Scholenkwestie in de Valk

Redactie Refoweb / 33 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Ger. Gem. Wij als ouders van leerlingen van de SMDB in Wekerom hebben een paar vragen over de scholenkwestie in de Valk. Hoe kan het dat een reformatorische school, die de Bijbel en de drie formulieren van enigheid als grondslag heeft en al meer dan 150 jaar iedereen uit de gemeenschap welkom heet, door de Ger. Gem. uit de Valk, gedwongen word om haar beleid aan te passen? Deze aanpassing (geen open toelatingsbeleid meer) gaat waarschijnlijk grote gevolgen krijgen. Er worden dan kinderen buitengesloten, die nu de bijbelse boodschap nog mogen horen. Er is grote onrust in de gemeenschap. Misschien kom er wel een heel nieuwe school, met als gevolg dat de SMDB moet gaan sluiten i.v.m. te weinig leerlingen. Ook de Scholen met de Bijbel in Wekerom en Harskamp zullen met leegloop te maken krijgen, doordat ouders uit de reformatorische achterban hun kinderen van deze scholen afhalen en op de nieuwe school gaan plaatsen. Daardoor zullen de SMDB uit Wekerom en Harskamp hun identiteit in de toekomst maar moeilijk vast kunnen houden. Wij hebben onze zorgen via een brief aan de kerkenraad kenbaar gemaakt, maar hier geen reactie op gekregen. Wij hopen dat u hier onze vragen wilt beantwoorden: 1. Is een plaatselijke kerkenraad bevoegd zo te handelen en staat de landelijke kerk achter een dergelijk initiatief? 2. Is het niet jammer om dergelijke initiatieven te nemen, waardoor er weer een plek komt waar we gescheiden gaan optrekken? 3. Of zien wij het helemaal verkeerd en is dit juist een bijbelse opdracht om mensen met een iets andere levensovertuiging uit te sluiten? Met vriendelijke groet, bezorgde ouders.

Antwoord

Ik begrijp het probleem van deze ouders. Ik heb daar wel een mening over, maar zal die maar niet ventileren. Ik kan wel een advies geven. De ouders moeten dit melden bij de VGS. Bij de aanvraag voor een nieuwe school moet de VGS de minister adviseren. Zij  zullen wel bereid zijn hier te bemiddelen. De Besturenraad kan er ook bij betrokken worden.

Ik heb eerder zo'n probleem meegemaakt. De SMDB verwaterde wat, vooral op het gebied van kleding en vervolgens wilden enkele scherpslijpers een 'betere' school. Er is toen getracht te bemiddelen, maar het heeft niet geholpen. Er moet van beide zijden bereidheid zijn om tot elkaar te komen.

Er kan ook stugheid zijn bij de bestaande school. Het begrip ontbreekt dan dat voor sommige ouders kleding zwaar weegt. Er is dikwijls een drijven aan de andere kant om nog zuiverder dan zuiver te zijn.

Maar goed, het is het proberen waard. Een zwaarwegend argument, ook voor de minister zal zijn, dat hier een school, die nauw verbonden is met het dorpsleven, een splijtzwam dreigt te worden. Dit is wat ik er over zeggen kan.

Veel sterkte,
Ger. Gem.-dominee

Naschrift redactie: Vanwege de gevoeligheid van deze materie en de betrokkenheid van zijn eigen kerkverband bij deze schoolstrijd, wil de betreffende Ger. Gem.-predikant (al dan niet lid van ons panel) liever niet met name genoemd worden. Refoweb begrijpt en respecteert dit standpunt.

Lees meer artikelen over:

reformatorischschool
33 reacties
tamara72
Jammer is het dat het zo moet zijn.
wij zijn lid van de ger.gem. en hebben onze kinderen op de school van Ger.Gem In Ned.Niet met een bus mee. En gezellig tussen de middag thuis eten.
Waar wij geen spijt van hebben van deze keuze.
Hopende dat er voor jullie snel een oplossing komt en vooral ook voor de kinderen want die hebben heel snel door als er op school iets aan de hand is.
Roozemond
Ik ken hier op het eiland geen ref. scholen. Wel christelijke, met dezelfde grondslag als ref. scholen, alleen is wel iedereen welkom.
Dat vind ik juist heel mooi.
Ik hoop dat het voor jullie de juiste oplossing geeft!
Bert
@roozemond: eiland zonder reformatorische school, hihi, ik weet het denk ik al.
Maar je hebt gelijk, in diverse plaatsen is op "" ons" eiland vanuit de GG geprobeerd een reformatorische school op te richten en Goddank nog altijd zonder suc6. We hebben in alle kernen een brede SMDB met een open toelatingsbewijs. Wel worden aan alle leerkrachten gevraagd om de bijbel en 3 fve te ondertekenen. Het werkt goed en de randkerkelijken of zelfs onkerkelijken worden zo toch bereikt. Hoe stond dat er ook al weer: wel in de wereld maar niet van de wereld?? Het lijkt binnen reformatorisch Nederland precies andersom te worden...
Roozemond
@Bert, ha, ha, prachtig eiland toch?! Ik ben blij dat het niet gelukt is om die scholen hier op het eiland te krijgen, de christelijke scholen zijn nog echt christelijk en toch ook heel open vind ik persoonlijk naar onkerkelijken toe. Het zou die scholen juist stuk maken denk ik als die scholen er zouden komen.

