Veel radio luisteren

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik luister elke week veel naar de radio; meestal 538. Waarom is dat niet goed?

Antwoord

Beste vraagsteller: er is maar een ding goed: wat God goed vind.  Ik luister nooit naar radio 538, dus ik weet niet uit ervaring wat je daar tegenkomt. Wel weet ik dat er veel muziek is en teksten zijn die strijden met het principe van Fil. 4: 8-9: “Voorts broeders, al wat waarachtig is, al wat eerlijk is, al wat rechtvaardig is, al wat wel luidt, zo er enige deugd is en zo er enige lof is, bedenkt dat. Hetgeen gij ook geleerd en ontvangen en gehoord hebt en in mij gezien hebt, doet dat en de God des vredes zal met u zijn.” Als je dit principe als oordopjes zou gebruiken, dan wil je niet meer luisteren naar alles wat niet rein is, strijdig met Gods eer, on-welluidend enz.

In de bekering gaat het om ons hart, maar in feite ook om onze oren en ogen en handen en voeten. Onze oren moeten bekeerd worden, zodat je gaat luisteren naar de dingen die strekken tot Gods eer; je ogen worden bekeerd, zodat ze worden afgewend van de zonde, je handen strekken zich niet uit naar de dingen die niet goed voor je zijn, je voeten worden afgewend van de paden die je niet dichter bij de Heere brengen.

Onze oren, ogen en ander zintuigen zijn buitengewoon effectieve invalspoorten voor de boze om ons te beinvloeden, om de zonde te laten binnendringen. Hoe meer je hoort en ziet en tast van de vuilheid van de zonde, hoe meer je eraan went. Er is er maar een die daar blij mee is: de grote tegenstander van jouw zaligheid. Je moet dus eerlijk bij jezelf te rade gaan: ben ik nu goed bezig als ik mij begeef op een terrein waar de boze alle gelegenheid krijgt om via mijn oren (en ander invalspoorten) mij te beinvloeden?  Zet eens een mooi CDtje op en blijf zo dicht mogelijk in de buurt van Fil. 4: 8-9.

Hartelijke groeten, ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

radio