Zegen en groet bij lezende ouderling

Ds. J. Westerink / 1 reactie

Vraag

Bij ons in de kerk (Chr. Geref.) is het gebruikelijk dat de lezende ouderling bij het begin en het einde van de dienst de zegen/groet niet meegeeft, zoals de dominee, evenals de kandidaten. Bij mijn schoonouders in de Geref. Kerk Vrijgemaakt geeft de lezende ouderling wel de zegen mee. Ik kan niet echt goed duidelijk maken waarom dat zo is. Zij geven als argument dat wij het onderscheid maken tussen dominee en ouderling, maar dat dat vanuit de Bijbel niet is op te maken, dus heeft een ouderling dezelfde 'rechten' als een dominee. Het zit mij niet echt lekker dat ik hier geen duidelijk antwoord op weet. Kunt u helpen?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Inderdaad is er op dit punt een verschil tussen de CGK en de GKV. De zaak als zodanig is in onze kerken ook wel eens aan de orde geweest, maar de kerken hebben steeds de overtuiging gehouden dat het opleggen van de zegen evenals de bediening van het Woord en de sacramenten, voorbehouden is aan de bijzondere ouderling, namelijk de dienaar des Woords. Ouderlingen is het ook niet geoorloofd om zelf een preek te maken en die te houden.

Je kunt op dit punt van mening verschillen, maar het is in elk geval in de lijn van de ambtsopvatting in de kerken van de Reformatie, die naar mijn overtuiging in de lijn van de Schrift is, dat er in dit opzicht verchil is tussen de leer- en de regeerouderlingen. Voor mij blijft het altijd een bijzonder moment, wanneer een nieuwe dienaar des Woords voor het eerst de zegen mag opleggen.

Hartelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Lees meer artikelen over:

zegen
1 reactie
adriano313
Ik denk dat er ook wel verschil bestaat, wie de zegen geeft want uiteindelijk bestaat er maar 1 herder die verantwoordelijk is binnen/ voor zijn gemeente (kudde).

Echter er is denk ik wel een maar. Veelal wordt er gedacht vanuit hiërarchiepatronen. Dat de een boven de nader staat of belangrijker is geworden. Dat de dominee b.v. de baas is. Maar dat is onbijbels. Want elk gave en talent die worden ingezet wordt beloond met een goed. (lukas 19) Of je nu brood bakt of premier bent. Natuurlijk bestaat er wel een wereld van verschil als het gaat om de werkzaamheden en verantwoordelijkheden. Dat is denk ik ook precies waar het hier om draait. Wie heeft er welke taak en verantwoordelijkheid.

We kunnen opmaken dat de priesters in de tabernakelbediening, de zonen van Aaron (levieten) waren die de taak ook hadden om zorg te dragen voor de andere levieten. (familiestam uit levi). Zij waren de aangewezen personen in deze bedieningen dus ook verantwoordelijk voor de priesterlijke zegen (num.6) Deze fase gold in het OT omdat Jezus de weg naar God nog niet had opengemaakt. De rol van de Leviet is dan ook absoluut, God heeft een losprijs voor hun (bediening) betaald (num3: 45-49) en ze moeten leven volgens regels en richtlijnen.

De priesterlijke zegen (num6:24-26) wordt tegenwoordig als votum meegegeven aan de mensen voor het verlaten van de kerk. Echter de weg naar God de Vader is vrij geworden toen het voorhangsel scheurde. De priesterlijke bediening (OT) is zo aan een einde gekomen.
Echter de functionaliteit van het priesterschap is juist een fase verder gegaan. Want als de weg door het Heilige der Heilige vrij is en we tot God mogen komen, dan zijn er alleen maar meer priesters nodig(in geestelijk opzicht). Want niet voor niets is je lichaam verandert in een tempel waar God nu woont.

De functie van het priesterschap gaat gepaard met verantwoordelijkheden. En God is een God van orde, die juist waarde hecht aan deze opgedeelde verantwoordelijkheden. Niet dat iemand baasjes hoeft te spelen maar dat de rollen gewoon zijn verdeelt. Zowel in geestelijk opzicht als in een natuurlijke uitvoering. Daarom kan en mag iemand de priesterlijke zegen wel uitspreken, daar waar hij bevoegd is (b.v de vader over zijn gezin) maar heeft het geen nut of effect daar waar hij op iemand anders zijn domein komt. Hij is er gewoon niet voor aangesteld. Maar omdat de weg naar God open is geloof ik ook dat je de priesterlijke zegen wel over anderen kan uitspreken (zegenen) als er maar geen verantwoording is. (b.v in de klas, op je werk, in je straat, in je stad etc.)
Denken dat de priesterlijke zegen alleen geldt voor priesters waarbij de Dominee wordt verheven tot priester, is een gedachte die haaks staat op het volbrachte werk van Jezus.

De vijfvoudige bediening waar Paulus over schrijft is een bediening om een gemeente mee te besturen (efeze 4: 11-14) NBG
11 En Hij heeft zowel apostelen als profeten gegeven, zowel evangelisten als herders en leraars, 12 om de heiligen toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus, 13 totdat wij allen de eenheid des geloofs en der volle kennis van de Zoon Gods bereikt hebben, de mannelijke rijpheid, de maat van de wasdom der volheid van Christus.

De functies van deze bedieners staan helder en klaar opgeschreven en staan haaks op een hiërarchie’s denken. God is een god van liefde die graag met iedereen de relatie wil aangaan.
Daarom bestaat het bestuurlijke proces uit een functionele logica, waarin meerder mensen verschillende rollen vervullen die elkaar zo aanvullen. Maar ik kan er persoonlijk ook niet aan dat er binnen een gemeente alleen maar een herder is aangesteld. Want een leraar, profeet, evangelist en apostel zijn zeker in deze tijd, keihard nodig.
Mocht het dan zo zijn dat er om wat voor reden dan ook er meer vacatures ontstaan van het zelfde soort, dan merkt iedereen gelijk waarom dit zo is... B.v dat oudsten meegroeien in een bediening als aankomend voorganger (en dan ga ik even uit van een herder).