch wel een ander figuur hebben dan vrouwen die altijd een rok dragen. Het uitdeien gaat dan meestal net even iets anders ;).

En striae... dát kennen we wel. Die komen van een groeispurt waardoor je huid te snel moet rekken. En dat heeft niet veel te maken met dik of dun. Zelf hele dunne mensen hebben striae, waarschijnlijk zit daarbij nog met een erfelijke component.
Catherine
Als het toch een verticale streep is, is dat misschien dezelfde als die je bij zwangerschap ziet. Alleen, die gaat na een paar mnd erna weg, hij verbleekt. Vraagstelster vertelt niet dat ze zwanger is geweest. Ook staat de kleur er niet bij.
Webster
Er staat duidelijke verticale streep zie in nu... Ik had de vraag anders gelezen. De verticale streep tijdens de zwangerschap is de linea alba en verdwijnt inderdaad.
drj
als het echt een vertikale (van boven naar beneden) inkeping is, en hij zit in het midden van je buik, van je ribben door je navel richting schaambeen en je bent niet te dik, is het

1. waarschijnlijk de normale inkeping die tussen de twee kanten van je buikspieren zit. Dat is eerder een teken van gezondheid en schoonheid.

2. Als er op die plaats geen inkeping maar een iets donkerdere (of lichtere) streep, is dat een normaal verschijnsel dat bij veel mensen voorkomt. (linea alba / linea nigra) Door erfelijke aanleg, of hormonen (pil, zwanger)

3. Als het een inkeping is die horizontaal is, dus op de plaats van het elastiek van je rok, dan is het een onschuldige vermindering van het vet op een plaats waar vaak op gedrukt wordt. Dat kun je ook hebben aan je enkels, waar het elastiek van je sokken zit, of je horloge, of waar je altijd tegen de tafel leunt, enz.

4. striae, dan zijn het er meestal meer

Hoe krijg je de streep weg:
1. dat wil je niet, kijk naar het beeld van David van Michelangelo (he, die man heeft ook strepen)
2. als donker: blijf uit de zon, stop de pil, helemaal gaat de streep niet weg, zie het als schoonheidsstreep
3. draag geen strakke rok. Het kan duren voor het vet weer komt
4. gaan slecht weg, probeer anti-striae-creme van Trofolastin (enige bewezen effectieve creme) ter voorkoming van meer strepen als je zwanger wordt.