Het is Gods gave

Ds. E. Gouda / Geen reacties

Vraag

"Want uit genade zijt gij zalig geworden, door het geloof; en dat niet uit u, het is Gods gave." Wat betekent het woordje 'gave'?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het woordje "gave" betekent geschenk. In het Grieks staat hier het woordje dw/ron. Dit woordje betekent in dit verband dat een mens van God het geloof ontvangen heeft als een geschenk waar hij zelf niets tegenover kan stellen. Want uit genade zijt gij zalig geworden. Het is Gods genade die zondaren tot geloof brengt door de werking van Zijn Geest en met gebruikmaking van Zijn heilig evangelie. Hier geldt dat ik nooit kan roemen in iets van mezelf, omdat God mij geschonken heeft wat buiten mij ligt. Het geloof is een "vreemd ding" dat van buiten naar mij toekomt. God geeft dit uit genade en de zondaar deelt erin om niet. Zoals iemand die jarig is een geschenk niet krijgt omdat hij het verdient heeft, zo geeft God in Zijn genade het geloof aan zondaren die het niet verdiend hebben. Daarom is het een geschenk. Onverdiend. Niet goedkoop, maar wel gratis.

In Mattheüs 7:11 zegt de Heere Jezus: Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!  We kunnen het geloof niet verdienen, maar de Heere wil er wel om gebeden zijn. Gave Gods. Die gave bid ik je van harte toe, want zonder geloof is het onmogelijk om zalig te worden. Bidt, en u zal gegeven worden (Matth. 7:7).

Hartelijke groet,
Ds. E. Gouda, Nieuw-Lekkerland