Idd. wel in de wereld maar niet van de wereld. We mogen helemaal geen verstoppertje spelen! Jezus stond ook pal in de wereld!
pannenkoek
Vind het ronduit droevig wat hier gebeurd.

In andere delen van NL (noord, zuid... waar het minder bevolkt is) doen ze er alles aan om zelfs een SMDB in stand te houden, en daar gaan ze er 'laks' mee om.

Er worden refo scholen gesticht. Daar mogen de 'andere' kinderen niet komen, met gevolg dat die daar een openbaren school oid moeten, en zo niet meer uit de Bijbel horen.

Hoezo ons Christen-zijn uitstralen????
vlokje
Het verbaasd mij ook dat we dan voor de middelbare scholen wel weer met een andere maat meten. Hier wel ineens een scherp toelatingsbeleid goedkeuren? Zijn pubers juist niet extra kwetsbaar en worden ze zo niet klaargestoomd voor wereldmijding?
zandkasteel
Is in Kampen ook gebeurd, waar een grote Ger gem school was, waar veel kinderen uit orthodoxe hoek heengingen. Moet er zo nodig vanuit OGG kerk een nieuwe school worden gesticht, met als reden???
Dat een juf misschien in de vrije tijd wel eens in een broek liep!
Hoe zot kun je het krijgen. Ouders van die kerk die naar volle tevredenheid hun kinderen op die school hadden, kregen nu huisbezoek om te pressen hun kinderen op de "eigen school' te doen, wat ook veel ouders geweigerd hebben. Dit is geen bijbelse zaak, maar machtsmisbruik. Jammer dat dit mogelijk wordt gemaakt door de overheid. Laten we toch behouden wat we hebben en onze oogkleppen afdoen. Waar is het licht? Niet op de kandelaar, maar toegedekt met regels en geboden.
Daniel
'de kleding weegt zwaar, nog zuiverder dan zuiver te zijn, scherpslijpers willen een 'betere' school, de bereidheid om tot elkaarte komen is er niet'.

En ik maar denken dat ik de enige dwalende twijfelaar ben in refoland.

(de Ds. geeft wel een goed antwoord, alle respect)
matthew
wat een schandalige discussie in de valk.

God wil dat wij een!! zijn!!

stel je voor dat een reformatorisch opgevoed kind met iemand uit de grote boze buitenwereld in contact komt!!.

juist met die contacten leert een kind omgaan met andersdenkenden!

ik schaam mij er menigmaal voor om bij de reformatorische gezindte te horen.
karlo
@Daniel "en ik maar denken dat ik de enige dwalende twijfelaar ben in refoland".
Niet helemaal correct, er zijn er minstens twee. mvg.
katlheen
@Karlo/Daniël: maak er maar drie van. Nog eentje en we kunnen klaverjassen:-)

Maar ontopic: wat een kolder dit allemaal zeg. Wees blij dat je een school van "eigen" gezindte nog draaiende kunt houden, door onder andere een open beleid. Verder kan je wat moois uitstralen naar de lokale niet refo bevolking.
"Maar oh gruwel der gruwelijkheden: onze refo kinderen komen in contact met niet-refo's, dominee, gaat mijn kind nu naar de hel? "

Triest. In en in triest. Op het gevaar af dat ik gekapitteld ga worden: Satan is in die hoek snel klaar met zieltjes pakken, want hij heeft ze al! Ik kan hier helaas echt niets christelijks meer van maken.
Janne
Ik begrijp volkomen wat men wil in 'De Valk'. Het zal niet alleen in de kleding zitten maar ook in het 'gedachtegoed' van personeel en andere kinderen wat aan kinderen doorgegeven wordt. Ouders vinden op de huidige scholen wellicht geen eenheid kerk-school-gezin. Wat op school geleerd wordt, leert men in de kerk en thuis niet. Wat in de kerk/gezin geleerd wordt, horen de kinderen op school niet.

Ouders hebben toch ook hun doopbelofte gegeven? Dat is al een onmogelijke belofte en dan begrijp ik dat zij hierin graag met school op 1 lijn liggen. En een kind wordt voornamelijk tot zijn 12e jaar gevormd. Een goede basis is dus erg belangrijk!
En..... vermoedelijk gaan al heel veel kinderen die graag op deze nieuwe school willen zitten, al naar de reformatorische scholen in de omliggende plaatsen......? Niets iets waar je je druk om hoeft te maken toch? De school komt dan voor hen 'om de hoek'. Mooier kan het toch niet?

Ik zit hier zelf middenin en het is elke keer weer een worsteling om de identiteit van een school te waarborgen. Zowel van binnenuit als buitenaf.
Bert
@Janne: ja de OUDERS hebben de doopbelofte gedaan, niet de juffen en meesters...
De ouders hebben de verantwoording, maar het is wel makkelijk om het uittebesteden, het liefst door iemand die goed ligt binnen het kerkverband zodat we zelf juist NIET hoeven na te denken over de eerlijke en open vragen waar kinderen mee komen...

Er zijn zat plaatsen in Nederland waar helemaaal geen SMDB in de buurt is, daar moeten de ouders volledig de godsdienstige opvoediging in handen nemen!
Hanna
Mee eens Bert!
nu moeten we zelf 'harder' eraan werken, maar dat is echt niet verkeerd!
het zet me zelf ook vaak genoeg aan het denken over het waarom van de regels die wij als ouders stellen.

van de week kwamen de kinderen thuis met lootjes voor de verkoping op school,
dan staat er al in de brief dat gerespecteerd wordt als je niet meedoet,
maar geef ze dan wel terug zodat anderen ze kunnen verkopen.
oke, dan gaan ze gewoon per omgaande terug, en vraag je je wel even hardop af;
waarom geen actie waar ieder kind gewoon vrolijk aan mee kan doen?
maar goed...zoveel verschillende geloven/kerkverbanden dan is het ook moeilijk om als school alles goed te doen!

als je uitleg geeft aan je kinderen dan accepteren ze heel veel!
dkw
Ik ken deze school en ik ken deze kerk.
Deze school leert elke week een psalm aan (niet ritmisch!) Er word een bijbelverhaal verteld, de boodschap word verhandeld, net zoals op elke reformatorische school.
Het enige verschil die ik kan zien zit in het beleid dat iedere leerling welkom is, ook meisjes met een broek aan als is dat daar al zeldzaam, voor de rest is het precies hetzelfde als een reformatorische school, evenals Wekerom en Harskamp.

Wat is dan de reden? Enkel uiterlijkheid? Jammer, heel jammer.
Roozemond
Het ergste van deze dingen is dat de buitenwereld met nog meer verachting naar ons kijkt.
Welke afschuwelijke ruziezoekende signalen geven we af.
Ik heb er geen goed woord voor over.
En 1 ding wordt vergeten, we denken in Gods gunst bezig te zijn terwijl Hij vanuit de hoge met diepe smart toeziet.
Om over te wenen!
blijblij
Dit is dus een probleem van de onderwijsvrijheid. Als je het er niet mee eens bent start je een eigen school. Hoe zuur, verkeerd en belachelijk het ook is.
Overal ter wereld zijn er alleen openbare scholen en zul je de geloofsopvoeding in kerk en gezin moeten vormgeven. Dan krijg je ook geen (lees: minder, het blijven christenen...) problemen, want de leer van één kerk wordt onderwezen.

Misschien moet de vrijheid van onderwijs worden afgeschaft :), maar ja, als Van der Staaij al mee mag praten in het Catshuis zal dat niet gebeuren.....
Roozemond
Ik snap heus bovenstaande gefrustreerde reacties wel, maar het is blijkbaar erg moeilijk om respectvol te blijven.
Lin
Ik heb als kind ook op een SmdB gezeten. In die tijd werd ook door de kerkenraad van onze kerk `gepressd`dat ouders hun kinderen naar de school van de kerk moesten doen en velen gaven daar gehoor aan. HELAAS!!! Want wat we nu zien op de SmdB van toen, is het qua identiteit wel heel erg teruggelopen. Toen moesten er van elke kerkgenootschap in de buurt iemand in het bestuur zitten, er waren eisen w.b. leerkrachten etc, maar tegenwoordig is dat allemaal niet meer zo en krijgen de kinderen die er nu nog op school zitten niet meer te horen wat we zouden willen. Ik neem het onze kerkenraad van toen erg kwalijk dat ze daar toen zo mee gehandeld hebben, want het had zo anders kunnen zijn!
blijblij
@roozemond: ik neem aan dat je een nu verwijderde reactie bedoelt, want mijn reactie is vind ik niet gefrustreerd of niet respectvol.