Binnenkamergebed

Ds. A.J. Schalkoort / 1 reactie

Vraag

In Mattheüs 6: 6 gaat het over de “binnenkamer”. Is dit een plek waar je alleen bent, of kan het ook zijn dat je als man en vrouw samen in stil gebed bent in dezelfde ruimte? Binnenkamergebed is een gouden draad tussen God en je hart. De binnenkamer is eenzaam, maar betekent dit ook dat je er helemaal alleen bent?

Antwoord

De binnenkamer waarover het gaat in Mattheus 6 is bedoeld om aan te geven dat er ook momenten zijn waarin een mens alleen moet zijn in het gebed tot de Heere. In het NT  betekent het een opkamer op het dak van het huis. Bij ons kan dat ieder plek zijn waar we alleen zijn: in een kamer, of zelfs buiten in het bos of ergens waar je alleen bent. De bedoeling van Jezus’ opmerking in het geheel is dat ons gebed alleen of gezamenlijk oprecht moet zijn. i.t.t de Farizeen die graag te koop liepen met zichzelf. Wie echt bidt, is het om de Heere te doen.

Ds. A. J. Schalkoort

1 reactie
Alphonsus
En dan is het zéér zegenrijk.