Heftige emoties in relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik heb een jaar een relatie met mijn vriendin. Beiden hebben wij in een eerdere relatie in het verleden negatieve ervaringen opgedaan. We hebben een goede verkering, maar de laatste tijd gebeurt het ook regelmatig dat we hele sterke emotionele reacties richting elkaar kunnen geven. Eigenlijk hebben we beiden vroeger ook nooit goed geleerd dat je stil moet staan bij je eigen gevoelens en die moet uiten. Nu schrikken we soms enorm van wat er tussen ons gebeurt. Mijn vriendin is bang dat het niet meer goed zit tussen ons. Ik denk dat het wél goed zit en dat we die emoties mogen krijgen/hebben/laten zien richting de ander. Volgens mij moeten we alleen leren hoe we hier samen mee omgaan. Kunt u hier iets over zeggen? Is een relatie niet goed als je heftige emoties krijgt of uit? Of gebeurt dit in elke relatie? Ik denk van wel, mijn vriendin denkt dat het bijzonder is. Ik denk dat het later wel weer rustiger gaat worden. Toch zou ik hier graag iets over horen, bijvoorbeeld van een relatietherapeut.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Enig verschil van mening met vriendin-lief over het uiten van beider emoties,  waarom moet dat zo heftig? Over welke emoties gaat het eigenlijk? Wat gebeurt er? Ik kan een heleboel raden, maar waar je het over hebt schrijf je niet!

Dat negatieve ervaringen uit het verleden een rol spelen kan ik me indenken, maar daar kun je natuurlijk op heel verschillende manieren mee omgaan. Dat blijkt ook wel uit de vraagstelling: zij gaat er anders mee om dan jij dat doet. Wat is ‘normaal’? Geen idee. Want ik weet ook niet hoe ‘abnormaal’ jullie reacties zijn. Ik houd me voor het antwoord maar vast aan de derde zin: “we hebben een goede verkering.” Met dat als uitgangspunt moet er tussen jullie over allerlei emoties –al dan niet heftig-  te praten zijn, toch? Spreek naar elkaar uit wat je denkt, vindt, voelt. Positieve en negatieve zaken. En vooral ook: lúíster naar elkaar. Als ik me bij heftige emoties bijvoorbeeld “schreeuwen” voorstel, dan heeft dat een reden: vraag jezelf dan af wát die reden is (misschien moet je wel eerst tot tien tellen vóór je iets zegt)! Dan leer je ván elkaar en leer je áán elkaar. Zodat je elkaar steeds beter gaat kennen en weet te waarderen. Binnen zo’n relatie worden negatieve ervaringen vanuit het verleden positieve leerpunten voor de toekomst. Daardoor kan liefde groeien. Van een klein teer plantje tot een flinke stevige bloeiende plant, die vrucht draagt.

Ik wens jullie sterkte en bovenal Gods zegen toe.

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verkering