Communicatieproblemen in verkering

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meid van bijna 16 jaar en ik heb nu 19 maanden verkering. Dit is al die tijd goed gegaan, maar sinds een maand of twee lopen we steeds vaker tegen (communicatie)problemen aan. Ik wist vanaf het begin dat mijn vriend een rustig karakter heeft en veel moeite heeft met praten. Ik ben het tegenovergestelde, ik praat graag. Vaak is het zo dat als hij praat, hij het heeft over zijn hobby, waar ik dan gezellig over mee praat. Maar op zijn beurt vraagt hij vrijwel nooit naar mij en wat ik doe. En als ik wat vertel dan luistert hij wel, maar hij reageert er totaal niet op. Ik voel me dan behoorlijk onbegrepen en het voelt alsof ik hem totaal niet interesseer. Ook gesprekken over dingen als seks en geloof bijvoorbeeld komen er nooit van. Hij heeft daar “geen mening” over. En ik merk bij mijzelf ook dat als ik met hem dat soort gesprekken niet kan hebben, dat ik die dan heb met andere vrienden waar ik het goed mee kan vinden.

De afgelopen tijd krijg ik steeds minder hoogte van hem en als ik er naar vraag, is er ‘niets’ aan de hand. Voor hem vormt dit niet echt een probleem en ik weet ook niet goed of hij snapt dat ik dit wel heel lastig vind. En er zijn zeker ook heel veel fijne momenten waar ik dan aan denk. Ik hou van mijn vriend en alles in mij zegt dat ik het niet uit kan maken. Maar de laatste tijd dringen ook mijn ouders erop aan om goed over mijn verkering na te denken. Ik weet niet hoe en of ik mijn relatie kan voortzetten als we niet goed kunnen praten. Ik heb een break voorgesteld, maar met dat ik dat doe voel ik me schuldig omdat hij niet weet wat hij daarmee aan moet. Het is momenteel een storm in mijn hoofd. Is het de moeite waard om er alles aan te doen om dit probleem voor ons beiden te verhelpen? De positie van mijn geloof en God hierin is voor mij onduidelijk. Heeft u misschien tips voor mij/ons?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Luister naar je ouders en denk goed na over je verkering. Tja, beste meid, dat is ook het enige advies dat ik je wil geven.

Jullie kennen elkaar nu enige tijd en dat is een prima ‘ontdekkingstocht’ om te weten te komen of je een leven lang bij elkaar zou kunnen passen en wíllen passen. Als je nu al twijfels hebt bij de interesse van hem in jou en jouw ‘wereld’ gaat dat niet vanzelf veranderen. Je bent 16 schrijf je en je hebt al 19 maanden verkering: dan was je dus 14 jaar toen je een relatie kreeg. Dat is jong, erg jong.

Is je vriend (veel) ouder dan jij bent? Dat hoeft allemaal niet erg te zijn, maar er valt nog wel van alles te leren en te veranderen voor je ooit aan een huwelijk met elkaar toe bent! Neem dus je twijfels van nu serieus en wees eerlijk tegen jezelf én tegen hèm! Misschien denk je dat alles vanzelf wel anders wordt als hij maar een beetje interesse gaat tonen, maar dat is een grote valkuil, want vanzelf verandert er niets. Nóóit! Door groei wel: naar elkaar toe, óf van elkaar weg. Lees (samen) een aantal boeken over liefde en relaties. Praat er over met vriendin(nen), zus(sen), ouders.

Misschien hebben jullie in de tijd die ligt tussen jouw vraag en mijn antwoord (sorry, dat het een aantal weken duurde) al een besluit genomen. Een break, zoals jij voorstelde, is zeker een goede optie om je te bezinnen op wat je denkt en voelt.

Je schuldig voelen over een actie? Waarom, je hebt toch het beste voor en met elkáár voor ogen? Als je vriend daar niet mee weet om te gaan, is het een teken dat hij niet begrijpt waar jij het over hebt: uitleggen dus. Nogmaals! Desnoods per brief, als het je pratend niet lukt. Een groeiende relatie moet wel ruimte krijgen óm te kunnen groeien! Of om te ontdekken dat het eind in zicht is. Bedenk daarbij, dat je niet allebei even hard loopt. Ook in groei heeft ieder een eigen tempo. Hoe dan ook: wees open en eerlijk, want elkaar aan het lijntje houden gaat niet lukken!

Dus: goed nadenken en erover praten. Met vriendlief in de eerste plaats. En ook met pa en ma!

Het ga je goed,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatietwijfelsverkering