Spiralen

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Sinds enkele jaren slik ik de pil. Hierbij krijg je best verschillende soorten hormonen binnen. Mede hierom overweeg ik om mij te laten steriliseren of om een spiraaltje te laten plaatsen. Maakt het qua hormonen veel uit om de pil of een spiraaltje te hebben?

Antwoord

Je hebt twee soorten spiralen: 1. De koperhouden spiralen. Deze bevat geen hormoon, maar wordt niet veel meer gebruikt. 2. De hormoon-bevattende spiraal, de Mirena. Deze bevat wel hormoon, maar werkt plaatselijk in de baarmoeder, er komt weinig hormoon in het bloed, minder dan bij de gewone pil. Een spiraal roep voor een aantal mensen vragen op, daar de werking deels berust op het belemmeren van de innesteling van de enkele dagen eerder ontstane vrucht.

Drs. N. Wolswinkel

2 reacties
ellieo
Kijk ook eens naar de nuva ring, weinig hormonen en niet de bijkomstigheden van het spiraaltje.
Maar het moet je wel liggen.
naam
Als christen kun je geen spiraaltje laten plaatsen! Het spiraaltje werkt immers abortief.
Heb wel eens van een christelijk iemand gehoord die dit zonder voorlichting heeft laten plaatsen en zelfs hulp van de VBOK nodig heeft gehad.
Heb je wel eens nagedacht over de ladycomp? Net zo betrouwbaar als de pil, zonder hormonen, gebruik maken van de schepping (vruchtbare en onvruchtbare dagen), eenvoudig in gebruik (niets wat je zelf moet bijhouden, dat doet dat computertje voor je) enz enz. Het vergt een stukje discipline/ openheid wat ik juist heel waardevol vind in een relatie. Kijk maar eens op hun site; ze hebben ook foldertje en brochures.