Ds. Abma over stervens- en opstandingsdag

Ds. W. Pieters / 3 reacties

Vraag

Aan ds. Pieters. In het Reformatorisch Dagblad van afgelopen zaterdag (27-3-2010) stond een artikel wat mij zeer verbaasde. Uit onderzoek heeft ds. Abma geconstateerd dat de Heere Jezus waarschijnlijk niet op Goede Vrijdag is gestorven en niet op de zondag erna is opgestaan. Kunt u vanuit de Bijbel uitleggen waarom wij toch Goede Vrijdag aanhouden als de dag van Jezus' sterven en waarom we de zondag houden als Zijn opstandingsdag?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het is een heel moeilijke en technisch ingewikkelde materie, waarover al heel wat is geschreven. Iemand die hierover boeiend en eenvoudig heeft gepubliceerd, is professor Van Bruggen. Naar hem en zijn boek "Christus op aarde, Zijn levensbeschrijving door leerlingen en tijdgenoten" verwijs ik graag. Dit boek kan ik van harte aanbevelen. Hij maakt duidelijk dat het wél klopt wat we gewoonlijk denken.

Verder is de materie, ook naar het oordeel van collega Abma, niet zo belangrijk dat je er wakker van moet liggen, tenzij je vindt dat we Pasen moeten gaan vieren op de joodse datum...

Ds. W. Pieters

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Elspeet
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

Tags in dit artikel:

Pasen
3 reacties
Alphonsus
Eveneens is Jezus niet op 25 december geboren.
Onderzoek heeft aangetoond dat de geboorte van Jezus ongeveer rond september moet hebben plaatsgevonden. Dat we Jezus geboorte toch op we 25ste december vieren heeft een andere reden.
Samanthi
De datum van kerst is bedacht door mensen, de datum van pasen door de maanstand, dat kun je in de bijbel lezen, dus dit heeft niet met elkaar te maken, ook is het hele kerstfeestvieren niet uit de bijbel te halen pasen en pinkteren wel.
Maar het is niet verkeerd om er bij stil te staan, te gedenken de geboorte, de kruisiging, opstanding, hemelvaart, uitstorting van de Heilige Geest,
maar we hoeven ons ook weer niet aan data vast te houden.
gr samanthi
franska
Toch is dit wel een belangrijk thema want ook het vieren van de sabbat heeft hier mee te maken. Als Jezus niet op zondag is opgestaan heeft onze rustdag ook geen onderbouwing meer.
Vandaar dat de meeste messias belijdende joden gewoon aan de sabbat (zaterdag) vasthouden. De visie van ds. Abma is dus zeker niet uit de lucht gegrepen.